Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie II (1958-1960) › serie bilar diffspärr-diffbroms ?
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-03-04 22:16 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-03-04 kl. 13:06 #9541
[Originally posted by Edenryd4x4]
Någon som har koll på hur det funkar med diffspärr o diff broms ? Orginal monterat efter monterat mm på serie bilar.
MHV DL2017-03-04 kl. 21:29 #9542[Originally posted by TheRobban]
Så vitt jag vet är det inget originalmonterat förrän range rover och defender? Osäker på 90 och 110 innan defender. Finns ju mycket eftermarknadsgrejer. Antar att du vet, men diffspärr och diffbroms är samma sak. Är det helt låst har du esabdiff, det gör kurvtagning lite tråkigt för däcken och drivaxlarna.
2017-03-04 kl. 22:16 #9543[Originally posted by Ray.S.]
Ibland blir det vissa förväxlingar. På ex.vis vissa Blocketannonser gällande LR stoltserar säljaren med att bilen har diffspärr. Jag brukar ibland på skoj ringa upp och fråga om det är en Detroit Locker eller liknande eftermonterat i bakaxeln. Det brukar visa sig att det enbart är den spärrbara mittdiffen som åsyftas. Visst,o.k. men det har ju i stort sett samtliga någotsånär seriösa s.k. 4×4 fordon. Diffbroms är ett lamellpaket som i regel inte helt och fullt låser drivaxlarna gentemot varandra. Diffspärr låser. ESAB, eller AGA diff (svets) låser drivaxlarna forever, på heltid, alltså.
mvh. Ray.S.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.