Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › 88 SII diesel
- Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-11-09 kl. 17:56 #20536
[Originally posted by boostofta]
Det tog alltså 15-16 dagar att bygga en bil på den tiden, så klart att de blev bra då
2010-11-09 kl. 19:01 #20537[Originally posted by kinle]
Va rent och snyggt det blir
2010-11-09 kl. 19:51 #20538[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag kom ett litet paket hemsläpat av Mark Jennings – två Lucas torkarmotorer inköpta av en engelsk dam som numera också är redaktör för S2C klubbtidning.
De motorer som satt på bilen var av något vederstyggligt tyskt fabrikat, Bosch? Och så kan man inte ha det på en 58:a.
2010-11-10 kl. 17:54 #20539[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag var en stor (och kanske också fruktad) dag – första riktiga uppstarten. En plastdunk med 5 liter diesel var upphängd med ett kvastskaft och med bränsleledningarna istoppade. Jag hade luftat överallt där man kan lufta redan igår och idag handpumpade jag och släppte lite på en av nipplarna på pumpen. Ett batteri fanns förstås, tändningslås och en oljetryckslampa hade dragits ut på höger sida eftersom det inte finns något gasreglage.
Efter lunch rullades vagnen ut, jag glödde en stund och efter lite malande spratt underverket igång för att genast stanna igen. Mer malande och till slut så gick motorn alldeles av sig själv.
Den gråryker och misständer en del, men jag misstänker att insprutningspumpen behöver justeras. Den står nu fullt åt ena hållet, så den kan sitta en kugg fel. Dessutom finns också möjligheten att kamkedjan är utsträckt så man har "kompenserat" genom att ställa om pumpen.
Nåväl det finns hopp… Risken fanns att det skulle vara en massa tryck i vevhuset, men trots att påfyllningslocket inte satt på plats, var "blåsningen" upp genom röret ganska blygsam.
Så här såg det ut: http://www.youtube.com/watch?v=1gqcAArBdso
2010-11-12 kl. 07:04 #20540[Originally posted by Palle]
Trevligt
2010-11-14 kl. 20:28 #20541[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Allt blir så mycket bättre när prylarna kommer tillbaka och lite ny färg har kommit dit den ska.
Före:
Efter:
Annat blir av med färg som förberedelse för ny grön.
Kylaren borttagen och motorn ska få ny kamkedja som första åtgärd för att jag sen ska kunna ställa in insprutningspumpen.
2010-11-14 kl. 20:33 #20542[Originally posted by #1784 Thomas]
Snyggt! Jo det är roligare att plocka ihop rengjorda och genomgångna delar än att riva isär rost och smuts.
2010-11-21 kl. 16:28 #20543[Originally posted by Palle]
Fasen så snyggt. Bra jobbat Lars.
2010-11-22 kl. 17:27 #20544[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Det kommer lite paket från UK då och då… Här är det Lucas "British pre-focus" symmetriska ljusinsatser. Glödlampor i reserv har också inhandlats, de finns nog knappast hos vare sig OKQ8 eller Biltema.
Bakaxeln har rengjorts och behandlats med Owatrol och svart färg. Nya hjulcylindrar, beläggen duger. Nu väntar jag bara på tätningar till naven innan allt kan sättas på plats igen. Noterbart och typiskt för en tidig 58 är att järnen som ska ta emot genomslagsgummina sitter tvärs över axeln, de ändrades till att sitta längs med lite senare. Vad som inte syns är att ledningspunkten för bromsbackarna är justerbar så att nya backar ska kunna justeras in mot bromstrumman. Den lösningen blev snabbt för dyr så det blev den fasta punkt som sen hängt med till långt in på 80-talet och som gör att nya belägg får slitas in tills de passar…
Fjädrarna har duschats flera gånger med aceton/ATF-olja för att de ska återfå rörligheten. De har också "motionerats" idag med hjälp av domkraft och en kätting runt ramen.
Sätesboxen är tillbaka igen, nu med ny färg. Tejpbitarna är där för att förhindra att färgbortagningsmedel hamnar på fel sida.
Här var det svart som natta…
Dessutom har jag tömt axlar och växellådor på olja. Bakaxeln smörjdes av vatten och någon brun, tjock gegga. Växellådorna innehöll också samma gegga, men inget vatten. Framaxelns olja däremot, såg inte alltför oäven ut, men det var ganska lite som rann ut… Nu har i alla fall allt sköljts ur med diesel i väntan på ny olja.
2010-11-23 kl. 00:16 #20545[Originally posted by Pelle]
Härligt Larsson
2010-11-24 kl. 17:44 #20546[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Mer goa prylar har dykt upp. Till vänster brytaren för blinkers som var extra tillbehör 1958. Den har automatisk återgång dämpad av vakuum och tiden kan justeras. Nåja, den är gammal men oanvänd, så det blir lite olika från gång till annan. Den fanns billigast hos Skedlo Veteran i Njurunda.
Till höger kombinerat tändningslås och ljusströmbrytare inköpt begagnat av en Land Rover-skrotare i UK för £20. Nya kostar £66 +VAT hos Paddock och då får man köpa till nyckellåset. Slitet förstås efter 40 år, men eftersom min 88 är 52 så…
2010-11-26 kl. 06:49 #20547[Originally posted by Palle]
Kul att det börjar ta sig
2010-11-28 kl. 19:08 #20548[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag fick jag "slutleveransen" av själva bilen – instruktionsböckerna. En generell och ett supplement för dieselmotorn. Tydligen kom SII lite som en överraskning för Gjestvangs eftersom de medlevererade instruktionsböckerna gäller Serie I. Skillnaderna är förstås inte så stora…
2010-12-08 kl. 18:28 #20549[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Senaste eBay-fyndet låg i brevlådan idag. Kanske inte så användbar till bilen, men snygg att ha på väggen. Dessutom en "skiss" på hur min 88 ska se ut när den blir klar.
2010-12-09 kl. 19:10 #20550[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag fick jag ett svar från Landsarkivet där man har sparat gamla registreringshandlingar, alltså de före 1972 när de nya skyltarna kom.
Inte nog med att jag dagligen åker i en ex-Mod, förste ägaren av 88:an var AB Bofors… Kund vara kul att få veta vad den egentligen användes till. Den är för hel för att ha varit mål på skjutfältet i alla fall.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.