Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › 88 SII diesel
- Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-12-09 kl. 19:21 #20551
[Originally posted by LEIF #3183]
Det är kul med landsarkivet! Min bil har flyttat en del i sitt liv, så jag har fått vara i kontakt med flera arkiv när jag "släktforskat". Min började sitt liv i en byggfirma.
2010-12-09 kl. 20:18 #20552[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Min har alltså varit ganska så lokal, Karlskoga är längst bort, ca 8 mil. Därefter hamnade den först hos en bilfirma i Karlskoga, sen en bilhandlare i Skoghall (2 km bort) för att säljas ganska omgående till en entreprenadfirma i Forshaga. Därefter (förmodligen) till Sunne och en Mikael Mörner som gjort avtryck i historien som filmregissör och översättare av böcker, t.ex Anuels böcker (Grottbjörnens folk m fl), Anais Niins "halvpornografiska" alster samt Wacko Jackos bok (Moonwalker?) som kom i slutet av 80-talet. Mörner är borta sen 20 år. Han sålde i alla fall bilen till Väner-Båtar på Hammarö och de sålde den vidare till siste ägaren före mig, boende strax utanför Hammarös kommungräns.
Nu skulle det vara ganska intressant att forska vidare, det kan finnas folk kvar som minns bilen. En självskriven fråga vore varför det sitter ett kraftuttag på den och vad det användes till…
2010-12-10 kl. 17:29 #20553[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Senaste framgångarna…
Framaxeln har tagits väck och demonterats. Lite slitna delar, styrarmstapp och kona i övre spindeln. Nya har betällts hos Dunsfold. Fjädrarna får sin behandling med aceton/ATF och axeln ska (naturligtvis) målas.
Hytten har kommit på plats lite provisoriskt så länge, en del färg är borta och en misslyckad provmålning av taket är gjord. Det är helt enkelt för dammigt i lokalen. Jag får fortsätta senare när allt grovjobb är gjort så jag kan städa och vattna golvet.
2010-12-11 kl. 15:38 #20554[Originally posted by jägaren]
Snyggt
2010-12-23 kl. 18:07 #20555[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Ja, det har hänt en del sen sist… Framaxeln är nu tillbaka efter att ha målats, men jag väntar på lite delar från Dunsfold innan svivlarna kan sättas ihop. Krombollarna hade bara några "stänk" med rost, så jag spacklade med kemisk metall och slipade jämnt så inte tätningarna rivs upp.
Dessutom en massa småfix, förstås. Ett av de större evenemangen under veckan var att det kom ett paket Från Autospark med en hel massa kablar. Efter ett tags vändande och vridande klarnade det hela och merparten är numera inkopplad på sin plats. Alla färger överensstämmer med originalet, så med hjälp av kopplingsschema kommer det mesta rätt första gången. Även om Autospark inte riktigt verkar ha koll på en så tidig S2…
Instrumentpanelen. Det som nu saknas är ett blinkrelä för att få klart. Biltemas funkar säkert helt OK, det gör det i alla fall i min 110. Den röda härvan är röret för tempmätaren, ej original, men verkar tidsenlig.
Den vackra tutan sitter numera där den ska sitta (och funkar!), observera också det eleganta laddningsreläet köpt på eBay.
Fronten (the breakfast som jänkarna säger…) har målats och jag var bara tvungen att montera lyktorna. Ska bli intressant att få Bilprovningens reaktion på halvljusbilden…
2010-12-26 kl. 08:16 #20556[Originally posted by boostofta]
När jag besiktigad min så brydde de sig inte om ljusinställningen….
Nånnting om att det inte var krav på den årsmodellen för lättlastbil….
2010-12-26 kl. 18:54 #20557[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Så bra! Hoppas de vet om det I Karlstad… Men – det är ju de lampor som gällde vid tiden och de var inte bättre än så. Jag får skylla på att det är en veteran.
2010-12-29 kl. 21:52 #20558[Originally posted by jsrangerover]
Man blir ju riktigt sugen på en en gammal serie-LR!
2011-01-09 kl. 21:11 #20559[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Truck caben har fått nya fönsterlister, bakrutorna är tillbaka och caben har skruvats fast efter montering av ny tätningslist i botten. Mer gul/röd/svart färg har bytts mot grön dito.
Som sagt… Baklämmen har fått en strykning medan plåtarna på sidorna har målats om. Lämmen har sen bilden togs fått ett lager till. Och annat därbak har satts tillbaka på sin plats. Bild kanske kommer…
Golvet är tillbaka igen. Ganska vrångt att få tillbaka efter år av fel montering… Och kapning på mitten! Allt ska egentligen hänga ihop på en ’58, men det är avsevärt lättare att få tillbaka som det är, så jag har bara skarvat på mitten på lite annat sätt än tidigare. Uppmärksamma tittare ser kanske att bromspedalen är borta? Huvudcylindern var hopplös, så en ny är på väg från LRSeries. En Land Rover original kostar £600. Så det blev en från Allmakes för ca £30 istället.
"Front apron" som tidigare hade skurits sönder för att ge utrymme för en liten vinsch…. Den här varianten är unik för tidiga bilar med sin galvade främre list och som fästs i separata hål i stötfångaren. Senare varianter sitter i en av stötfångarbultarna. Galven kunde inte räddas, så det blev färg istället. Detsamma gäller stötfångaren.
Dunsfold hade armen till tutknappen och själva knappen köptes på eBay. Tempmätaren satt på bilen och verkar ha varit med ganska länge så den har fått vara kvar. Nu väntar jag bara på en ratt av rätt typ, den ska vara på väg från UK i ett postpaket. Observera också den vackert benvita blinkersbrytaren. Den har tagits isär, gjorts ren från gammalt fett och blivit insmörjd med nytt silikonfett, så nu funkar den ganska OK med samma fördröjning varje gång. Jag har också lärt mig att ett modernt blinkrelä är polaritetskänsligt, så det får bli inkorrekt minusjord. Det syns ju inte utanpå…
2011-01-09 kl. 21:40 #20560[Originally posted by Edfors]
Mycket snyggt Larsson!
2011-01-14 kl. 13:11 #20561[Originally posted by boostofta]
Stiligt
2011-01-17 kl. 18:11 #20562[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Framskärmarna provisoriskt upphängda. Det gör det lite lättare att "hålla på" med dem om de sitter fast någonstans. Tjocka lager spackel har tidigare slipats väck med vinkelslip utomhus – hela gräsmattan bakom hörnet var grå av spackel. Nu är det försiktigare slipning som gäller. Plåten uppe på skärmarna är slapp av tidigare riktning så jag funderar på att limma tjockare aluplåt på undersidan som förstärkning så plåten blir plan igen.
Mera grön färg. Lite här och lite där, det gäller att variera arbetsuppgifterna så det inte blir tråkigt.
Vänster bakhörn är klart. Sista åtgärden var montering av korrekt blinkerslykta. De två jag köpte var förmodligen de sista kända hos någon handlare… De verkar i alla fall vara de sista två som Craddock hade. De kom utan packning så jag fick modifiera packningar från 110-lyktor som jag hade liggande. Superlim är bra till mycket! "Bärhandtagen" är inte riktigt kosher, de kommer från en Defender Td5, men fanns på lager sen tidigare. De får duga…
Åsså har jag fått en ratt med rätt stuk. Den är så vackert sliten så jag avstod från ny färg. Rattcentrum (inte med på bilden) är dock inte av rätt sort, men det kan jag leva med en tid tills något dyker upp.
Nya gummilister till quarter windows. Hit klarar jag det själv, men eftersom jag inte har något verktyg för att få dit killisten kanske jag låter glasmästaren mittöver vägen göra hembesök.
Den plana plåten mot grillen var alldeles för stor efter att ha riktats, så där sätter jag in en ny bit. Jag bytte dörr på min 110 för ett tag sen och sparade plåten som satt på den gamla. Alltid bra att ha lite Birmabright på lager…
2011-01-17 kl. 18:26 #20563[Originally posted by CarlJohan]
Det är ju inte konstigt att du har ont i ryggen, som du håller på…
Snyggt Larsson, denna vill vi se på sommarmötet….
2011-01-17 kl. 18:45 #20564[Originally posted by #2183 Becker]
Jag måste säga att jag är grymt imponerad!
Den bilen kommer att bli en fantastisk syn2011-01-17 kl. 21:05 #20565[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Det blir nog lite tradigt att åka till Vaxholm i 70…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.