I slutet av år 2001 visades en ny Range Rover, försäljningen startade år 2002. Denna modell utvecklades under åren som Land Rover ägs av BMW och ingenting skulle besparas för att detta ska bli världens bästa fyrhjulsdrivna bil. BMW själva får dock inte ha den i sitt eget sortiment då Land Rover såldes till Ford två år innan introduktionen. Den förre ägaren har dock lämnat tydliga spår med bland annat de båda motor alternativen, en 4.4 bensin V8 på 4398 cm³, 286 hk vid 5400 r/min, 444 Nm vid 3600 r/min och en rak 6 cylinders turbo diesel på 2926 cm³, 177 hk vid 4000 r/min, 392 Nm vid 2000 r/min. Range Rover är nu i sin tredje version en större, tyngre, mer utrustad och med en terrängkompetens som slår det mesta.
Luftfjädringen finns självklart kvar men de stela axlarna är nu utbytta mot helt individuella hjulupphängningar. Förutom alla vanliga elektronik funktioner finns Dynamic Stability Control, DSC och Hill Descent Control, HDC. Växellåda erbjuds bara i automat även om de flesta kan styras manuellt av typ steptronic och alltid i kombination med hög eller låg utväxling. Tre år senare, 2005, var det dags för uppgraderingar bland annat kommer backkamera med på tillvalslistan. Till det yttre kan man notera nya framlyktor med kurvljus funktion, ny grill och stötfångare även i bak har lyktorna ny utformning. Till de mer diskreta förändringarna kan man räkna smalare A-stolpar.
Större ändringar gjordes däremot med BMW 4.4 bensin motorn som nu ersätts av två alternativ, en 4.4 V8 och en kompressormatad 4.2 V8 kallad Supercharged. Båda kommer från Jaguar som nu ingår i samma grupp inom Ford, Premium Automotive Group, PAG. Motorn 4.4 har 4394 cm³, 305 hk vid 5750 r/min, 440 Nm vid 4000 r/min och den kraftigare Supercharged 4197 cm³, 400 hk vid 5750 r/min, 560 Nm vid 3500 r/min. Dessa båda nya motorer kommer även med en automat från ZF med 6-växlar som ersätter de tidigare 5-växlade. BMW’s diesel fortsätter i två år till och år 2007 ersätts denna av en ny TDV8 som även den får 6-växlad automat. TDV8 är på 3630 cm³, 272 hk vid 4000 r/min, 640 Nm vid 2000 r/min. Detta år förändras även instrumentpanel men inga dramatiska skillnader. Handbromsen blir elektrisk precis som på Sport och Discovery 3.
Även Terrain Respons blir standard och bakre differentialspärr införs som tillval. Range Rover nu endast tillgänglig med V8 motor i tre olika modeller och de senaste lösningarna från Range Rover Sport och Discovery 3. Priserna är också på en högre nivå än någonsin tidigare, för 1 125 600 kronor får du en fullutrustad bil med starkaste motorn och då ingår inte bara värme i stolarna utan även kyla och självklart ett video underhållningssystem för baksätet. Förutom backkameran ingår även en VentureCam som är en trådlöst ansluten kamera du kan placera var du vill på eller utanför bilen och studera bilden på skärmen inne i bilen, kanske bra för att studera hinder vid terrängkörning!