Forum › MEDLEM › Om klubben i allmänhet › kapital och föreningens likvida medel
- Detta ämne har 10 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-06-16 07:02 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-06-01 kl. 11:23 #8935
[Originally posted by hstd035]
Tänkte återkoppla till en gammal diskussion på ett årsmöte där man ansåg att det var inte bra att ha för mycket pengar i kassan
Så här säger skatteverket om ideella föreningar
Driva – ideella föreningar
Hur en ideell förening ska drivas bestämmer medlemmarna i föreningens stadgar. Det finns dock vissa saker som föreningen är skyldig att göra. En ideell förening är till exempel bokföringsskyldig om dess tillgångar överstiger 1,5 miljoner kronor eller om föreningen bedriver näringsverksamhet.
Vilket föranleder att det är inte farligt att ha minst 1 årsomsättning i reserv på banken,
2015-06-01 kl. 16:41 #8936[Originally posted by Anders D]
Bra där Tomas!
2015-06-01 kl. 18:49 #8937[Originally posted by Tersan]
Jag blir lite nyfiken på hur den diskussionen såg ut…
För som ekonom med stort föreningsintresse förstår jag inte ovanstående återkoppling alls. :-S2015-06-01 kl. 20:00 #8938[Originally posted by CarlJohan]
Den kan vi ju ta upp igen Thomas, fast jag inte förstår varför. Den handlade ju om att vi hade 850` på banken och en årsavgift som var så hög att kassakistan hela tiden ökade. De flesta var överens om att det inte var vettigt att ha så mycket pengar, när vi i klubben samtidigt jobbade med att sänka våra utgifter…..
Det beslutades att styrelsen skulle sänka klubbens tillgångar och att årsavgiften skulle anpassas till de faktiska kostnaderna. Varför tycker du att vi återigen ska börja samla på oss en hög med pengar?2015-06-01 kl. 20:30 #8939[Originally posted by Anders D]
För min del kan jag tycka att det är bra om man kan driva SLRK i minst 6-8 månader om det inte skulle komma in pengar.
2015-06-02 kl. 04:09 #8940[Originally posted by Mats A]
Fråga från en okunnig: Vad är det som kostar att driva?
1)RoverLand och andra trycksaker tar en stor tugga.
2) Sedan är det väl webbhotell eller likn.
3) Styrelse och funktionärer har reseersättning till sina möten.Vad är det sedan som kostar? Och varför skulle vi behöva mer pengar i kistan jämfört med nu? Vilka stora utgifter har vi på gång?
2015-06-02 kl. 06:01 #8941[Originally posted by hstd035]
Diskussionen på årsmötet upplevde jag mer som skrämselpolitik, att vi skulle bli beskattade och vi som ideell förening inte fick ha pengar på kontot, Så här handlade mer om okunskap till hur och vad föreningar får ha i kassan, ( enligt mitt eget tycke ) för det var ingen på årsmötet som kunde säga rakt upp och ner att så här är det.. utan då valde årsmötet "better safe then sorry" därpå medlemsavgiften sänktes till 200kr ! vilket i min personliga mening var helt förkastligt, vi har ju vid senare tillfälle konstaterat att 200 kr i medlems avgift "bantade" kassan rejält och varit tvungna att höja medlemsavgiften igen till 300 för inte gå helt tomt i kassan, så hade vi inte höjt tillbaka till 300 så hade vi inte haft många ören kvar i kassan i dagsläget,
Så jag antar att vi gått från ca 850 tusen till kanske 250-300 tusen i kassan ?? ( här får ni rätta mig )
Jag skulle tippa på Mats, att ett verksamhets år ligger runt 300-400 tusen +/-, så om 250-300 tusen i kassan stämmer, har vi en mindre buffert, sedan är det tomt,
så medlems avgift räknat på ca 1300 medlemmar ( 1300 är väl rätt så relevant att räkna på )
200kr x ca 1300 medlemmar = 260 000kr / år i inkomst
300kr x ca 1300 medlemmar = 390 000kr / år i inkomstSå även 300kr/år, så kan det vara som så att vi fortsätter backa i kassan varje år,
Några utgifter som jag kommer "hyfsat kommer ihåg"
*Do möte / funktionärsmöte 20-30 tusen x 2 per år
*Tidningen förr kostade med porto och utskick och tryck har jag för mig att den låg runt 25 per tidning x 4 ( vet ej vad den ligger på nu )
*Medlemsmatrikel kommer jag inte ihåg
*Minst 2 fysiska styrelsemöten ( brukar samköras ihop med do träffarna )
*Telefonkostnader för styrelsen ( gruppsamtal ? )
*Hyra för tält / lokal och div till årsmötet
*Tryckkostnader, do-märken osv osv
*Slrk dagen och tårtor i alla disktrik
*Distrikt pengen till varje distrikt
*Antar att styrelsen tar ut milersättning för att förlägga styrelsemöte på fjällsafari och tar milersättning ?
*osv osvPengarna springer fort iväg, dom är aldrig ett problem att spendera, utan svårare att få ihop
Sedan kan man ju fundera lite framåt, för vi har ett kommande 30 års jubileum,
Där vore det ju fantastiskt om klubben ville bjuda till lite ( på Tysklands 40 års jubileum hade dom fri camping och fri avgift för utlänska besökare ) eller att vi på vårt kommande jubileum kanske bjuder på en middag lördag kväll på 30 års jubileumet, eller en stor tårta
Sedan kan ju allt hända: man kanske vill lägga ut tidningen till externt företag ? man kanske vill byta till en annan typ av hemsida där vi får betala externt företag för skötsel / underhåll / uppdateringar / appar,
Så det är väl inte fel att klubben har en stabil bra ekonomi med buffert, som gör att vi klarar oss oavsett vad som händer och kan ta utgifter
Som sagt, man kan göra mycket för pengar man har, och göra lite för pengar man inte har, själv föredrar jag att jobba med alternativ 1
2015-06-02 kl. 12:35 #8942[Originally posted by CarlJohan]
…och det är precis det här styrelsen vill försöka undvika, att göra av med pengar bara för att man har dem.
Vi har bantat årets kostnader med 30´och vi går under verksamhetsåret med 50´ i "vinst". Vi har pengar till den
planerade nya IT-lösningen och vi tycker fortfarande att det är de som åker på träffarna som ska bära träffkostnaderna.
Den stora kostnaden för klubben är den tidning och matrikel som alla får, och den kostnaden delar alla på. Jag har väldigt
svårt för tanken att 1200 medlemmar ska betala en högre avgift till klubben för att 100 ska kunna åka på gratis träffar.
Vi har tillräcklig buffert för det som möjligen kan dyka upp och eftersom klubben inte heller ska äga något fysiskt så ska
det ju inte göras några inköp heller…Det som är klubbens kostnader under ett verksamhetsår är det som åligger klubb,
styrelse, DO och andra att utföra enligt de stadgar vi har, och de utgifterna ska hållas så låga som möjligt.
Det är ju dock upp till var och en att motionera till årsmötet för att få till en ändring i allt detta,
eftersom det är årsmötet som bestämmer årsavgiften…2015-06-02 kl. 13:55 #8943[Originally posted by Anders D]
Jag kan tycka att så länge vi (SLRK) inte lever "hand ur mun" och har kapital på banken för att driva verksamheten (tidning, styrelse, DO, matrikel osv) under en viss tid om något skulle hända, är något att föredra.
Sedan vill jag, precis som CJ skriver, att sommarträffen bär sig själv ekonomiskt.
2015-06-04 kl. 19:21 #8944[Originally posted by Mats A]
hstd035 skrev:Man kanske vill lägga ut tidningen till externt företagVill du ha en proffstidning? Läs 4 Wheel Drive.
Vill du ha en personlig, närproducerad "av-medlemmarna-för medlemmarna"-tidning med hemmakänsla så gör vi den bäst själva. Jag har aldrig begripit den här Milton Friedman-vurmen som vill privatisera och outsourca allting. Tidningen är gemensamt ägd och gemensamt producerad. Nuff said.
2015-06-16 kl. 07:02 #8945[Originally posted by #1076 Harry]
CarlJohan skrev:Vi har tillräcklig buffert för det som möjligen kan dyka upp och eftersom klubben inte heller ska äga något fysiskt så ska
det ju inte göras några inköp heller…Men hur kommer det sig då att det har köpts in DO lådor, "träfftält" (skitdyra) samt en dator till klubben om nu styrelsen anser att det inte skall finnas fysiska saker i klubbens ägo??
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.