Däck till serie 2

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie II (1958-1960) Däck till serie 2

  • Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-16 10:23 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9566
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Edenryd4x4]

      Har funderat på nya däck ska vara 7.50-16 men utbudet är ganska begränsat undrar om någon har koll om det funkar med 205/80-16 C-däck istället då utbudet är bättre.

      MHV:DL

      #9567
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #3805 Lup]

        205/80-16 är närmare 6.50-16. 205 mm är dock bredare än 6.50 tum.
        Om det är 7.50 du vill ha så finns ett ganska hyggligt utbud om du tittar på rätt ställen. De däckfirmor eller internetfirmor som har utbud riktat mot lastbil, entreprenad m.m. och inte bara personbilsdäck brukar också ha tumstorlekar.

        #9568
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Edenryd4x4]

          Det blev 215/75-16 c-däck som fungerade mycket bra på bilen med original fälgar. :D :D :D :D :D :D :D

          #9569
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Har’en]

            gärna bilder !

            #9570
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Edenryd4x4]

              Bild

              Bild

              #124238
              Håkan Geijer
              Deltagare

                Försöker väcka en gammal tråd till liv igen. Jag behöver nya däck till min 88″ Series II -61 med 5.5″ standardfälgar, just nu sitter där 7.00 x 16 med slang. Vad jag förstår måste man ha slang till originalfälgarna. Går det då att sätta på moderna standarddäck, eller behövs något speciellt? Jag tänker mig helårsdäck typ 205/80 R16.

                #124244
                Bengt Olofsson
                Deltagare

                  Slang eller ej? gamla fälgar så och ekerfälgar (som på cykeln) är inte täta de kräver fälgband o slang så och de fordon med ekerfälgar kräver slang eftersom fälgen är otät, så till finliret de flesta stålfälgar av slangtyp funkar för slanglösa däck, och då krävs slang eftersom de inte är helt täta
                  det nya slanglösa däcket är då vid tillverkningen lite noppigt invändigt, slipa bort nopporna, och viktigast är mellan däck o slang ska det vara talk som smöjmedel, däck o slang rör sig olika när du kör, o sliter på slangen pyspunka kommer! prata med gen gamle på gummiverkstaden så hämtar han burken med talk, pojkarna tror att det är barnpuder, men det är inte samma produkt! så till däck tum eller mm, de flesta tum däck är märkta tex 7,50R-16 det betyder att det är en radialuppbyggd stomme jfr diagonalstomme då däcket letar efter spik o annat i båda vägkanterna samtidigt

                  #124338
                  Peter Hansson
                  Deltagare

                    Den största skillnaden är att där är en annan kant inne i fälgen på en fälg avsedd för slanglösa däck. Slanglöst däck på ”fälg för slang” (edit) riskerar att släppa. Framförallt vid låga däck tryck.

                    dock kan man lägga i slang, men följ tipset ovan och var beredd på att det kan bli hål på slangen.

                    • Det här svaret redigerades för 1 år, 3 månader sedan av .
                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.