Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Elproblem – AKUT
- Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-07-28 19:56 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-07-26 kl. 13:25 #9845
[Originally posted by Krister Bergknut]
När jag skulle starta min 88" bensin S3 efter 2 år i lada, startade den snällt – MEN så fort jag släpper startnyckeln stannar motorn också. Kan det vara ärg mellan kontakterna i tändningslåset?
ALLA förslag på möjlig orsak och lämplig åtgärd mottages tacksamt!! Även genvägar!!
Detta är extra välkommet då jag inte har någon fungerande Land Rover att åka till Herrfallet med om jag inte får fart på den…
Bromsarna på min RRC krånglar och prototypen är ännu inte färdig…Krister
2015-07-26 kl. 13:39 #9846[Originally posted by håkan13]
låter ju mycket som tändlåset…
5-56 ??
el och bensin är inte min grej!! men kan man inte dra en kabel från batteriet direkt till tändspolen??
håkan.2015-07-26 kl. 14:46 #9847[Originally posted by Morris Wilks]
2 krokodilklämmor med en lämplig bit kabel mellan kopplas mellan batteriets plus och tändspolens plus.
Nånting som vissa i "branschen" länge tillämpat.
Iiiiinte jag!!!!2015-07-26 kl. 19:28 #9848[Originally posted by #252]
Eller säkring? Funkar det som ska fungera med tändning påslaget? Är väl bara blinkers och torkare..
2015-07-26 kl. 20:17 #9849[Originally posted by Bengtsson]
Som Hans skriver, gör en "bypass" på tändspolen.
Det borde lösa problemet. Det låter som tändningslåset men på en databox-fri bil är det ju lätt fixat.2015-07-26 kl. 21:07 #9850[Originally posted by Krister Bergknut]
Det fungerar med en kabel enligt förslag. TACK!
MEN vad mera fungerar inte?? Oljetryckslampan, tändningslampan/generatorn o laddningen och ev mera??Krister
2015-07-26 kl. 21:56 #9851[Originally posted by Bengtsson]
När tändningslåset har glappkontakt kan det mesta hända och diverse lampor tändas och släckas…
Det är ju därigenom all ström går som skall styra funktioner när tändningen är påslagen.
Det betyder att du får göra som grodan (leva på hoppet) tills du fått en permanent lösning. T.ex. fixat ett nytt tändningslås eller vad nu felet kan vara.
Mest troligt är i alla fall att det det är där det felar. (eller där omkring).Lycka till.
2015-07-27 kl. 07:16 #9852[Originally posted by Krister Bergknut]
Anade att det är så det ligger till.
Tack för råd o bekräftelse.2015-07-27 kl. 16:32 #9853[Originally posted by #252]
Tittade på elschemat till serieIII , det är ingen säkring till tändspolen. Länge sedan jag tittade i en sådan, är säkringarna på insidan eller under huven? Bygla säkring 1 till säkring 4 med en liten sladd så går den. Brun ledning är + från batteriet och vit ska ha ha ström
2015-07-28 kl. 08:48 #9854[Originally posted by Krister Bergknut]
TACK Sune! Hittade inte min reparationahandbok S3 när jag skulle kolla, så jag är jöttetacksam for ditt, och alla andra, goda råd.
De senaste 10 åren har jag fört i snitt 35 mil/år och de senaste 5 20 mil/år, men så stog bilen också förra året.
Besiktning 14.20 i dag, så håll tummarna!!Krister
2015-07-28 kl. 14:51 #9855[Originally posted by håkan13]
hur gick besiktningen?? börjar få ont i tummarna nu…
håkan.2015-07-28 kl. 16:06 #9856[Originally posted by Krister Bergknut]
Bilen besiktigad och GODKÄND utan anmärkning!!
TACK för tumhållandet!!
Mot sommarträff och årsmöte i 88" bensin -74!Krster
2015-07-28 kl. 16:25 #9857[Originally posted by Edfors]
Grattis #1 Krister!
2015-07-28 kl. 16:57 #9858[Originally posted by håkan13]
Grattis! !
2015-07-28 kl. 19:53 #9859[Originally posted by Krister Bergknut]
Elproblemet löste sig av sig självt, så uppenbbarligen är det oxid på en kontakt i tändninglåset.
Jag hade slagit på tändningen, utan reaktion, när jag höll på att böka med annat på bilen – och rätt som det var så lyste laddnings- och oljetryckslampan och allt annat fungerade som det skall. Härligt, men en behandling med rost/oxidlösande av tändningslåsetär nog på plats!Krister
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.