Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 4 (2009-2016) › Diesel filter lr4 2010
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-04-02 12:53 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-03-24 kl. 12:08 #43881
Fått varning på vatten i filtret
Hur tömmer man ut detta ?
eller behöver man byta densamma
LO2019-03-24 kl. 13:55 #43885Jag har för mig att där ska vara en avtappning på filtret.
Du får lossa lite skyddsplåtarna under bilen så kommer du åt filtret. Kolla ca 4,50 in i klippet.
Med vänlig hälsning,
Staffan Eld2019-03-24 kl. 21:22 #43891Tack för hjälpen!
På med en slang och öppna kranen !
LO 54042019-03-28 kl. 20:14 #43913Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
LO2019-03-29 kl. 09:26 #43916[quote quote=43913]Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
LO[/quote]
Jag har haft samma på min D3. Den larmar men inget vatten där. Jag har rengjort kontakter och sensor vilket hjälpt men det har kommit tillbaka. Ibland efter nån månad senast tog det över ett år. På senaste servicen så bytte jag sensorn, även fast den inte larmade just då. Vi får se om det blir nån skillnad.
//Simon2019-03-29 kl. 10:56 #43917[quote quote=43916]
Lossade ”kranen” , men det kom inte ut något vatten eller diesel
LOJag har haft samma på min D3. Den larmar men inget vatten där. Jag har rengjort kontakter och sensor vilket hjälpt men det har kommit tillbaka. Ibland efter nån månad senast tog det över ett år. På senaste servicen så bytte jag sensorn, även fast den inte larmade just då. Vi får se om det blir nån skillnad.
//Simon[/quote]Tack för tipset !
LO2019-03-30 kl. 09:55 #43924Om du öppnar ”kranen” och kör bränslepumpen genom att vrida tändningsnyckeln så spolar du igenom filtret. Det kommer en hel del bränsle så du behöver inte köra särskilt länge. Och stoppa ner slangen i en tomflaska… Hjälper inte det så byt filter och hjälper inte det så är väl sensorn kass eller ett kabelbrott kanske. Jag byter filter vid varje 2000 mil och har inte haft några problem hittills (TDV 2,7/22 000 mil).
Det som inte syns på filmen är att filtret är uppmärkt hur avtappningen skall sitta så den kan du spänna försiktigt redan före montering av filtret. Om det är problem med luft så sitter det en avluftning (iaf på TDV 2,7) i bakkant/ovansidan på motorn om du lyfter av plasten. En vanligt däcksventil på bränsleledningen. Har iofs aldrig behövt lufta på det sättet./Martin
2019-04-02 kl. 12:53 #43954[quote quote=43924]Om du öppnar ”kranen” och kör bränslepumpen genom att vrida tändningsnyckeln så spolar du igenom filtret. Det kommer en hel del bränsle så du behöver inte köra särskilt länge. Och stoppa ner slangen i en tomflaska… Hjälper inte det så byt filter och hjälper inte det så är väl sensorn kass eller ett kabelbrott kanske. Jag byter filter vid varje 2000 mil och har inte haft några problem hittills (TDV 2,7/22 000 mil).
Det som inte syns på filmen är att filtret är uppmärkt hur avtappningen skall sitta så den kan du spänna försiktigt redan före montering av filtret. Om det är problem med luft så sitter det en avluftning (iaf på TDV 2,7) i bakkant/ovansidan på motorn om du lyfter av plasten. En vanligt däcksventil på bränsleledningen. Har iofs aldrig behövt lufta på det sättet./Martin[/quote]
Tack Martin för tipset!
Just nu får jag ingen varning
LO - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.