88 SII diesel

Forum ALLMÄNT Din Land Rover 88 SII diesel

• Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 228 totalt)
  • Författare
    SLRK Forum
    Administratör

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Godkänd och körbar, men inte färdig… Motorn är lite trött och det osar och ryker ur motorns ventilatorer. Så nu har jag beställt kolvringar och packningar från Dunsfold. Vevstakslager fann jag först hos Craddock för £130 + frakt och VAT… :shock: Men sen fick jag ett tips om att någon sålde på eBay, så nu är en sats beställd – £105 inklusive allt. :)

Köpa delar till gammelbil är dyrt ibland. Om det alls finns något att köpa… :?

SLRK Forum
      Administratör

[Originally posted by boostofta]

Men det är det allt värt :)

Grattis Larsson :smt006

SLRK Forum
        Administratör

I eftermiddag bytte jag termostat. Nya är inte så lätta att få tag i, bara P.A. Blanchard har så vitt jag vet. Men i vanlig, brittisk oseriös anda så fick jag en på 72 grader istället för 77. Nåväl, bättre än så kanske inte finns, jag får förmodligen vara glad att få en som passar.

Provkörning efteråt visade i alla fall att tempen nu gick upp. Och nu gick motorn också mycket bättre med mindre knack och så gott som ingen rök. 8)

SLRK Forum
          Administratör

Och idag tog jag en "långtur" på sammanlagt ca 2 mil. På hemvägen var jag uppe i hela 80 km/tim, men då är nog gränsen nådd. Ska det gå fortare så krävs både utförsbacke och medvind. Ljudnivån vid 80 är ganska så rejäl, 70 är ett uthärdligare tempo.

Ni ska ju veta att det var stort när 2,25-dieseln kom med en hoper moderna finesser, bl a framhölls det att den gick avsevärt tystare än den gamla motorn…

SLRK Forum
            Administratör

[Originally posted by Robert]

Ett säkert vårtecken är när alla fartgalningar börjar komma ut på vägarna igen… :wink: :smt005

SLRK Forum
              Administratör

2,25 liters dieseln har ju dessutom 50% mer effekt….

Tänk vilket fartvidunder det blivit med den motorn 8)

SLRK Forum
                Administratör

Nu vet jag ju inte hur man räknar procent på arabiska, men jag får det till 22%. :| :smt003

Från 51 till 62 hk. :wink:

SLRK Forum
                  Administratör

[Originally posted by #1784 Thomas]

Fantastiskt vilket fokus på toppfart och antal hästkrafter det blivit i just den här tråden av alla, det är ju nästan som när man spelade med "bilkort" som barn :D
                    Jag tycker 70-80 låter som en väldigt lagom och tidsenlig fart i ett dyligt fordon :)

SLRK Forum
                    Administratör

[Originally posted by Edfors]

Jag saknar ett LR Triumf kort spel, kanske nåt för klubbshoppen, självklart platsar EFH i Series familjen :smt006

SLRK Forum
                      Administratör

[Originally posted by LEIF #3183]

Längtar efter att få se bilen live! :smt006

SLRK Forum
                        Administratör

Bara 20 mil nånting till Hammarö… :wink:

SLRK Forum
                          Administratör

Nä vänta nu lite, blandar Larsson ihop DIN o SAE?
                            Mig veterligen var det bara 42hk i 2.0 motorn

Eller rör jag ihop det med nånn gammal grålle nu :roll:

SLRK Forum
                            Administratör

Det är nog Grållen som spökar… Den har motor från Standard, en pionjär när det gäller dieslar för mindre fordon. Standard var ett alternativ som Land Rover också funderade på innan man beslutade göra en egen dieselmotor.

"Spionaget" hos Standard parat med konsulthjälp från Ricardo resulterade i den alldeles förträffliga 2,0 dieseln. :roll: :D

SLRK Forum
                              Administratör

[Originally posted by CarlJohan]

Edfors skrev:Jag saknar ett LR Triumf kort spel, kanske nåt för klubbshoppen, självklart platsar EFH i Series familjen :smt006

Bara att beställa http://www.thegearshop.co.uk/index.cfm/ … uct_ID/775 :smt005

Btw, tar du bilen till Halland Larsson :?:

SLRK Forum
                                Administratör

[Originally posted by Edfors]

CJ, det där är inget triumf spel med bilmodeller!

Klart Larsson kommer åka seriebil, han ska bara skaffa släpvagn igen så han får plats med packningen :smt006

Visar 15 inlägg - 121 till 135 (av 228 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.