Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Generator med vacuum pump?
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-24 13:12 av .
- FörfattareInlägg
- 2019-01-23 kl. 10:23 #43153
Servoverkan på dieselversinen är ju inte så bra i allmänhet.
Jag funderar på att byta generatorn till en med påbyggd vacuumpump. Och på det viset drastiskt förbättra bromsarna.
Är det någon som gjort det tidigare?
Har hittat en till Opel med 1,7 l dieselmotor som verkar passa i mått, men den ska även matas med oljetryck.
Det betyder att man måste ordna oljetryck och retur till motorn ect. Dessutom så måste lelen byggas om något.
Är det något som är värt att ge sig på?2019-01-23 kl. 13:59 #43154Jag har funderat på samma, fast skulle ta den från en Td5 istället för märkestillhörigheten 🙂
Det är ett projekt som ligger långt in i framtiden dock, tanken är Defender Axlar med skivor och Defender huvudcylinder och broms servo… Så lite med det 🙂Oljetryck finns i alla fall i bak kant på blocket via ett rör till toppen på 2,25 motorn så under förutsättning att det inte är bytt motor så finns där olja.
Om det är rätt tryck och flöde som behövs för pumpen det vet jag tyvärr inte 🙁2019-01-24 kl. 09:23 #43169Kollar även på en lösning med en elektrisk vacuum pump. Det skulle förenkla installationen.
Har hittat en UP28 Vacuum pump som används till många bilmärken. Det är en enkel inkoppling, men långt från original.2019-01-24 kl. 13:00 #43171Vet du pris på den? det kunde ju vara värt det, man kan dölja den bakom en bockad alu plåt så ingen som ser nymodigheterna 🙂
2019-01-24 kl. 13:12 #43172Kostar mellan 600-4000kr för en ny beroende på var man köper den. Finns på Ebay för 650kr inkl frakt. ellern en Hella pump för 1216 +49 kr från Sverige
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.