Rear Crossmember (bakre balken vid dragkroken)

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Rear Crossmember (bakre balken vid dragkroken)

  • Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2022-01-25 15:06 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97152
    Silfver
    Deltagare

      Hej, har en LR3 disco 2005, fick en 2:a på grund av rostangrepp i den bakre balken vid dragkroken, är det någon här som har samma erfarenhet och hur löste Ni det problemet? Har via Lr3 forum i England fått info om att Land Rover har tagit på sig kostnaden att fixa det, någon som varit i kontakt med Land Rover Sverige om detta? Bifogar en bild på problemet, bilen i övrigt inte rostangripen.
      Tacksam för svar eller reaktion

      Silfver

      #97159

      Jag skulle inte hoppas för mycket på att LR Sverige kommer ta på sig kostnaden för att laga rost på en 17år gammal bil, men att fråga skadar ju inte.
      Tillägg: Det som varit föremål för återkallelse i UK är ju för glappande dragkrok som i vissa fall gjort att bakre balken bytts inom ramen för säkerhetsåterkallelsen. Har inte sett/hört om någon liknande återkallelse på svenska marknaden, men kanske nån annan vet?

      Balken heter KVB500101 och går ju att byta mha svets.

      • Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
      #97164
      Silfver
      Deltagare

        Hej Thomas, tack för svar, jo jag skall kontakta LR Sverige, tänkte först lyssna i forumet, visst en 17 år gammal bil men det handlar ju inte om lite ytrost utan rambalkar som man inbillar sig skall vara det som det rostar hål i till allra sist, eftersom det tydligen är vanligt förekommande på den här modellen så tror jag att det handlar dåligt material i balken från allra första början.
        När det gäller inköp av själva balken har Du själv beställt en och i så fall var.
        Hälsar Roger Silfver

        Kommentar Irland: I sent one back to LR recently (in Ireland) and the rear cross member and towbar were replaced FOC. It was a 2005 model and yes, it was covered under the recall on the detachable towbar. It was carried out at a non LR workshop on behalf of LR. I let the owner deal directly with LR, I’d been carrying out other work for them and I couldn’t get it tested due to the corrosion.[/b]

        #97170

        Efter 17 år i svenskt klimat är det inte oväntat att en ramdel som sitter utsatt för vägsalt och fukt får rostskador. Har hänt på tidigare generationer av Discovery och vissa asiatiska pickuper klarar knappt 10 år innan de viker sig på mitten. Visst skulle man önska att det var varmgalvade ramar från fabrik, men tyvärr är det väl bara vanligt stål med ett tunt lager färg på.

        Jag har inte beställt någon sådan balk, men har handlat flera gånger av LR Direct sista månaderna och de anger priser i SEK och tar hand om tullhantering osv. Så det priset du betalar är inkl frakt, tull och svensk moms. Frakten tar ca en vecka.
        https://www.lrdirect.com/kvb500101-crossmember-rear-closing
        Är det inte bara rostflagor kvar går det säkert att laga upp befintlig balk också, men betalar man för jobbet är det inte säkert det blir billigare.

      Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.