Forum › MEDLEM › Våra Land Rovers › Range Rover P38 – 98: Min ögonsten och min huvudvärk › Svar till: Range Rover P38 – 98: Min ögonsten och min huvudvärk
Så var man tillbaka i träsket…
Ganska kort efter att jag skrev det första inlägget i tråden ovan fick jag nytt jobb, ny livssituation och ny bostad, och när ett nytt fel dök i bilen (trasig TPS) gav jag helt enkelt upp, tog mig till en uppfart jag kunde använda för kontemplation, parkerade och gick därifrån. Bilen fick bli en huvudvärk för framtiden.
Efter oändliga mängder velande föll det sig sen helt plötsligt så att jag behövde ett nytt hobbyprojekt – och varför inte återuppliva ett gammalt? Dessutom kom jag av en slump över ett gediget E85-konverteringskit – särskilt utformat för en V8, något jag velat testa sen jättelångt tillbaka. Hittade en extra sorglig syn när jag återvände till uppfarten eftersom registreringsskylten hamnat på sniskan…
[attachment file=66985]
Gjorde snabbt en lista över saker jag ville få gjort och landade i ungefär detta:
• Åtgärda de förbannade vattenläckorna som plågat mig sen jag började jobba med bilen från första början
• Få bukt med det hängande innertaket
• Byta ut/fräscha upp den äckliga tygklädseln på pelarna
• Fixa den nästan helt bortslitna läderklädseln på förarstolarna
• Åtgärda den där förbannade TPS:en som orsakat vild tomgång och feltändning från början…
Den sista var lättast: lyckades hitta en någorlunda rimligt prissatt TPS från en skrot på eBay. Bytte ut den men tomgången var fortfarande knäpp: bilen startade men rusade snabbt till typ 2500rpm och klättrade långsamt uppåt.
Bestämde mig då (för att få lite motivation) att ta tag i något annat: vattenläckorna!
Började fundera på var jag sett vatten läcka in och insåg att det kom från två håll, tackluckan OCH vindrutan.
Efter att ha tagit ner innertaket kunde jag snabbt konstatera att tackluckan (alltså glaset) hade släppt från metallramen som ska hålla i den. Gissningsvis har det varit så sen bilen kom till Sverige, men varken jag eller någon annan har reflekterat över att det kanske är värt att laga.
Tog bort det gamla limmet:
[attachment file=66980]
Skrapade bort gammal rost/oxid och hammarlackade metallramen:
[attachment file=66981]
[attachment file=66982]
På med nytt lim och pressa ihop:
[attachment file=66983]
För att inte trådbomba allt för mycket (och för att jag verkar vara begränsad till fem bilder i taget): fortsättning följer…