88" SIII 1970

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) 88" SIII 1970

  • Detta ämne har 8 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-05-12 06:08 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9805
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mezzner]

      Det blev en bensinare. Och det var länge sen den rullade.
      Men, vi får väl se om man ångrar sig. Jag har inte förväntningar om att ha den rullande i rappet, så det kanske ändå blir bra.
      Behöver dock troligen göra mycket med torpeden, och fotbrunnarna är det inte mycket kvar av.
      Ramar jag sett sämre, vilket i och för sig inte är nån garanti för att den här inte är sämre än man kan önska sig.
      Drivlinan är inte heller i något vidare skick.

      Men sammantaget är ju förväntningarna låga, så det kanske ändå är ett bra utgångsläge.
      Ser ut som att man får lov att bli medlem nu i alla fall. Första projektet är att hämta den. Den står dock inte på samma ställe som på bilden längre, tack och lov.
      Bild

      #9806
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        Stort grattis! :smt038

        Jo det är en sån där perfekt 88" man kan bli så :smt055 i.

        Hoppas det inte blir för mycket jobb och ser fram emot att följa lite äventyr här, välkommen som medlem också, nu är bästa tiden att gå med då ordinarie betalning är sista maj. :smt023

        #9807
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Tackar!
          På lite avstånd ser den oförskämt fräsch ut, men på närmare håll är det värre. Torpeden känns som huvudattraktionen, så det blir väl till att jaga reda på de plåtbitar som finns att köpa till den.
          Och för att komma åt den så ska väl det mesta bort. Inte bara den heltäckningsmatta som omsorgsfullt limmats på hela kupégolvet och kardantunnel osv.

          Motorn vet jag faktiskt inte om den går runt. Den drog på sluttampen för drygt 20 år sedan 3 liter milen, men det lät som att det kunde bero på läckage (eller vad som helst).

          Växellådan var genuint osynkad på alla växlarna varför det var lite svårt att starta. Så jag misstänker att en hel del i transmissionsväg måste bytas/åtgärdas.

          Hade först en förhoppning att kunna rulla en säsong innan rivning, men så kommer det inte att bli.

          Antar att det blir omstart från ramren bil, och för all del, för att riva allt behövs ju i alla fall inga reservdelar!

          Bilen har en ganska rolig historia med resa från Sverige till Indien, båt till Mombasa, sedan genom stora delar av Afrika, och därefter hemåt för egen maskin. Är lite osäker på om den åkte båt till Indien från början.
          Säljaren har själv stått för det nuvarande färgvalet (BRG+OEW). Innan dess var den brandkårsröd, över den blekgröna originalfärgen. Jag blir femte ägare, i den mån det nu stämmer.

          Jag kommer att ha lokal osv så det var ett bra tillfälle att äntligen köpa en seriebil. Om det var rätt bil – ja det beror väl mest på mig. Den var billig även om det mesta talar för att det hade varit billigare att köpa en dyrare bil…

          Säljaren i hatt. Nytillverkat taktält på bilden, från Nairobi.
          Bild

          #9808
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Mezzner]

            Men… är det en SIII eller SIIA? Bilregistret säger 1970. Grillen är SIII, men…

            #9809
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Edfors]

              Finns flera kännetecken att kolla på för artbestämning, dörrgångjärn, instrumentpanel m.m.

              #9810
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Mezzner]

                OK, ja det återstår väl en hel del att kolla. Jag har inte bilen hemma ännu, den måste få skjuts hem på nåt sätt. Men jag får även en pärm med papper och kanske finns det lite där som säger det ena eller andra. Gränsen mellan generationerna är väl rätt flytande har jag också förstått.

                #9811
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Mezzner]

                  Hehe, det börjar ju bra detta. Jag visste alltså inte ens vad jag köpte…
                  Säljaren uppgav att det var en 1973 modell 88. Detta ihop med grillen gjorde att jag utgick från S3. VIN, fordonsår och även t ex instrumentpanel säger dock S2A. Så då är det nog så enkelt att det är en S2A.

                  #9812
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by håkan13]

                    grattis!!
                    det blir väl lite mer spännande när man inte riktigt vet vad man köpt!! :mrgreen:
                    Håkan.

                    #9813
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mezzner]

                      Tack, ja, största problemet var väl i princip att inläggen hamnar i fel underforum och att rubriken var motsägelsefull! Den felaktiga(?) grillen har dock suttit på sedan 90-talet åtminstone. Fast då var ju bilen redan 20 år, så det kanske inte är så konstigt.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.