2,25 Diesel spikar

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie IIA (1961-1970) 2,25 Diesel spikar

  • Detta ämne har 3 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-04-28 14:39 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9643
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Mecko]

      Jag har en serie 2a -69 som jag har helrenoverat motorn på. När jag startar den så låter det som att startmotorn går mycket lätt men det är ändå runt 20kg i komp (Biltemas mätare går inte högre). Ganska svår startad. Men när den väl startar så spikar den i bland och låter nästan som att någonting tar i på lite högre varv, fast jag tycker att den går för bra för att kamkedjan ska stå fel.
      Tacksam för tips!

      #9644
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

        Testa att flytta pumpen en aning moturs för senare insprutning. Är spridarna renoverade? Om inte, kan spridarrens på flaska lösa enklare problem.

        #9645
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mecko]

          Spridarna är nya men jag ska provtrycka dom och kolla spridarbilden.
          Jag har testat att vrida pumpen några grader men tycker inte att den går bättre.

          #9646
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Krister Bergknut]

            Den till synes enkla motorn kan vara knepig att få till. Några kontrollfrågor du skall ställa dig själv:
            – är motorn 3 eller 5-lagrad? Mittre ram-lagersätet på de 3-lagrade brukar med tiden bli utbankat.
            – är kamaxeln ny och likaså vinkeldrevet upp till dieselpumpen? Är detta slitna kan det vara i stort sett stört omöjligt att ställa pump rätt och att få kedjan rätt.
            – den korta axelstumpen under pumpen, är den oskadad. Jag har flera märkliga exempel i mina samlingar, där man slipat bort mitten på det styrande, breda, splinset, respektive beställt specialaxlar där övre och undre delen av axeln har splinsen förskjutna ½ splines, för att ta upp glapp i ovan nämnda vinkelväxel
            Det finns 6 möjligheter lägga på kamkedjan, varav 4 är uppenbart fel. Att hitta rätt av de två övriga kräver noga mätning och av de motorer det skruvats på som jag stött på sedan1980 är långt fler än det statistiska 50% fel – och det blir aldrig någon riktig sprutt på motorn.

            Lycka till – och håll oss fortlöpande informerade!

            Krister :smt041 :smt041

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.