88 SII diesel

Forum ALLMÄNT Din Land Rover 88 SII diesel

• Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 228 totalt)
  • Författare
    SLRK Forum
    Administratör

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Igår återfanns lite mer godis i brevlådan – värmekran av rätt modell och en mekanisk tempmätare. Kranen dyker upp på eBay-auktioner då och då, men priserna når höjder som om den vore gjord av guld. Ny finns att köpa hos "några av de vanliga" till oförskämt högt pris. Den användes av andra än Land Rover varför den också finns under annat artikelnummer. En snabb sökning på "Buy it now" på eBay och ny kran var min för den facila summan av £17 inklusive frakt. :)

Adaptern till tempmätaren är ett verk av undertecknad med hjälp av lödtenn och gasolbrännare.

Bild

Jag hade tidigare gjort en egen panel till blinkersbrytaren, men Sigma Design i UK gör vackra paneler med rullad kant precis som originalet, så det fick bli en ny till blinkersen och en extra för tempmätaren. Den senare är mekanisk. Förstås… :wink:

Bild

Nya ytterskärmar kom idag och har provmonterats. De passar lite sisådar som det mesta man köper som är tillverkat i UK, men de blir säkert bättre än de gamla.

Bild

SLRK Forum
      Administratör

[Originally posted by Krister Bergknut]

Imponerande!! :smt109

Krister

SLRK Forum
        Administratör

[Originally posted by Övergården]

Najs!

:smt006

SLRK Forum
          Administratör

[Originally posted by Vosper-Perkasa]

:D
            Jag var där igår och kollade….nu är det överkurs i alla fall för mig :shock:
            får habegär efter nått liknande.. 8) men skulle nog inte klara av det :oops:
            det är imponerande Lars,,,,

SLRK Forum
            Administratör

[Originally posted by #3805 Lup]

Admin noterar: Tråden har flyttats på ägarens begäran.

SLRK Forum
              Administratör

Numera handlar det mest om förberedelser för ett nytt färglager. Tidigare "lackerade" jag med hjälp av skumplastroller och planstrykningsdyna. Den här gången ska färgen på med hjälp av spruta och en elektrisk variant från Bosch ska testas. Först ska dock en del skavanker rättas till och den befintliga lackeringen ska mattas ner så att den något randiga ytan blir slät.

Bild

Slipsug i form av dammsugare från Biltema, inköpt för den facila summan av 289:-. Slipdamm brukar knäcka dammsugare efter ett tag, i det här fallet kan jag leva med det…

Bild

På ställen som är enkla att "avsyna" försöker jag få till så bra underlag som möjligt. Nu hoppas jag att sprutspackel ska göra att de ställen jag spacklat inte ska lysa igenom med sina konturer… :roll:

Bild

Baklämmen med alla sina hörn, vinklar och gamla bucklor blev för besvärlig att slipa ner. Så jag tog bort all färg och börjar om från början. Här har den fått ett lager etsprimer.

Bild

SLRK Forum
                Administratör

[Originally posted by Torslund]

Bra renoveringstråd, har inte läst här på länge. Såg att du har en banjoratt, vill ha en sån i min fast det passar kanske inte på navet. Läder kan jag sy på din ratt istället för en lös rattmuff, har gjort det på min ratt. Sen har jag en panelplåt med Smiths oljetrycksmätare liggandes, behöver du den så säg till, jag har ingen användning för den.

SLRK Forum
                  Administratör

Jo, jag lät flytta den till den öppna delen av forumet så att alla kan läsa. Det finns ju folk som inte är med i SLRK, vissa kanske helt enkelt inte vara med och så finns det de som kan vara intresserade från andra länder på vårt klot.

Betr trådratten så kräver den en annan rattstång. Det är ingen stor mutter i änden utan en klämskruv som nyper åt kring splinsen.

SLRK Forum
                    Administratör

Nu i dagarna (kvällarna) har jag börjat med:

Bild

Bild

med hjälp av:

Bild

SLRK Forum
                      Administratör

[Originally posted by CarlJohan]

Motivlack Larsson, motivlack!!…och Bling-blingfälgar….. :smt005

SLRK Forum
                        Administratör

Eftersom det är så mycket hörn och vrår har jag lackerat lite stegvis… Jag ville inte riskera att sparka eller välta den nylackade huven, så torpeden fick ny färg så att huven kunde sättas på plats.

Bild

Jag valde också att lackera kylarpanelen och insidan av framskärmarna separat för att undvika att färg ryker på senare.

Bild

Maskerad inför lackering av resten:

Bild

Och så här såg den ut nu i eftermiddag efter att jag satt tillbaka lyktor och annat som ska sitta där. Efter att bilden togs körde jag hem den lite sisådär provisoriskt hopskruvad eftersom min Defender akut behöver mekplatsen. :roll:

Bild

SLRK Forum
                          Administratör

[Originally posted by #1813 Bror Grenfeldt]

Så jäkla vackert…

SLRK Forum
                            Administratör

[Originally posted by boostofta]

Stiligt :)

SLRK Forum
                              Administratör

[Originally posted by J_Lind]

Snyggt, klarade sig garaget från grönt färg damm?

Janko

SLRK Forum
                                Administratör

J_Lind skrev:Snyggt, klarade sig garaget från grönt färg damm?

Janko

Jodå, den elektriska färgsprutan ger väldigt lite extra färgryk. Enda onödiga ställena jag noterat att det fastnar färg på är andningsmaskens filter och glasögonen… De senare är av den billiga sorten med plastglas som därmed också är lite statiskt laddade så de drar åt sig färgdimman.

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 228 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.