Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Väcker liv i en 88″ Series 3 › Svar till: Väcker liv i en 88″ Series 3
I helgen drog jag om elen, till bränslepump och fule cut off solenoid. Visade sig att jag hade ström på dem i tändningsläge, men inte när startmotorn slår till. Platschefens tidigare inställning/hållning om elförbud var alltså kanske inte helt fel. Lyckades dock imponera när jag visade att all el nu faktiskt funkar, vilket renderade i att jag får fortsätta med bil-el. 2.8an hade också en gammal DEFA-värmare installerad. Jag hade en kabelhärva sedan tidigare, och kopplade sålunda in grejerna igen. Det kändes lite som att häda, när uttaget monterades i kylarsupporten, men det måste funka praktiskt också. Hursom, nu startar Landyn på nyckeln, och flera provturer har gjorts nu, nästan på dagen 1 år sedan det här projektet startade. Sen söndag eftermiddag, efter att ha tvingat dottern assistera vid luftning av bromsar och koppling, kördes 88an ut ur garaget för att parkeras vid sidan av. Utan förvarning började det regna olja. Eller regna – det sprutade svart motorolja över hela bilen. Slog av tändningen och gick ut för att inspektera skadorna. Visade sig att marginalerna vid oljefilterflytten nog ändå var lite knappt tilltagna. Styrlänkaget/drop arm hade tagit tag i slangen och helt sonika dragit bort den från fästet. Resultatet blev 4 liter olja, dels över hela motorutrymmet och dels på uppfarten, som turligt nog, på grund av ett antal fordonsprojekt inte är grusad ännu. Tur ändå att det skedde på hemmaplan och inte i landsvägsfart, och kanske ännu turligare att platschefen tillfälligt befinner sig på annan ort. Hade inte klarat av även ett oljeembargo på toppen av allt annat.
Jag betraktar nu och trots en del kvar att göra, det här projektet som ”ännu inte helt färdigställt” men ändå väldigt glad att levererat ungefär enligt plan, om än något försenat. Det känns som att Helmers gårdsprojekt i alla fall har god prognos om fortsatt leverne. Motorn behöver ”justeras” så full kraft finns att tillgå. Inredningen, inklusive färdigmontering av battery-under-seat skall skruvas ihop igen. Takräcket skall tillbaka, nu med ett par LED-ramper monterade och förstås lite annat småfix. All el skall märkas upp, och när tiden tillåter tänkte jag också byta ut alla främre kabelkopplingar till modernare, vattentäta diton. Kylaren behöver nämligen lödas om och det vore skönt att bara dra isär kopplingarna, skruva ur kylen med skärmarna kvar. Jag har faktiskt fått ett fleratl propåer från en av sonens kompisar, som vill köpa Landyn. Ofattbart att unga, kloka människor kan tänka sig hoppa ned i det här hålet helt frivilligt, men å andra sidan roligt att det finns återväxt. Har dock inte bestämt mig ännu. Jag gillar 88an men behöver också plats för andra projekt, men de kanske kan samsas.
Det sagt kommer den här tråden troligen uppdateras även någon gång i framtiden, troligen intermittent och med lägre frekvens då. Skall tex försöka uppdatera bildbanken när alla grejer är på plats igen.
Tack för glada tillrop under den här tiden? Skulle du när du är i mina trakter, någon gång behöva hjälp med tex ett komplicerat elproblem, så vet du vem du kan kontakta?
Mvh Calle