Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick)

Forum ALLMÄNT Köp & Sälj Säljes LR, RR och SLRK-relaterat Varvräknare Td5 köpes, ny eller beg (gott skick)

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2022-01-15 17:30 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95875
    Svante Lind
    Deltagare

      Hej
      Skickar ut en trevare… vet inte om detta är en ovanlig del på eftermarknaden.
      Slänger ut en förfrågan om någon har en varvräknare Td5 (med ”Td5” urtavla) liggandes.
      Jag tänkte sätta in en sådan i bilen nu denna vinter.
      Tips mottages tacksamt 😉
      Ha ett Gott Nytt ÅR !!!

      #95960

      Själv kör jag med Nanocomen i rutan, där finns allt inklusive varvräknare!
      /Ingemar

      #95995
      Svante Lind
      Deltagare

        Hej och God Fortsättning, Ingemar !

        Tack för din koppling till att använda Nanocom för uppgiften.
        Jag köpte en Nanocom i somras, som jag ”bara provat” vid ett par tillfällen. Toppen bra hjälpmedel att kunna få alla dessa värden i realtid, tycker jag.
        Glad i hågen, provade jag att koppla in den inför en 4 timmars resa i lite kuperad landskap (tänkte att jag skulle få möjlighet att se vilka värden bilen presterar under olika belastningar).
        Dock varnar min Nanocom efter endast någon minuts användning med en text som säger något i stilen med att ”Varning, enheten håller på att överhettas/bli för varm”…? 🙁
        Det står någonstans i manualen att den inte skall vara inkopplad permanent = under längre tid, har jag tolkat det som.
        När jag (orolig) känner på ”aluminium skalet” kan jag inte känna någon märkbart hög temperatur…(?!?) men jag blev ändå osäker på om dess interna temperatur och valde därefter att inte ha den ”permanent inkopplad” – även om jag gärna skulle vilja ha all dessa värden presenterade i realtid när jag är ute och njuter av bilen.
        Min tanke, när jag köpte den, var just att kunna ha den uppkopplad som multi-instrument med live-presentation, under lite längre tidsperiod. 😉

        Har du provat att ha den uppkopplad ”permanent” under längre användning? (varningstexten gick ju att ”släcka” för att sedan kunna fortsätta läsa av värden)
        Det vore ju en kul lösning (om det visat sig fungera att ha den på permanent), då får man även laddtryck, temp samt några andra parametrar att kika på – i konkurrens med omgivningens hinder förståsss… 🙂 !!!

        Spännande att hörs dina erfarenheter kring detta!
        Ha en härlig dag !
        / Svante

        #96001

        Ja jag har min permanent inkopplad, slår alltid på den om jag ska längre än upp till byn bara och har aldrig fått några varningar eller haft några problem under de 576 åren jag haft den. Det finns säkert fler röster här som kan fylla på med sina erfarenheter ?
        /Ingemar

        #96343
        Max Wollenberg
        Deltagare

          Hej Svante,

          Det är inte så att den larmar för bilens motortemp.?
          Det gå att ställa in vilken temp. den ska larma på i Nanocom. Sista ”fliken” på den sida du använder, d.v.s. ”Instrument”.
          Inte onormalt att bilens avlästa temp. uppgår till strax över 100 grader c., och då får du ett larm om Nanocom är inställd på lägre temp.
          Kolla hur varm bilen blir i Nanocom och ställ varningen 5 grader högre.
          Jag kör med Nanocom permanent i både en Disco 3:a och en P38. Inga problem.
          Däremot ska du vara lite försiktig på sommaren, precis som du ska var med all elektronisk utrustning och värme.

          Lycka till!

          Mvh, LR Doc Max

          #96354
          Svante Lind
          Deltagare

            Hej Max

            Tackar ödmjukast för rådet – jag skall notera och prova denna tes när jag tar ut KLARA till våren.
            Det låter mycket troligt, jag har inte ändrat några parametrar i Nanocomen – och mitt experimenterande med N avslutades ”i förtid” då jag upplevde det som en varning för dess egna inre komponenter…
            …var ute efter att kontrollera maximalt laddtryck, så motorn var naturligtvis genomvarm redan innan jag kopplade in N och testet utfördes i lämpligt långa uppförsbackar på hög växel (för att ge maximalt laddtryck på turbon genom varvtalsregistret) vilket i sommarvärmen naturligtvis bygger extra motortemperatur.
            😉
            Jag tar ditt råd till mitt hjärta och återkommer när vårsolen börjar göra sitt intrång i landskapet på allvar.
            Ha en fin fortsättning på det nya året !!!
            /
            Svante

            #96446
            Henrik Sonesson
            Deltagare

              Hej,
              kan sälla mig till skaran av Nanocom användare som har den inkopplad konstant ( har lärt mig av Ingemar! ) utan problem.
              Td5 varvräknare på begagnad marknaden är nog närmast obefintligt men de finns nya, prislappen är dock avskräckande.
              //Henrik

              #96554
              Svante Lind
              Deltagare

                Toppen Henrik,
                Det stärker övertygelsen att man kan nyttja N-com som kompletterande instrumentering – SPÄNNANDE och lovande, jag ser fram emot att prova detta till våren.
                🙂 !!!
                / Svante

                #96605

                När du nu ändå kollar till våren, försök få låna något tillförlitligt instrument att kolla tempen med ! Titt som tätt larmade min Nanocom för hög kylartemp, men det visade sig att verklig temp ligger 6 grader undervisad temp så det slutade med att jag flyttade upp larmgränsen 5 grader och sen var det inte mer med det ! ??
                /Ingemar

                #96607
                Svante Lind
                Deltagare

                  Hej Ingemar,

                  Tack för din input.
                  Bra synpunkt om tempgivarens tillförlitlighet.
                  Får kolla lite om det (relativt enkelt) går att kalibrera (eventuell avvikelse) för att få rättvisande värde på instrumentet?
                  Annars får man göra en enkel kalibreringstabell, så avläst värde kan ge ett korrekt värde.

                  Jag har möjlighet till relativt noggrann referensmätning (oavsett om det handlar om mätning i vätskevolymen eller yt-temp på metallen där givaren är monterad).

                  Jag kan återkoppla i denna tråd vart efter jag avancerar i progressen… 😉

                  Ha en fin veckoända allihopa !!!
                  / Svante

                  #96615
                  Martin
                  Deltagare

                    Som svar på din ursprungliga fråga, om du nu inte kör på Nanocom-varianten, så är en ”original” Td5 varvräknare svindyr. Du kan sätta in en vanlig, något billigare, VDO också och koppla in den som vilken annan som helst på generatorn. Dock får du öppna generatorn för att koppla in dig på W om jag har förstått det rätt. Jag var nära att sätta in en VDO men sen hittade jag en Nanocom så då blev det den lösningen. Min larmade också men precis så som Max beskriver. Bifogar fyra bilder eftersom det inte funkar att ladda upp tex PDF:er.

                    Två länkar till guldgruvan:

                    TD5 Rev Counters

                    https://www.offroadservice.de/p/drehzalmesser-td5-vdo

                    /M

                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
                    • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
                    #96662
                    Svante Lind
                    Deltagare

                      STORT TACK, Martin !

                      För utförlig helglektyr och info på RPM-mätare 😉 !

                      Jag får ta mig en funderare på vägval.
                      Min tanke var att själv komplettera mätaren med ett ”cirkel-diagram” i transparent (grön eller röd) plast att placera på mätarens botten, där höjden från centrum (vid respektive RPM) motsvarar motorns relativa vridmoment (0% = 0mm från centrum, 100% = urtavlans radie).

                      Då kan man fortfarande läsa ursprungliga tecken på mätartavlan, genom plasten, samtidigt som man ser hur man ”ligger till” på vridmomentskurvan vid (och inför) olika körmoment – såväl med släp som i terräng… jag menar naturligtvis, som på skogsvägar…
                      😉

                      Ha en fin helg !!!
                      /
                      Svante

                    Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.