Köpa land rover 130

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-12-12 13:54 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42629
    LR
    Deltagare

      Hej.

      Jag har blivit erbjuden att köpa en Land rover 130, 97-a uttagen 99 som har gåt 16 000 mil.

      Har rullat som servicebil så inredningen är i skick därefter.. Men verka fungera bra maskinellt sett, full servicehistorik. Koppling och någon styrled var tydligen lite dåliga. Har dessutom ett bra skå med massa hyllor osv i.

      Har ganska så dålig koll på land rover faktiskt, är det en bra årsmodell? Något speciellt man ska kolla efter?
      Vad kan en sån tänkas vara värd? (lågt räknat)
      Finns det en marknad för ett sånt skåp? Känner att jag inte har någon nytta utav det.

      #42639
      Ray.S.
      Deltagare

        Hej! Kolla i första hand ramen/ chassit betr. rost.

        mvh. Ray.S.

        #42680

        är ramen slut ca 30 000. är den i toppskick kanske 120-150′

        Fantastisk bil, rätt årsmodell, om du frågar mig. Ingen onödig elektronik. Ingen ABS, Airbag, ECU.

        Vill man ha sånt är den helt fel.

        Då köper jag den… 😉

        T

        #42682
        LR
        Deltagare

          Precis så jag vill ha det! Tur att den blev min 🙂

          Försöker hitta mer info om just den modellen, så som vad man ska vara extra noggrann med vid service osv. Försöker bli medlem i svenska landroverklubben på facebook men har inte blivit godkänd.

          Någon som har tips på vart man hittar bra info, samt vart man köper bra delar till bra pris?

          [quote quote=42680]är ramen slut ca 30 000. är den i toppskick kanske 120-150′

          Fantastisk bil, rätt årsmodell, om du frågar mig. Ingen onödig elektronik. Ingen ABS, Airbag, ECU.

          Vill man ha sånt är den helt fel.

          Då köper jag den… ?

          T[/quote]

          #42757

          Service:
          Är historiken inte klockren, alla oljor o filter.
          ALLA oljor, motor, växellåda, fördelningslåda, axlar, spindelhus
          Kolla splinesen vid medbringarna/drivaxlarna bak
          Kardanknutar
          Ventilspel
          Glapp i styrning o panhardbussning. Bilprovningen borde hitta det men gör inte alltid det på de här bilarna. Lätt att se om en ligger under och en vrider ca halvt varv på ratten fram o tillbaka fram o tillbaka tills alla kulleder o bussningar kontrollerats.
          Övriga bussningar kan vara värda att se över/byta i sinom tid, om det inte är nygjort. Känns ofta som power steer.

          Mer frågor?

          Tobias

        Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.