Svar till: Avgassystem nytt – rostskydd?

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Avgassystem nytt – rostskydd? Svar till: Avgassystem nytt – rostskydd?

#38845
4557
Deltagare

    Vad är den egentliga skillnaden på varmgalvanisering, kallgalvanisering och förzinkning?

    Vet att varmgalvanisering kan orsaka enorma deformationer hos varor som varmgalvaniseras.

    ASB, den ”riktiga Bilprovningen”, krävde av sina leverantörer av hjulbane-/4-pelarlyftar att hjulbanorna skulle vara varmgalvaniserade. ASB fick hjulbanorna varmgalvaniserade, men leverantörerna hade stora problem att uppfylla kraven, p g a deformationen. Sedermera lät ASB i egen regi tillverka de små på- och avkörningsramperna till hjulbanorna på lyftarna. Dessa små ramper blev i de flesta fall skeva. Vilket vi som besiktar påminns/uppmärksammas på genom ”klappret”. Ett stort arbetsmiljöproblem som tillfälligtvis/provisoriskt avhjälptes genom aptering av olika material på undersidan. Ljudtrycksmätningar visade att bullernivåerna från de klapprande ramperna åstadkom hörselvådliga nivåer.

     

    Emedan jag, sedan 40 år tillbaka, även är medlem i en annan förening som värnar om små framhjulsdrivna 4-hjuliga, inte alltid 4-hjulsdrivna, motoriserade vagnar så har jag tagit del av problemen med att varmgalvanisera såväl ramar som karosser med tillhörande detaljer.

    Mycket mycket stora problem med riktning/återställande av ursprungsstrukturen av de varmgalvaniserade fordonsdetaljerna.

     

    I min ungdom, ja det är länge sedan, var jag anställd som svarvare fräsare hos ett mekaniskt företag.

    Detta företag hade även en avdelning som ytbehandlade järn och metall.

    Minns att föremål som varmgalvaniserats ofta justerades/riktades efter ytbehandlingen.

     

    Min fråga är: Har utvecklingen av varmgalvanisering lett till att processen numera kan utföras utan efterföljande mekanisk bearbetning?

     

    Ursäkta lite o t och kåseri.