Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › 88 SII diesel
- Detta ämne har 227 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-03 20:57 av .
- FörfattareInlägg
- 2011-04-10 kl. 16:07 #20641
[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Jag tar bil till Halland, ja. 110… Eller Skoda…
2011-04-10 kl. 16:58 #20642[Originally posted by boostofta]
1953 Lars Larsson skrev:Det är nog Grållen som spökar… Den har motor från Standard, en pionjär när det gäller dieslar för mindre fordon. Standard var ett alternativ som Land Rover också funderade på innan man beslutade göra en egen dieselmotor."Spionaget" hos Standard parat med konsulthjälp från Ricardo resulterade i den alldeles förträffliga 2,0 dieseln.
Mina papper säger 39hk, det kan vara att någon blandat ihop kw med hp ? ?
2011-04-10 kl. 17:14 #20643[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
2011-04-10 kl. 19:27 #20644[Originally posted by Vosper-Perkasa]
Idag fick jag åka en tur runt kvarteret med Larssons serie II -58
Vilken upplevelse,,,,,,,mycket jobb gjort där…..2011-04-10 kl. 19:48 #20645[Originally posted by LEIF #3183]
Vosper-Perkasa skrev::smt006
Idag fick jag åka en tur runt kvarteret med Larssons serie II -58
Vilken upplevelse,,,,,,,mycket jobb gjort där…..avis! hade gärna gjort det oxo!
2011-04-12 kl. 14:58 #20646[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
På’n igen…
Motorn är lite för sliten för min smak med ganska mycket rök ur vevhusventilationen, så kolvringar och vevstakslager ska bytas snarast.
Att få tag i kolvringar har varit ett litet äventyr. Först beställdes de av Dunsfold, men de meddelade per mail dagen efter att de inte kunde leverera en hel sats ringar, men de beställda packningarna kom efter några dagar. Då beställde jag av Craddock och eftersom jag inte fick något besked efter flera dagar mailade jag och frågade. Inget svar… Jag ringde och fick beskedet att de hade svårt att leverera, men jag skulle få besked via mail. Gissa om jag fick något? Sen "meddelade" de genom att jag kollade mitt kortkonto och såg att deras reservation var återtagen. Varför är de flesta engelska leverantörer så hopplöst oseriösa? Det är inte för inte engelska företag kallas Nordeuropas italienare…
Nåväl, sen beställde jag hos P.A Blanchard och har hållit koll på när deras reservation av pengar ändrades till ett faktiskt uttag. Det skedde idag och idag låg också paketet i min brevlåda. NOS med prydlig Leyland-logga.
Om cylinderfodren måste bytas lär visa sig, klart är dock att de ska ur för byte av o-ringar, det pi$$ar kylvätska ur "skvallerhålen" i blocket. Om det bara är loppen som är slitna sätts de tillbaka igen. Renoveringen behöver inte bli helt perfekt, jag är nöjd om det blir lite bättre än nu. Problemet kan vara att de är rostskadade på utsidan… Jag har hittat ett företag som säljer nya, men har inte vågat fråga om priset. Nya kolvar verkar vara omöjligt att få tag på.
Jag har blivit ganska luttrad efter det här äventyret med beställning av delar från de flesta mer eller mindre kända leverantörer i UK. De enda som hittills har skött sig på ett seriöst sätt är Dunsfold DLR, Wapsipurt och P.A. Blanchard. Alla övriga har gjort bort sig på ett eller annat sätt…
Lite delar i goa förpackningar:
2011-04-12 kl. 15:47 #20647[Originally posted by boostofta]
Jag skulle rekomendera att du vänder dig till en motor renoverare som inte bryr sig om det är 100% rätt, bara det passar
Det finns en del filurer som lyckas leta upp nästan perfekta satser och sen kan bearbeta blocket för det där sista, eller så får man nya foder uppsvarvade, inget är omöjligt.
Men det är ju inte gratis heller.
Kolvringar vet jag att man kan ge dem mått och utseende på så fixar de "universal" finns hela kataloger med kolvar o ringar att gå igenom.
Jag kollade lite på det innan jag byggde en komplett ny 2,25 istället, priset blev högt för 2,25an, men det hade faktistk inte kostat mycket mer för 2,0an
2011-04-12 kl. 16:14 #20648[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Jo, det kostar att ligga på topp… Kolvringssatsen kostade £86.50 + VAT. Till en 2,25-diesel går de löst på ca £18 hos Paddock. Men då kommer de nog i en förpackning med blå/vit etikett. De jag fick är original.
Jag vill gärna hålla liv i originalmotorn, det är inte många kvar som är alive and kicking…
2011-04-12 kl. 17:30 #20649[Originally posted by boostofta]
Man får vad man betalar för, att borra mitt 2,25 block var inte så dyrt, men med riktiga kolvar o ringar blev det 7000kr… Att sätta nya foder med nya kolvar i 2,0 skulle kosta lite mer.
Sen ska man kanske inte se det enbart i kronor o ören, orginalmotorn i Gumman är 30 år nu i Maj, det kan ju vara värt att satsa pengar i något som håller så längeEn dag ska den sättas ihop, dock hamnar motorn nog inte i Gumman, men i en Serie 1 kanske, det kunde vara kul, ska bara hitta ett objekt som redan är förstört med B20 eller nått sånt..
Kul att se din komma i skick, hoppas man får tillfälle att lyssna på motorn nånn gång, o kanske provåka
2011-04-12 kl. 20:41 #20650[Originally posted by Pelle]
Jag vill bara meddela att undertecknad har varit med om en höghastighetstur (alla 4 växlar användes) i
Larssons 88 ´a.
Det var väldigt trevligt2011-04-13 kl. 11:53 #20651[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Idag fick jag en kontakt hos den förste ägaren, Bofors AB, som har en kompis som "ärvt" en massa gammalt material angående bilar och annan materiel. Det blir spännande att se om det finns någon gammal bild eller åtmistone få reda på vad bilen användes till.
2011-04-14 kl. 15:58 #20652[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
På’t igen som sagt… Dagens utsikt över maskinrummet:
Visst finns det vändkant, men inte så värst, mest sot. Nya kolvringar ska in. Foderpackningarna läcker lite, men jag tvekar inför att dra ur fodren. Små, till synes enkla jobb har en förmåga att utvecklas till något annat… Läckaget kan förmodligen fixas med kylarcement.
Spridare av "antik typ", men själva spridarinsatserna (som är samma för alla motorer ända till Td-motorn från -87) kostade bara 168:- hos 4×4 Shop så det var inget att pruta på för att få bättre gång och mindre knack.
Unikt topplock. Inga sprickor, något som annars antagligen har knäckt de flesta 2-litersdieslar. Låg vattennivå och varmgång gillar de inte… Nu är det inlämnat till LJ-Trim för proffsslipning av ventilerna.
Idag kom också det här köpt av en medlem i S2-klubben för 40 pund:
Senare ikväll blir det att åka till jobbet, dra på "lekdräkten" och krypa under bilen för att ta bort oljetråget. Kanske kommer också en eller annan kolv att dras ur sitt lopp…
2011-04-16 kl. 08:29 #20653[Originally posted by Krister Bergknut]
En spridare lik den på bilden har jag i mina gömmor. Den är NY och noga ingjuten i något plastliknande av den typ man skyddade nya, stora borrar i forntiden.
Krister
2011-04-16 kl. 10:23 #20654[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
Igår kväll beställdes kapell till flaket tillsammans med kompletterande fäste hos Allwheeltrim. http://www.allwheeltrim.co.uk/homepage.html#Homepage Svar på mitt mail kom under kvällen och idag (lördag) uppgift om totalkostnaden inklusive frakt. En del har långa arbetstider och excellent kundservice.
Ett telefonsamtal med mina kortuppgifter och jag lär ha tak över flaket inom kort.
2011-04-18 kl. 07:01 #20655[Originally posted by 1953 Lars Larsson]
I morse tog jag vägen förbi "min" motorrenoverare och ett av beskeden var att insugsventilerna hade gjort sitt… Så jag åkte hem igen för att få reservdelsnumret. På jobbet började jag leta, men ingenstans fanns ventiler med detta nummer. Jag hade dock en minnesflash om att jag sett dem på Craddocks hemsida. Jodå, samma ventiler som på 2,25 diesel.
Och vem hade såna i lager tror ni? Jo, Bodins i Uddevalla!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.