Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › 88 SII diesel
- Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
- FörfattareInlägg
- 2010-09-25 kl. 05:28 #20521
[Originally posted by Samuel]
det är bilen, projektet och helheten jag är avis på! Ibland känns det som det är för mycket lull lull på en SIII , man dras liksom till det spartanska mer och ner.
2010-09-25 kl. 07:19 #20522[Originally posted by #1784 Thomas]
Samuel skrev:Ibland känns det som det är för mycket lull lull på en SIII2010-09-27 kl. 11:33 #20523[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Ännu en positiv dag.
Jag besökte förre ägarens kompis och fick lite mer bakgrundshistorik. Dessutom en kombinerad behållare för broms- och kopplingsvätska av rätt modell. Den som sitter där nu är hemlagad.2010-09-27 kl. 17:49 #20524[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Å så här ser den ut nu ikväll, inga överraskningar…
- Manage Attachments
-
1953 Lars Larsson - Styrelsen
- Inlägg: 3119
- Blev medlem: 07 08 23 08:10
- Ort: Hammarö
- SLRK Medlemsnr: 1953
- Riktigt namn: Lars Larsson
Re: 88 SII diesel
av 1953 Lars Larsson » 10 09 29 19:45
Jag börjar ana en komplott.Naven på bakaxeln ser inte ut som de borde göra på en så tidig SII. Bakaxeln är dessutom förstärkt på undersidan på vänster sida, en "uppgradering" som kom först på 1960 års modell.
Alltså – den är regad som 1960 års modell, men är bevisligen byggd under förmodligen första halvan av år 1958. Kan det ha varit så att Gjetvangs haft den stående osåld ett par år, raskt bytte bakaxeln till den som skulle sitta på en 60:a när de fick en köpare och också sålde den som 1960 års modell? Hur noga var det egentligen på den tiden när det gällde registreringar? Ingen på Länsstyrelsen ifrågasatte förstås en generalagents uppgifter…
Däremot är bromsarna av rätt typ med justerbar nedre ledpunkt. Den finessen försvann ganska snart…
2010-09-29 kl. 18:25 #20525[Originally posted by Samuel]
Är det inte så att första axeln fick ex. vis en sten in i diffklumpen och ägaren bara bytte hela bakaxeln då?
2010-09-29 kl. 19:07 #20526[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Det här gav mig förstås ingen ro, så jag var tvungen att gå ut och kolla axelnumret…
Och nejdå, numret börjar med 1418, så den är tillverkad 1958. Enligt John Taylors bok ska naven se annorlunda ut, men han kan förmodligen ha fel. Förstärkningen kan förstås ha monterats senare. Eller så har han fel där också när han skriver att den kom först 1960.
Nu har man blivit en riktig niträknare…
2010-09-29 kl. 19:24 #20527[Originally posted by CarlJohan]
Hr Larsson närmar sig talibanstatus med oroväckande hastighet…..
2010-09-29 kl. 19:37 #20528[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Mer bevis… Bilden visar bakaxeln på den SII som först rullade av bandet den 3 mars 1958. Den har förstärkningen, så den fanns där redan från börjans början.
- Manage Attachments
-
1953 Lars Larsson - Styrelsen
- Inlägg: 3119
- Blev medlem: 07 08 23 08:10
- Ort: Hammarö
- SLRK Medlemsnr: 1953
- Riktigt namn: Lars Larsson
Re: 88 SII diesel
av 1953 Lars Larsson » 10 10 01 20:48
Dagens fynd kom i posten idag. Inte riktigt lika gammal som bilen, "Second edition" från oktober ’59. Den snygga ljusgröna färgen kom inte fram i bilden, tyvärr.- Manage Attachments
-
1953 Lars Larsson - Styrelsen
- Inlägg: 3119
- Blev medlem: 07 08 23 08:10
- Ort: Hammarö
- SLRK Medlemsnr: 1953
- Riktigt namn: Lars Larsson
Re: 88 SII diesel
av 1953 Lars Larsson » 10 10 07 19:37
Idag var det dags att förflytta 88:an till jobbet. Grannen med bilrekond lånade ut sin lokal och högtryckstvätt, själv öste jag på massor av Biltemas kallavfettning för att få bort en massa gammal olja och fett. Sen ska den inomhus, för första gången på 30 år…"Transportören" känns kanske igen av en del?
- Manage Attachments
-
1953 Lars Larsson - Styrelsen
- Inlägg: 3119
- Blev medlem: 07 08 23 08:10
- Ort: Hammarö
- SLRK Medlemsnr: 1953
- Riktigt namn: Lars Larsson
Re: 88 SII diesel
av 1953 Lars Larsson » 10 10 15 19:43
Lite uppdatering…Footwell på höger sida var rutten och en ny ska dit. Det gäller dock att spara en del detaljer så det blir "rätt".
En del av ramen har behandlats med Owatrol och fått ett lager svart färg. Ett till ska på.
Ny bakre balk med fjäderfästen från Paddock. Flaket måste nog på plats som "referens" innan den svetsas fast.
Passformen, eller bristen på hos bakbalken. Dessutom sitter stödet för flaket fel. Den har en blå/vit etikett…
Här ses hur ramen ser ut med Owatrol innanmålning med färg.
Bromsbeläggen går länge än, men hjulcylindrarna är ganska tröga. Ny TRW Lucas kostar 600:- hos "en av våra svenska leverantörer", ca 260:- hos Paddock…
"Dumjärnen", dumb irons som det heter på Land Roverska. Vääldigt lite rost efter 52 år och de senaste 30 åren parkerad utomhus.
Footwellen på vänster sida. Bara lite rostig så jag byter bara ut lite plåt.
Ja, det var väl allt för den här gången.
2010-10-18 kl. 17:51 #20529[Originally posted by boostofta]
Fasen va kul att en gammal klenod får nytt liv, o att de verkligen verkar vara en 1958 oxå
Samuel skrev:det är bilen, projektet och helheten jag är avis på! Ibland känns det som det är för mycket lull lull på en SIII , man dras liksom till det spartanska mer och ner.Sen kan man bara hålla med Samuel, SIII e allt lite väl "Premium" lite för fin för att användas i skogen eller hahahaha Den måste klassa in som en av årets bästa kommentarer
2010-10-28 kl. 18:28 #20530[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Åsså har det hänt lite grann sen sist…
När den lackerades om i Shell-färger någon gång på 80-talet verkar billackeraren ha varit en mästare på att spackla. 2 mm spackel på högsta punkten, sen har han bredspacklat hela karossen. Varmluftspistol, spackelspade, kniv och en hel del "elbow grease" har använts för att komma ner till plåten.
Front som inte behöver rostlagas. Helt fantastiskt efter 52 år. Vissa saker var bättre förr…
Fotbrunnarna fixade. Den högra byttes helt och hållet, den vänstra fick hälften utbytt mot ny plåt. Sen ett lager Jotuns Arcanol som grund. (Den kallas Bengalack i Sverige av någon outgrundlig anledning).
Bakre balken har passats in med hjälp av flaket som jigg på längden och domkraft på höjden så att dörrspringorna blev raka. Ikväll lyfte jag undan flaket och svetsade dit balken, men då var ingen kamera med…
En typisk "finess" som bara finns på tidiga 58:or – stysnäcka som flexar när man vrider på ratten. Ett förstärkningsstag tillkom i samband med att 2,25 liters bensinaren blev standard i 88:orna några månader in på år 1958.
Slut för idag!
2010-10-29 kl. 17:59 #20531[Originally posted by Palle]
Dock en helt underbar brandgul färg.
2010-10-29 kl. 19:13 #20532[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Inte så länge till… Idag provmålades övre delen av bulkheaden DBG. Får försöka slösa några megapixels i morgon.
2010-11-03 kl. 19:34 #20533[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Hänt lite sen sist…
En del prylar har börjat komma tillbaka på sin plats igen efter rengöring och lite ny färg. Burken fick jag av förre ägarens kompis och den kom väl till pass eftersom den som satt där var ett hembygge. Sen var jag ju bara tvungen att provmåla med Bronze Green för att se hur det blev.
Jag lyckades böja tillbaka plåten som förre ägaren demolerade när han monterade en vinsch. Som tur var vek han bara undan och inte tog bort helt och hållet. Tänk att göra så med en unik, tidig frontplåt… Tricket för att kunna böja plåten utan att den sprack var att stryka på diskmedel, sen värma med gasolbrännaren tills diskmedlet blev brunt. Då har man uppnått rätt temperatur för uppmjukning (annealing som de säger i UK).
Längst fram ska det sitta en galvad plåt, den svetsade jag ihop på baksidan, spacklade och sprutade på zinkspray.
Mycket spackel på allting. Den här dörren har befriats och är rätt OK, den andra hade en djup, lång buckla som helt hade fyllts med en massa spackel. Det har jag tagit väck och sen lämnat dörren till en expert (http://www.autorest.se/) som förmodligen kan krympa plåten efter riktning.
2010-11-07 kl. 20:37 #20534[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Och nu har jag med hjälp av en medlem på S2C forumet fått reda på att min "Regular" började byggas den 5 maj och var färdig för att skeppas till Gjestvangs den 20 maj.
2010-11-08 kl. 19:14 #20535[Originally posted by Edfors]
Snyggt Larsson! Det ser lovande ut, ser fram emot att se den i Stockholm till sommaren
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.