Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover Classic (1970-1995) › 4.2 V8 *löst*
- Detta ämne har 9 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-11-05 11:31 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-10-15 kl. 20:01 #10067
[Originally posted by WTM Td5]
Hej!
Jag är inte expert på motorer och framför allt inte bensin V8, endast grejat med LR diesel hittills. Jag tycker att motorn inte går helt fint och förbrukningen är på 1,8 liter milen blandad körning.
De saker som sker är:
-Motorn går väldigt långt ner i varv IBLAND när man bromsar ner till stillastående och man ser ibland att framlyktorna inte lyser lika bra just då heller. Den går ner till kanske 400-500 varv när det då händer men den dör inte (automat).
-När den står på tomgång och man vill åka iväg kan det kännas som när man släpper upp kopplingen för snabbt. Alltså varvet droppar ner snabbt men man reagerar automatiskt med att gasa mer och man åker iväg utan problem. (Detta händer också bara ibland).
-Motorn kan gå lite ojämnt när man åker och som förare känner man att den har olika kraft men passagerare märker ingenting så det är väldigt subtilt.Som sagt så händer det här bara ibland. Idag hände det ungefär hälften av körtiden. Bilen dör inte och man hänger fint med i trafik och allt.
Det pyser ingenting i motorrummet (vakuumslang utesluts) och bränslepumpen är bytt för 6 år sen.
Vad kan vara fel?
2016-10-16 kl. 18:49 #10068[Originally posted by Edfors]
Hur är det med oljan i automaten? Var det länge sedan den var bytt så kan det vara dags igen. Kan påverka momentomvandlaren och varvtalet kan åka lite jojo precis som du beskriver.
Som vanligt med forumdiagnos så är det såklart svårt och blir mer av att ge ideér för vidare felsökning.
2016-10-17 kl. 22:18 #10069[Originally posted by JEP]
Kontrollera med en multimeter hur motståndet är i trottelpotentiometern som sitter på utsidan spjällhuset. Vill minnas tre ledare i den och det ska gå att dela kontakten enkelt. Mät och rör spjället sakta. Kan vara slitet kring tomgångsläge. Om motståndet i ohm flaxar väldigt där omkring kan det vara läge att byta potentiometer.
Kolla också tomgångsmotorn (idle valve)som sitter på baksidan av plenumkammare. Svart med en spetsig plunch. Ansluts med fyra ledare. Den kan tjärva. Lägg plunchdelen i rostlösning ett tag skulle jag rekommendera.försök göra rent men tryck inte in den eller dra ut plunchen. Alltid när motorn stängs av får den typ 240steg att öppna men den kan bara gå 200 så alltså ska den alltid vara fullt öppen om du kopplat ur den med avstängd motor.
Mycket vanlig hos GM och vill minnas den var rejält billigare att köpa till en sådan motor istället.2016-10-20 kl. 18:06 #10070[Originally posted by WTM Td5]
Tack för tipsen!
Ojan och filtret i motorn är bytta 2010 eller ungefär 2000 mil sen. Oljan är klar och ljusrosa som ny. Men misstanke finns mot momentomvandlaren också.
Jag ska mäta i potentiometern. Vad heter det på engelska och finns det att köpa på ex. Paddock?
Och jag får ta loss idle valve också och kontrollera den!
Kan det vara tändstift eller nåt som orsakar låg tomgång?
2016-10-31 kl. 21:48 #10071[Originally posted by JEP]
Sök efter Throttle Position Sensor eller TPS.
Ganska säker på att du har insprutningssystemet 14CUX även kallat "Hotwire".Lycka till.
2016-10-31 kl. 22:35 #10072[Originally posted by WTM Td5]
Tack! Efter helgens DO-möte konstaterades det att motorn går som denska och att jag är för paranoid.
Rengjorde även luftmassemätare, vevhusventilationen och idle stepper motor2016-11-01 kl. 22:03 #10073[Originally posted by JEP]
Dåså, bara att njuta av åkturen och andas in Engelsk craftsmanship när den är som bäst
2016-11-01 kl. 22:11 #10074[Originally posted by WTM Td5]
Ja det är underbart!
2016-11-05 kl. 10:43 #10075[Originally posted by Pon]
Skönt att det funkar som det ska. Blev lite orolig ett tag.
Måste du ta så snygga bilder på den? Saknaden blir ju bara värre…
Pelle
2016-11-05 kl. 11:31 #10076 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.