88 SII diesel

Forum ALLMÄNT Din Land Rover 88 SII diesel

• Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 228 totalt)
  • Författare
    SLRK Forum
    Administratör

[Originally posted by 1953 Lars Larsson]

Nu är den hopsatt igen och provstartad efter att ha fått nya kolvringar, ventiler, vevstakslager och spridarinsatser samt blivit vederbörligen sotad. I morgon ska den få gå på lite varv tills den blir varm för en första inslitning av ringarna och sen blir det efterdragning av toppen.

Så nu kan jag åka SII i påsk! :smt117

SLRK Forum
      Administratör

[Originally posted by Pelle]

Låter härligt ….hoppas jag :mrgreen:

SLRK Forum
        Administratör

[Originally posted by kinle]

Bodins har mycket gamla bra saker på lager faktiskt!

SLRK Forum
          Administratör

Jodå, idag (på arbetstid, lugna gatan en sån här dag) fick den gå med förhöjt tomgångsvarv tills den blev varm. Grannen gummiverkstaden stängde portarna pga röken… Röken försvann dock bara motorn fick bränna ur all extra olja och när den fick upp tempen.

Sen inomhus togs spridarna ur, annars kommer man inte åt de topplocksbultar som sitter strax under, samt ventilkåpan. En hoper nya tag med momentnyckeln och tillbaka med allt igen.

Så nu blir den mitt fortskaffningsmedel under påsken. Redan första åkturen hem visade att motorn nu går mycket tystare och bättre, tom grannen lade märke till att den nu gick tystare… Och inte ryker det ur vevhusventilationen heller. :wink:

SLRK Forum
            Administratör

[Originally posted by #1784 Thomas]

Trevligt!
              Dags för ett nytt toppfartstest då :wink:

SLRK Forum
              Administratör

Toppfarten stannar nog vid lite drygt 80. Motorns högsta effekt nås vid 3.500 r/min… Och att varva lönar sig inte, högsta fart jag varit uppe i på trean är ca 45 km/h.

Enligt en test gjord av en brittisk motortidning av SI med samma motor var toppfarten 53 mph. Testaren var nöjd med accelerationen, 0-50 mph (ca 80 km/h) på 37,7 sekunder. 8)

SLRK Forum
                Administratör

Så blev det då en liten påsktur i Serie II. Den går såå mycket bättre nu efter lite nya delar. Man kan faktiskt känna att den axar. Ingen däckrök, men dock.

"Huvkråka"

Bild

Lite skogsstämning…

Bild

SLRK Forum
                  Administratör

[Originally posted by boostofta]

1953 Lars Larsson skrev:Man kan faktiskt känna att den axar. Ingen däckrök, men dock.

:smt003

SLRK Forum
                    Administratör

Lite modern bling måste man få kosta på sig… Rattklädsel i skinn köpt i en eBay shop:

Bild

Bild

Dessutom ny kamera med lite kuliga filter som måste testas…

Bild

Bild

SLRK Forum
                      Administratör

Det har inte hänt så mycket på sistone, jag har passat på att använda den efter allt jobb… Idag fick den i alla fall en ny styrled och så kom det fyra nya 6.50-16 Sava-radialdäck från Däckonline som snarast monterades. Med dom går den såå mycket tystare och bättre än de grovmönstrade Kina-däcken.

Bild

SLRK Forum
                        Administratör

[Originally posted by jägaren]

:smt023 Likadant här kör mycket :D

SLRK Forum
                          Administratör

[Originally posted by Pelle]

Lars, Du som nästan är "nit.räknare" är det OK med dom däcken?
                            Jag har ju inga bra däck till min S1 och undrar om dina är rätt för mig också?

pelle
                            Sigtuna

SLRK Forum
                            Administratör

"Rätt" däck finns ju inte att köpa längre, de jag hade tidigare var heller inte med ett mönster från tiden. Så de här tyckte jag såg tillräckligt gammalmodiga ut av de mycket få däck som finns att få tag i.

SLRK Forum
                              Administratör

Så ska kunder behandlas! :)

De främre blinklyktorna, vilka är nytillverkade men i rätt utförande, köpte jag av ett engelskt företag som heter Vintage Supplies. För en tid sen märkte jag att den oranga färgen på insidan av glasen (som är gjorda av vanligt glas) började släppa på ena lyktan. Jag tog ett par bilder och :smt024 över till VS. Svar kom snabbt att så skulle det inte vara och att han skulle försöka leta upp gamla genomfärgade glas.

Idag kom ett litet paket innehållande 2 gamla men oanvända glas som ersättning. :smt026 Stor heder åt en sådan leverantör! :smt006

Bild
                                Bild

SLRK Forum
                                Administratör

Dubbelpostning… Så går det när forumet är trögt och jag otålig.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 228 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.