Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover P38A (1995-2002) › ABS lampa som inte slocknar.
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-08 20:46 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-09-02 kl. 15:05 #36604
Hej!
Min P38 diesel har stått mer eller mindre still i ett år. När jag åkte till besiktningen i går ville inte ABS-lampan slockna så som den alltid gjort tidigare. Det jag förvisso precis innan gjort var att jag byte spaken för vindrutetorkaren och där stod det i verkstadshandboken att man skulle koppla bort batteriet innan man byte den, jag tänkte att det inte skulle vara så viktigt och struntade i det. Utöver ABS-lampan med tillhörande utropsteckenlampa så lyste insprutningslampan några minuter vilket den endast gjort tidigare några sekunder då tändningen slås på. Vet inte om det har med saken att göra. Dock fick jag inte ABS-lampan att slockna och fick ombesiktning på den. Jag upplever inga som helst problem med bromsarna annat än att det inte bromsar så mycket bak men så brukar det väl vara.
I hopp om dator reset provade jag att ta bort batteriet en timme, spreja alla relän och säkringar för ABS i elboxen, tyvärr hjälpte inte det för att få lampan att slockna. Nästa som jag funderar på att göra är att byta bromsvätskan men i verkstadshandboken är det en ganska omfattande procedur.
Men frågan jag har är om jag hittar lyckas åtgärda t ex något i fel i som den larmar för kommer då lampan att slockna eller måste man gå in med OBD och nolla/ stänga av varningen?
En annan fundering är om någon vet vad det i regel brukar vara så att jag går på rätt åtgärd på än gång.
Vänlig hälsning,
Marcus Morberg
P38-98 diesel
2017-09-02 kl. 21:23 #36612hej.
kolla givarna i hjulen… dom är inte fasta utan går att flytta både in och ut!!
råkade rubba på min p38a diesel när jag bytte hjul-lager! men det var bara att trycka in givaren en aning!! tror inte jag behövde nolla nåt…
Håkan.
2017-09-08 kl. 20:46 #36704Tack för bra tips Håkan!
Kände att det luktade lite bränt i reläboxen och när jag tog ur relät för bromsservopumpen så var kontaktstiften supervarma, satte i samma relä från min andra P38 och servomotorn började jobba tills varningslampan slocknade och bromspedalen blev hårdare. Så nu fungerar det och ABS lampan slocknar som den skall. Lite orolig bara på hur det uppstod. I säkrings/reläboxen är stänk av en brunaktig vätska som fräter på relänas plastkåpor, funderar på vad det kan vara för vätska, Batterisyra då den verkar frätande, men det är ju täta kåpor emellan. El spray som inte var elspray, känns inte troligt då det är både på relän och undersida lock. Stänk från något som brunnit inne i boxen, känns inte troligt men kan ju inte komma på vad det är. Spelar kanske ingen roll om det nu inte är tecken på något som måste åtgärdas.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.