Forum › TEKNIK › Freelander › Freelander 1 (1997-2006) › Högt molande ljud i bilen › Högt molande ljud i bilen
[Originally posted by FreeFoot]
Förutsätter att det finns funktionell olja i alla enheter.
Antar att "molandet" är ett "tjutande" (o)ljud som är svårt att lokalisera även med elektroniskt stetoskop med bilen upphissad för att lättare kunna punktlyssna. Stomljud vandrar ju runt i hela karossen och även chassit.
Eftersom molandet tycks uppstå hörbart vid visst varvtalsområde kan det vara både defekter och självsvängningar.
Molandet kan bero på allt från hjullager och bromsar, i drivlinan från växellådan, IRD, VUC stödlager, diffen eller kardan delar. Ett brummande molande låter mer som lager problem och ett tjutande ljud problem i kuggflanker. Även drivknutar kan "morra" men då ska det garanterat låta mer när man svänger. Kolla alla drivknutsdamasker så de är hela.
Om det inte går att lokalisera exakt så börjar man utesluta som ni gjort. Att byta olja i växellådan, IRD och diffen är nästa steg. Byt i en enhet i taget och provkör. Är oljudet kvar i samma varvtalsområde eller har oljudet flyttat sig?
Gå vidare till nästa enhet o.s.v. Finns självsvängningar i form av materialresonans bör oljudet ändrats vid byte till annan olja. Byt all olja till en lämplig Redline Shockproof produkt som är framtagen för att bl.a. dämpa oljud vid höga belastningar.
Demontera hela kardan och provkör. Finns problemet kvar? Tänk på att kardan är balanserad på plats och har någon demonterat den kan problemet uppstått där av olika anledningar. Kardan ska monteras exakt i samma medbringares skruvhål som då den togs bort. Märk upp innan demontering. Har man bytt till annan kardan bör den balanseras igen monterad på bilen.
Testa att rulla i friläge vid de varvtal problemet uppstår, finns oljudet kvar?
Testa att motor bromsa och vid gaspådrag. Någon skillnad, är oljudet kvar eller ändras det?
Om det finns dragkrok så testa med ett tungt släp för att höra vad som händer med oljudet.
I drivlinan finns många kugghjul och lager som kan orsaka oljud när de blir defekta så det är en stor utmaning att lokalisera orsaken. Ingen kan med exakthet säga vart problemet finns med mindre än att man lämnar in bilen eller vänder sig till någon med analytisk skicklighet och kunnande som kan provköra.
Om VCU är felaktig orsakar den eskalerande problem och till slut rasar det mesta på drivlinan. Om detta hänt bör man helst inte gå in i detta forum och fråga vad som är fel
Tänkvärt
Numera är verkstäderna skyldiga att upplysa kunden när kostnaden tangerar 50 % av bilens marknadsvärde. Är bilen värd 200 tusen är det enligt branschen värt att lägga upp till hälften på åtgärd men om bilen endast är värd 50 tusen blir det problem om en diff eller IRD ska bytas. Dessutom blir det skillnad på vilken LR verkstad man vänder sig till. De som tar 1300 i timmen eller de som tar 1800 i timmen. Hur tänkte de egentligen? Nya bilar kräver i princip endast service medan äldre bilar kräver underhåll i form av reparationer. Frågan är när Land Rover Sverige lägger ned för gott utifrån detta resonemang?? -Vi ska väl leva vi också!? -Ja, men hur kort tid då??
Tack för att detta forum finns och underhålls av eldsjälar.