Förstärka drivlinan

Forum TEKNIK Teknikspalten – Allmänt om teknik Förstärka drivlinan

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-28 08:38 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43517
    Bisse
    Deltagare

      Hej!
      Har en serie 2a swb som jag skulle vilja förstärka
      drivlinan på.
      Jag skulle vilja byta diffen bak mot en Ashcroft diffspärr. På så vis får jag en starkare diff samt en bra diffspärr. Kompletterar man med 24 splines drivaxlar så blir det även hållbart. Frågan är om man kan ha kvar diffhuset och bara byta innanmätet till Ashcroft eller ARB. Vill inte ha kvar 10 splines axlarna. Jag vet att man kan byta mot Salisbury men vill helst slippa om jag kan.
      Mvh Kenneth

      #43518

      Du BORDE kunna byta diffhuset till ett nyare med 24-splines och 3.54-utväxling.
      Alternativer är ju att byta hela axelröret mot ett nyare, men då måste du ju svetsa om från spiralfjädrar till bladfjädrar, men då får du skivbromsar om axeln är tillräckligt ny. Kanske inget du vill ha om det fortfarande är trummor fram…

      Byter du utväxling bak borde du byta fram också, men passar det bak borde det passa fram också…

      Kräver mer efterforskning, för jag är inte säker, bara kill-säker…

      #43533
      Tomas Hinderson
      Deltagare

        Jag gjorde 10-till-24 splines bytet på min RR -84 för ett tag sedan. Jag vet inte mycket om Serie 2:or med tror att axlarna är samma (eller åtminstone snarlika…). Det fanns inga 24-splines axlar från fabriken på så tidiga RR så bak använde jag drivaxlar från en Disco -91 (c:a…), vilket innebar att jag också måste byta naven. Fram bytte jag de inre drivaxlarna till nya 24-splines från KAM Shafts. Jag funderade på Detroit lockers men valde TrueTrac-diffar i bägge ändar. De är inte ju inte helt låsande utan överför mesta momentet till den sida som har bäst fäste. Jag tycker det funkar väldigt bra. De gånger jag fastnat ordentligt har det alltid varit med alla fyra hjulen snurrande (utom en gång när ena bakhjulet stod på en isfläck, då finns det inte så mycket moment att överföra… Handhavandefel!). Jag köpte diffarna färdigmonterade och inmätta, det vara bara att skruva in dem i den gamla banjon. Jag skulle undvika något som kräver tryckluft för aktivering. Jag har sett många som haft trassel med att det inte funkar p.g.a läckage och/eller avslitna slangar.

      Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.