88 SII diesel

Forum ALLMÄNT Din Land Rover 88 SII diesel

  • Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 228 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20581
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

      Det kan säkert spricka, trots att spacklet säkert är ganska flexibelt vid "normala" rörelser, men jag har inget val… Jag har letat efter nya främre plåtar i UK och jag har bara hittat till ena sidan. Och till ett pris som avspeglar tillgången. :? Så om det händer något får jag rikta, spackla igen och måla på ny färg.

      #20582
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by LEIF #3183]

        Jag är imponerad, avundsjuk och inspirerad! Nu har jag i alla fall bestämt att årsbarnet, Plutten, kommer få den gröna färg som du har valt. Snyggt! :-D

        #20583
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

          Jag kan tillägga att igår startade jag upp motorn för första gången sen provstarten på Youtube. Sen dess har jag alltså bytt kamkedjan och sett att pumpen står spot on.

          Du verden så fint motorn går, nästan som på en gammal Grålle-diesel, tyst och fint med obetydligt dieselknack. 8) Tomgången var ganska hög den här gången, kanske tack vare att pumpen numera står rätt. Och gråröken har minskat och minskar förmodligen ännu mer när motorn blivit varm.

          Ett litet kuvert från Dunsfold kom idag med deras sista "bellcrank" som sitter på pumpen för gasreglaget, så snart kanske det också går att gasa inifrån. :wink:

          #20584
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

            "Färdigdagen" närmar sig… Nu är fronten också i princip klar med ny färg. Skärmarna har fått mycket spackel för att bli plana på ovansidan och de har målats flera gånger. Jag gjorde misstaget att köpa en burk finspackel på Biltema. :evil: Väldigt mjukt och smidigt att spackla med. Problemet är bara att det inte tål att målas på… I kanterna där det blir tunt, reser det sig och man får skrovliga konturer runt varje spackelfläck. Så det blev att slipa och måla igen.

            Ikväll har jag fixat så det går att gasa (Tack så länge Todd Jackson och Mats Blomkvist som har bidragit med delar!). Inte helt original, men det funkar. Uppe på insprutningspumpen fattades en "brytgrej" till reglaget. De enda som hade en sån var Dunsfold och de hade en i lager. Från dem kommer också de nya gummibitarna på huven.

            Parkeringslyktorna var NOS (New Old Stock) från Craddock, de hade fyra när jag beställde mina två. Blinkerslyktorna är nyproducerade med rätt stuk för en ’58.

            Nu väntar jag på en upprostad högerdörr men med OK aluplåt så jag får bort bucklorna i min dörr. Sen ska säten beställas hos Craddock tillsammans med lite småprylar. Glasning av dörrtopparna är också på G, men för detta har jag köpt det mesta.

            Bild

            #20585
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Samuel]

              Du jobbar snabbt! Blir fantastiskt fint också! :shock:

              #20586
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                Gott om (arbets)tid. :wink: Visst ser det snyggt ut på lite håll, men den är handmålad, nu senast med roller och planstrykningsdyna. 8) Paddock’s färg ar bara såå bra att måla med. :smt023

                #20587
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by #1784 Thomas]

                  Hur trevligt som helst att följa den här tråden!
                  Vilken känsla det blir att ta en tur med den där sen när våren anlänt :smt023

                  #20588
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                    Sexig rumpa med nya och blanka stänkskydd… Ja, jag vet att det finns stänkskydd med logga, men inte av rätt sort för en 58:a. :?

                    Bild

                    Cockpit utan en massa bling. Strömbrytaren i övre högra hörnet av panelen fattades, men jag fick tag i rätt sort från en medlem i S2C. Mattor från vår utmärkta rabattgivare Swedol.

                    Bild

                    Och nu kan jag glasa dörrtoppar oxå. 8) Köpta hos Paddock och förmodligen levererade till dem av det där företaget jag helst undviker… Så de har (naturligtvis) fel mått, ramen kring rutorna är bredare än original, och när de satts på plats vinklar de inåt så mycket att det inte går att stänga dörren. :smt017 Det går alltså åt en del extra fix och trixande med tätningslisten innan de åtminstone sitter rätt på dörren.

                    Bild

                    Klubbmärke med stil och känsla… Bestående av ca 8 mm tjock och gedigen polerad mässing.

                    Bild

                    #20589
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by #2183 Becker]

                      Skrämmande :wink: En Serie II i bättre skick än när den en gång lämnade fabriken. :smt007 FANTASTISKT :smt007
                      Denna bil blir riktigt snygg :smt033

                      #20590
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                        Hänt sen sist: En vänlig skåning donerade sin högerdörr med upprostad ram men med OK aluplåt. Så när den kom, värmde jag kanterna med gasolbrännaren för att få bort styvheten i plåten och bröt upp kanterna så jag kunde ta bort den.

                        Min gamla dörr, som hade en stor buckla, kläddes av och fick den donerade plåten istället. Den nya kom från en 60:a och redan hade Land Rover bytt till andra dörrlås än de på min 58:a. Lite spacklande och sen på med färg. Så nu är allt målat, lite bättring här och där återstår.

                        Igår kom ett paket med "FRAGILE" på från Brookwells. Innehåll: Två längder med tätningslister för dörrarna. :? De ska egentligen förses med en smal alulist som ska tryckas in i en slits för att sedan nitas fast. Men jag fuskar och limmar dit dem. :oops: Och jag har konstaterat att PL 400 som normal är ett alldeles fantastiskt bra lim inte funkar, det fastnar helt enkelt inte på gummit. Vanligt kontaktlim funkar, så det har det blivit.

                        Jag har väntat på säten i Elephant Hide från Craddock och det visar sig att de anlände till Helsingborg redan den 17:e, men där har någon fått för sig att adressen hade fel postnummer, något som börjar på 252, så man har letat efter Hammarö i Helsingborg… :shock: :roll: Hos Craddock säger man att man skrivit rätt postnummer, så frågan är vad som hänt. Nu ska de i alla fall vara på väg norrut, så det ska bli intressant att se vad som egentligen står på paketet.

                        Inga bilder den här gången, kanske när sätena är på plats… :wink:

                        #20591
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Krister Bergknut]

                          Jättekul följa pånyttfödelsen av din bil! :smt041

                          Krister

                          #20592
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                            Och så har då sätena anlänt. Som vanligt när det gäller Land Rover-delar så är de "halvfabrikat" som bara passar lite sådär… :?

                            Under sätena sitter två längder av MDF, alltså inte trä, på tvären. Jag antar att de, förutom att vara en förstärkning, även ska styra sätet i sidled mellan skenorna? Det gör de inte, eftersom de är 380 mm långa och avståndet mellan skenorna är 420 mm. Så jag får nog limma dit ett par trälister extra så inte sätet kanar omkring.

                            För att hejda sätet i längsledd har jag satt dit ett par vinklar som jag hade över sen min 109. Boardlisten, som bara är ca 8 mm hög missar nästa dessa, samtidigt som det är plats på sidan att halka förbi.

                            Så det blir ett besök efter lunch hos möbelrenoveraren i närheten…

                            #20593
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                              Ännu en milstolpe passerad…Idag har jag kört den för första gången. :smt026 Visserligen bara en knapp meter, men dock. Nu vet jag i alla fall att kopplingen biter.

                              Jag drog den bakåt mot dörren och startade motorn för att ställa tomgången. Den fick gå en stund för att bli lite varm så röken skingrade sig och sen fick den gå för egen maskin en liten bit framåt igen.

                              #20594
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]

                                GRATTIS LARSSON! Då är du ju "på väg"…

                                #20595
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                                  Nu har min lilla bil och jag varit ute på en åktur. :smt026 Inte så långt, ut till gatukorsningen och tillbaka, kanske 500 m. Men jag hann få i trean och hann känna att kinesiska vintage-däck inte är speciellt lämpliga på vinterväglag. Trots ganska medioker acceleration blev det hjulspinn och lite slingrig framfart.

                                  Skönt för bilen att få lite frisk luft, den har nu stått inomhus i flera månader. Och det verkade som om den uppskattade att komma ut och röra på sig ett tag, den har ju stått stilla i minst två år… Lite bilder i dagsljus:

                                  Bild
                                  Bild
                                  Bild

                                  Säten från Exmoor kom för några dagar sen. Halvfabrikat, förstås. Först tvärslåarna under som bytts från MDF till trälister med rätt längd så de sitter fast och inte kanar i sidled. Ganska så snygga att se på men de har så hård stoppning att mina nästan 100 kg knappast trycker ihop dem. Huvudet hamnar väldigt nära taket… I kåken där jag har firman finns en dam som renoverar och klär om möbler, så jag tog bort klädseln på ett säte så hon kan kapa ner den befintliga skumplaststoppningen en bit och fylla på med något som sjunker ihop lite grann när jag sätter mig. Typisk brittisk kvalitet, alltså… Den har jag fått mycken erfarenhet av sen jag började det här projektet. :smt017

                                  Bild

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 228 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.