Tändbekymmer 3,9 V8

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Tändbekymmer 3,9 V8

  • Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-11 12:01 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42883
    karies
    Deltagare

      Hej! Min superfina gotlandskörda Disco1 blev stående för ett år sedan pga startproblem. Symptomen då var att den ibland var svårstartad. Detta blev värre och värre tills en dag då den inte startade alls. Tände till lite lätt ibland, men utan att gå igång.

      Sen inträffade livet och nu har jag tagit tag i det igen, men har kört fast och måste få lite nya idéer för att komma vidare.
      Detta är gjort:
      1. Motorn går runt, men inga tändtendenser ens med startgas, och det stinker bensin i avgasröret efter startförsök.
      2. Kollat gnista på stiften -ingen.
      3. Mätt tändspolen med tändningen på, endast 1-2V
      4. Bytt tändspolen och tändförstärkarmodulen (eller vad det heter) och mätt igen, fortfarande bara 1,24V. (Batteriet ligger på 12,5).
      5. Hittat en gammal egenhändigt dragen kabel mellan batteri och tändspolen. Tydligen har tidigare ägare löst problemet så.
      6. Kopplat in denna kabel (tillfälligt) och då fått lite tendenser till att den tänder till.

      Vad jag tänker göra nu:
      Byta tändstift eftersom de gamla är kolsvarta, antagligen pga dålig tändning tidigare. Koppla in tjuvkabeln igen och se om den startar. Men vad gör jag då? Inte kan jag ha tändspolen tjuvkopplad? Eller kan jag?
      Varför får spolen inte tillräckligt? Kan det vara den eländiga spidern?

      Tack på förhand!

      Johan

      #42903
      Tomas Hinderson
      Deltagare

        Hur har du ”…mätt tändspolen…”? Nu kan jag inget specifikt om Disco 1, men om det är ett gammalt hederligt tändsystem sitter det ett förkopplingsmotstånd i serie på + kabeln till tändspolen. Detta skall ha ett Ohm-värde. Hitta vad det skall vara och mät. Hitta också resistansvärdena på tändspolen (primär och sekundär) och kontrollmät. Om något av dessa värden inte håller måttet byt aktuell enhet. Är det brytartändning: Kolla skicket på brytarna och kolla kamvinkeln.

        #42906
        Håkan Edberg
        Deltagare

          Hej.
          Min betedde sig ungefär så… Så jag kopplade bort larmet med EKA koden… Då hoppade den igång!! Men efter det så har det räckt att larma av med fjärren (och brickan) men larmbrickan som man lägger på rattstången har du antingen inte!?
          Håkan.

          #42917

          Vilken årsmodell gäller det?
          Var ett tag sedan jag bökade med dessa, men klassiskt fel är ju ”spidern” som är startspärren, den bryter just spänningen till tändspolen. Borde gå att googla fram hur man kopplar förbi den. Har du elschema att felsöka efter?

          #52261
          Bege
          Deltagare

            Hej Thomas.
            Jag har en Disco 1 med V8 årsmodell 1996.
            Efter ett batteribyte så får jag ingen gnista, startmotorn drar piggt och villigt men ingen ström från tändspolen.
            Misstänkte starkt startspärren men har följt instruktion att koppla ur den enl. metoden att vrida nyckel i förardörr med 4 siffrig kod.
            Blir dock osäker på om jag lyckats.
            Trodde kanske att startspärren även bröt ström till startmotor varför jag började misstänka fel på Tändmodulen.

            Nu när jag läste ditt inlägg att startspärren bryter ström till spolen så tror jag mer på att jag inte lyckats återställa spärren.
            Har du något förslag på ”quick fix” eller på hur jag får en kvittens på att startspärren verkligen blir urkopplad.
            Tack på förhand.

          Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.