Forum › TEKNIK › Range Rover › Range Rover Sport L320 (2005-2013) › Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig › Svar till: Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig
Hej,
Som nämnts ovan, Kompressorn kan ge upp om den pumpar för mycket pga av luftläckage, den slits ut helt enkelt.
för att kontrollera luftläckage. Ställ bilen i normal höjd och koppla bort batteriet.
Mät höjden på alla 4 hörnen. Vänta 12-24h och mät igen.
Vilket eller vilka hörn sjunker?
Om du brukar parkera i lågt läge använd det som första test istället för normal läge.
Om det är en luftbälg som läcker (vanligast) så kan man få prova olika höjder för att hitta det.
Om bilen inte sjunker med batteriet av utan endast med systemet aktivt så är det inte luftläckage utan ett elfel.
Tyvärr är inte 3rd byte DTC (ex C1A00-46 eller C1A00-54) med i ditt felkodsverktyg så det finns lite olika varianter av felkoder att välja på
C1A00 kan betyda att den är i kalibreringsläge eller EPROM error men jag vill minnas att det även är låg spänning och det står det ju på displayen i din felkodsläsare.
Om SAM sagt kabel fel så är det ju vettigt att börja där. På L319 och L320 så är där en del kabelbrott på tidiga modeller som Patrik nämnde, så skaffa ett el-schema, visst det kostar en liten slant på Topix men de är väldigt lätta att läsa och sedan börjar du mäta plus och minus till modulen.
Uxxxx koder kan man i regel ignorera, dessa är nästan alltid följd felkoder av andra fel. ex om du inte har ström till Luftfjädringsmodulen så kommer andra moduler att logga en felkod om Lost communication eller incorrect message received och så vidare. dessa kan man nolla när man väl fixat det riktiga felet.