BAKTERIER TD5 misständer och ryker för att sen stanna

Forum TEKNIK Ninety, OneTen & Defender Defender (1999-2006) TD5-Storm, 3.9L V8 BAKTERIER TD5 misständer och ryker för att sen stanna

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2020-10-02 15:47 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #70899
    Bengt Marklund
    Deltagare

      Min TD5 från -99 har gått som en klocka men efter sommaruppehåll på 1,5 månader startade den inte.
      Misständer och går en stund för att sen vägra starta.
      Byte filter och kablaget till insprutarna. Tryckregulatorn bytt pga läckage.
      Torkar bort olja och rengör röda kontakten på datorn. (lite olja )
      Kollar bränsletryck som är ok på 4,4 bar Obs även under startförsöken.
      Motorn tänder fint men stannar direkt.
      Plockar ur bränslepumpen och finner att nedre silen är helt tät av en svart stemmig gegga. Jag kör på vanlig RME-diesel.
      Min båtmotor har drabbats av bakterier som bildat bruna manetliknande klumpar trots att alla på sjön kör på RME- fri diesel, så problemet var inte okänt för mig.
      Tvättar pumpen och blåser ur den med tryckluft och mycket skit kommer ur den, så mycket att en ny pump beställs.
      Jag började felsökningen i fel ände
      Hälsar Bengt Marklund

      #70906
      Peter Hansson
      Deltagare

        Det svarta gegget är inte nödvändigtvis bakterier.
        Det har gjorts analys på det på ett par bilar för en herrans massa år sedan av ett bränslebolag som blev anklagade för att ha skit i dieseln, där kom det fram att det var sot från förbränningen.
        Hur hamnar det i tanken då? Jo det läcker lite (ibland mycket) via spridartätningen mot toppen, så kompression går ut i dieseln och med returen tillbaka och samlar sig som ett svart slem i pumpen.
        Läcker det mycket blir där luft i systemet och motorn svårstartad tills man luftat så går det ett tag till.
        Det brukar räcka med pumpbyte, lufta ett par gånger efter bytet, tändning till och pumpa 5 ggr snabbt på gaspedalen så ska pumpen starta, kan behöva repeteras och då slår man av tändning och pumpar 5 ggr igen.

        #71045

        Finns ett filter där bränsletrycksregulatorn sitter. Kan vara värt kolla om du fortfarande har problem efter pump bytet. Det mesta borde dock hamna i bränslefiltret

        #71046

        Nr 13 är filtret

        #71342
        Georg Georgsson
        Deltagare

          Är tätningen runt spridarna täta? Läste någonstans att det förekommer att avgaser trycks på något sätt förbi spridarna och sotet sedan transporteras med returledningen tillbaka till tanken. Sotet accumuleras sedan i tanken och bildar svart gegga som sedan sugs upp och fastnar i filtret.

          #72656
          Bengt Marklund
          Deltagare

            Hej igen
            Efter att ha bytt bränslepump samt givaren på svänghjulet gjordes ett nytt startförsök, men problemet kvarstod. Motorn gick fint tidvis men stannade efter att ha misstänt och gått mycket ojämt. Kollade bränslepumpens relä som ibland gjorde underliga tickande strax innan motorn stannade. Konsulterade Göran Kastell som rekommenderade att byta ECU. Beställde från Mastaz England 450 pund. Efter 3 dagar kom paketet till dörren. Monterade och startade.
            Motorn går nu som en klocka.

            Beställer nu en Nanocom. Om jag haft en från början hade den sparat mycket tid

            #72704

            Gött att du fick löst det tillslut?
            Ja, nanocom är bra att ha, fast jag använde nästan aldrig den när jag hade Td5 eller Td4, min disco 3:a däremot höll jag på att slita ut diagnosdatorn?

          Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.