Underlag service Discovery Sport

Forum TEKNIK Discovery Discovery Sport (2015–) Underlag service Discovery Sport

  • Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2021-06-05 15:00 av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #81619
    Martin
    Deltagare

      Bytt bil och lagt lite tid för att få fram underlag för service. Lite pyssel men jag tror att jag har hamnat ganska rätt. MY 2017, automat, 2.0 diesel [b][u]utan[/u][/b] ”active drive line”.
      Köpt en AUTEL AP200 felkodsläsare på Amazon. Funkar UA fast har en del uppkopplingsproblem med BT. Rätt irriterande fast övergående.

      Dieselfilter LR111341
      Form pad LR079995
      Oljeplugg 1013938
      Oljefilter LR073669
      Luftfilter LR071942
      Pollenfilter LR056138
      Caliper carrier bolt LR042690
      Hjulmuttrar LRC1035 eller 1034
      Plastnitar batterilåda mm LR024316

      När det gäller oljor finns de i bifogad fil. Oljespecifikationen BOT448 är en hypoid axelolja G1 och återfinns hos JLR. Om jag fattar det rätt ursprungligen en BMW-spec. Finns en del översättningsunderlag på nätet för den hugade. En helt ok oljefilteravdragare som funkar är en sån enkel med nylonband och fäste för spärrnyckel om man inte har en ”kopp” som passar.

      Reservdelar på https://www.lrparts.net/ och https://www.autodoc.se/
      Oljan från https://www.ato24.de/en/

      Servicemanual och serviceblad finns här:
      https://www.discosportforums.co.uk/viewtopic.php?f=14&t=11902

      https://www.discosportforums.co.uk/viewtopic.php?f=14&t=2788&hilit=topix+download&start=10

      Eftersom bilarna har servicebok online kommer man även åt servicebladen mm här:
      https://osh.landrover.com/

      /

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av .
      • Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av .
      • Detta ämne redigerades för 3 år, 4 månader sedan av .
      #85364
      Martin
      Deltagare

        Service fortsättning

        Har idag bytt olja i transfer-låda, bakaxel och haldexpumpen. Fnns rätt mycket info på youtube fast inte alltid precis för DS, det mesta för Baby Range och då är det fel haldexpump. Tog tyvärr inga bilder men det mesta förklaras tydligt i TOPIX. Det går definitivt att göra jobbet på golvet men en lyft är ju alltid en lyft.

        Transferlådan och bakaxeln (eller diffklumparna fram och bak) är inga konstigheter. Töm med bottenpluggen, fyll upp till det sipprar över i påfyllningen, byt kopparbrickor på rengjorda pluggar och stäng. Använder RAVENOL olja enligt bifogat dokument. Bilen har knappt rullat 5000 mil och oljan som kom ur både fram och bak var finfin.

        Till haldexpumpen (version 5) köpte jag nya o-ringar från https://www.haldexrepairs.co.uk/. Försökte få tag i här hemma på lite olika ställen men det var svårare (och dyrare) än jag trodde. Vill man så kan man betala dyrt på Volvo under förutsättning att säljaren fattar och vill sälja… En Haldex 5 är ju en Haldex 5 liksom. Oljan från RAVENOL enligt bifogad fil. Finns bra instruxer på youtube fast mest på Volvo. Här är en som förklarar sammanhanget https://www.youtube.com/watch?v=PXpKGfD46og

        Min pump var verkligen i behov av ett oljebyte. Enligt TOPIX ska hela enheten rymma 780 ml och det kom ut knappt 350 ml. Oljan var väl inte så illa men silen och huset var fullt av skit. På Haldex ver 5 finns inget separat filter utan man lossar pumpen med två skruvar och kontakten, låter oljan rinna av (var beredd och fånga upp oljan för att mäta mängden), gör rent pump, hus, sil, byte o-ringar och montrar ihop. Därefter fyller man på urtappad mängd på sidan av enheten. Inte trångt och inte svårt att komma åt som man kan tro på youtube. Efter det ska bilen stå med tändningen påslagen i 5 min med ett avslutande ”klick” från pumpen. Pumpen gör väl någon procedur kan jag tänka, hur den nu vet att det är ny olja…? Jag körde för säkerhets skull en sväng, öppnade därefter påfyllningen och det kom varken olja eller något övertryck ur enheten då och kollade en extra gång med samma resultat efter 3 mils körning. Jag fyllde väl lite drygt 350 ml, better safe than sorry… Observera att påfyllningen inte anger rätt nivå. Jag glömde att kolla nivån före jag tappade ur oljan. Det är ju en bra idé att sticka in tex en bockad ståltråd eller nåt så får man ju nivån som den ska vara. Påfyllningspluggen går att skruva av och på för hand istället för en kort skruvmejsel som bara drar sönder plasten.

        Summa summarum. Diffarna inga problem. Haldexpumpen bör få oljebyte regelbundet. Eftersom jag ändå byter motorolja och filter vid 1500 mil så blir det väl bra att byta olja i haldexpumpen vid varje 3000 kan jag tycka. Kostnaden är försumbar om man handlar på rätt ställen och jobbet tar 30 min efter första gången.

        Edit 221231. Passade på att åter byta olja i haldexpumpen i mellandagarna. Så mycket mjukare i drivlinan. Igen, byt oljan oftare. Köpte reservdelar härifrån den här gången. https://www.lbmautoparts.com/main.aspx

        Nästa blir att byta oljan i automatlådan. Enligt JLR vi normal körning = filled for life. Det vet de flesta hur dåligt det blir… Under hård körning oljebyte = 4800 mil. Så det blir en perfekt 5000-milsåtgärd. Har några olika alternativ på lösningar, får se vad det blir.

        /Martin

        • Det här svaret redigerades för 1 år, 8 månader sedan av .
        • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av .
      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.