Byte av X-member 109 – tips tack!

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie III (1971-1982) Byte av X-member 109 – tips tack!

  • Detta ämne har 14 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-18 21:39 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9874
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Kent_46]

      Den bakre crossmember’n är slut på min 109:a, och jag har skaffat en ersättnings-dito. :roll:
      Hade tänkt ta bort golvet bak helt eller delvis , för bättre åtkomst vid kapning och svetsning.
      När jag Googlat, verkar många ha lyft av karossen – för att lättare komma åt.
      Någon som gjort jobbet och vet vad som är enklast/ger bäst passform. :?:

      /Kent

      #9875
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Kent_46]

        Ingen som gjort jobbet och kan tipsa?

        Igår lyfte jag och min fru bort "taket"= hardtopen – piece of cake.
        I dag lossade/sänkte jag ner bensintanken som förberedelse – såg då att ramen var lappad med ett U-järn mot X-membern!! :twisted: Ramen blev därigenom 5 – 10 mm bredare….
        Det kommer inte att underlätta inpassning av den nya x-membern tyvärr! :(
        I morgon ska jag provborra bort lite AL-nit på golvet baktill, får se om det är en framkomlig väg att bättra på slip/svetsåtkomsten..

        /Kent

        #9876
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by StefanA]

          Tyvärr har jag inga råd att ge… Men ta gärna bilder på arbetet, är alltid intressant att se om man skulle behöva göra samma sak framöver!

          Här är någon beskrivning, vet inte om den hjälper:
          http://www.landroverblogger.com/land-ro … eplacement

          Lycka till!

          #9877
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Kent_46]

            Har också kollat den artikeln, men tyvärr är 109 och 110 inte lika vad gäller ramen baktill…

            Borrade bort lite AL-nitar för att kunna lyfta golvet, men det visade sej att golvet bak är nitat ihop med en tröskellist,
            som i sin tur är nitad i karossen….dead end!! :roll:
            Är lite valet o kvalet om jag ska kapa upp en lucka i golvplåten, för att kunna svetsa uppifrån. :?:
            Alternativet är ju att lyfta av karossen baktill, och det verkar som rätt mycket jobb – rätta mej om jag har fel?
            Ska fundera på alternativen.. Ska nog prov-svetsa på den gamla x-membern för att se om mina svetskunskaper räcker till…
            /Kent

            #9878
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Bengtsson]

              Hej.
              Lyfta karossen = ganska mycket jobb.
              Jag menar att det skall räcka att lyfta golvet bak i bilen.
              Listen du pratar om är väl den som sitter med gummilist och tätar mot bakdörrens nedre kant?!? (Sitter också skruvad mot Cross membern)
              Ta bort denna också. (Fortfarande mindre jobb än att lyfta karossen.)
              Du måste ta tanken också (om du har en 109:a med 60 liters tank)

              Det finns olika Cross member reservdelar. En utan ramben och två med stumpar av ramben monterade. (kort och lång)
              Jag skulle föredra att ta den med korta rambensstumpar förmonterade. = lättare att svetsa dit.

              Stort lycka till!!

              #9879
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Grålle]

                Enligt mig var det lättare att lyfta av flakdelen också då hela golvplåten är nitad och flaket sitter med ca 6 skruvar
                i framkant och i hjulhusen, då kommer du åt att måla tvärbalkarna på flakdelen och laga all eventuell
                extra rost.
                Jag försökte ladda upp en bild på mim ram men misslyckades.

                /Tommie

                #9880
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Kent_46]

                  6 skruvar låter intressant – är det skruvar som håller de tvärribbor(crossmembers) som bär upp flaket mot ramen?
                  Själva flak-crossmembrarna(!) verkar vara nitade i golvplåten – om jag ser rätt…

                  Om det bara är 6 skruvar, så låter det ju överkomligt,men de är väl totalt ihoprostade så det blir väl en del jobb ändå.. :D
                  Ska leta skruvarna i morgon…./Kent

                  #9881
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Grålle]

                    Ber om ursäkt för sent svar, men som du säkert har sett så sitter flak x-member enbart nitade i flaket
                    som sedan står löst på ramen. Och skruvarna som finns sitter där man har hälarna när man sitter i baksätet.
                    Iofs så sitter bak trösklarna fast med c-stolparna men dessa är enkla att kapa av och svetsa ihop igen
                    vid återmonteringen.

                    #9882
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Kent_46]

                      Har börjat med en "quick & dirty" – sågat hål i golvet uppifrån… :oops:
                      Inbillar mej att det räcket m 2 ganska små hål för att kunna svetsa ihop uppifrån.
                      Räcker inte det, får jag kapa av hela golvet på tvären, och sedan skaffa en "hålfri" al-plåt som ersättning.

                      Just nu har jag rostat av( :twisted: !) och skrapat bort färgen på min shitp.. x-member, svetsat igen alla springor de lämnat, och grundat med Jotun Arcanol. Vet inte riktigt vad för ytlack jag ska ta, ngt svart iallafall!! :)

                      Nästa punkt blir att skruva loss x-membern från karossen – 8 skruvar som suttit sedan 1982 – det blir en utmaning!! :P
                      Ska försöka foto-dokumentera lite också…/Kent

                      #9883
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Kent_46]

                        Lite bilder som omväxling – börjar med före-bilder.. :)
                        https://www.dropbox.com/s/7274t7kewob72 … 2.JPG?dl=0
                        https://www.dropbox.com/s/3oql929v2c4t2 … 3.JPG?dl=0

                        Hål i golvet – för att kunna svetsa uppifrån!!
                        https://www.dropbox.com/s/ibwhn9cd3o886 … 1.JPG?dl=0

                        Förbättrat crossmembern för att slippa rost..
                        https://www.dropbox.com/s/mum39myaznrb3 … 4.JPG?dl=0
                        https://www.dropbox.com/s/cytxuwrdemogj … 5.JPG?dl=0
                        https://www.dropbox.com/s/ktq1cj4zm5exy … 6.JPG?dl=0

                        Borrat nya hål till draget som ska förstärkas med rördistanser när jag lyckats få håldiameter=16 mm..
                        https://www.dropbox.com/s/5rit31dzgf4xl … 7.JPG?dl=0

                        Kan detta fungera tro?? /Kent

                        #9884
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by Edfors]

                          Kent_46 skrev:Förbättrat crossmembern för att slippa rost..

                          Har du en öppning någonstans så du kan behandla med rostskydd på insidan?

                          #9885
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Kent_46]

                            Det finns ett stort hål, och 2 mindre som jag tror är dräneringshål.
                            Det stora kanske man skulle svetsa igen, för rostskyddet räcker nog de mindre hålen??
                            En bild säger väl allt?
                            https://www.dropbox.com/sc/u0rrddtd0dib … T9kxseHzJa

                            /Kent

                            #9886
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Edfors]

                              Måla och rostskydda allt så håller det säkert länge.

                              #9887
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by Kent_46]

                                I dag har jag äntligen fattat mod och kapat el-kablaget som utmynnar där ramen kapas- wiring loom heter det visst.
                                Sedan var det dags för tigersågen att kapa överdelen av ramen samt stötta mot flakdelen..

                                Bild på borttagen crossmember – i mycket dåligt skick.. :twisted:
                                https://www.dropbox.com/s/mpz8p9qmrmwtj … 3.JPG?dl=0
                                Hmm – lite rost :o https://www.dropbox.com/sc/nltfk7l3glrr … zXy7uP9IIa
                                och lite mindre: https://www.dropbox.com/sc/61gg9x269gb3 … xcDuTUJxUa
                                Ganska rakt kapat: https://www.dropbox.com/sc/nubpri7ozlol … XeCDCgpLEa

                                Nu måste stöttor mot flaket helt bort(är tyvärr i vägen), och den nya crossmembern modifieras pga ramen tidigare lagats med U-balk :lol: , så där måste 3-4 cm kapas bort.
                                Måste nog tyvärr slipa bort en del färg på den nya crossmembern där det ska svetsas, tex på insidan – inte mycket att göra åt. :P
                                Därefter slipa ramen ren från rost, så det går att mig-svetsa….men det tar vi en annan dag/vecka.. :lol:

                                /Kent

                                #9888
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Kent_46]

                                  Nu är CrossMembern på plats, och är svetsad, grundmålad och ytmålad just vid svetsfogarna.
                                  Sen lyfte jag och min fru på HardTopen, och skruvade dit bakdörren i väntan på bättre vår-väder. :D
                                  När det blir bätttre uteväder ska jag lyfta av flak-delen så att jag kommer åt ramen, och kan åtgärda ev rosthål.. :?:
                                  Samt inte minst rosta av och måla den, vilket borde bli mycket lättare utan flakdelen.

                                  Skönt att äntligen få CrossMembern på plats, tyvärr var passformen på de passbitar som tätar nederdelen av rambenen nästan en cm för breda, så det blev rätt mycket jobb med vinkelslip för anpassning. En em/kväll för svets av själva CrossMembern, och en vecka senare lika mycket för att få till passbitara som tätar underifrån.
                                  Snyggare svetsjobb har jag nog sett, men jag är rätt övertygad att det håller.
                                  Med migsvetsen inställd på 150 Amp så bränner det till rätt rejält! :roll: Ett tag gick det mindre bra – men då var gasen slut…. :oops:
                                  Dessutom sitter CrossMembern rakt i förhållande till flakdelen – en fördel att ha flaket kvar under svetsningen.

                                  Så här ser CrossMembern ut monterad: https://www.dropbox.com/sc/wae3mubghbxn … ZPtjjbD9Ea
                                  Nytillverkade muttermothåll i flaket(5): https://www.dropbox.com/sc/cboz0cc2rxk3 … qE4emPQb3a
                                  Tillfällig bensintank..:https://www.dropbox.com/sc/3lgmy084kwnsdtq/AACb7csAhxxtg5s2yv2yBGEwa
                                  Rostgrund SprayMax: https://www.dropbox.com/sc/ymcs23t5ay3i … qBFH8JUyBa
                                  Svetsat en del: https://www.dropbox.com/sc/32r3qnqgkx6o … GZRqR0RQia
                                  Målat första lagret färg: https://www.dropbox.com/sc/sbuviohksy28 … Ej4QGaiz5a
                                  Får se om jag får tid o lust att laga plåtprofiler under motorhuven – de är SLUUT. :evil:
                                  /Kent

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.