Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Byte TPS 300TDI Automat
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-03-25 10:29 av .
- FörfattareInlägg
- 2018-11-11 kl. 15:50 #42463
[b]300 TDI EDC Throttle Pedal Sensor Potentiometer 0205001021[/b]
Någon som bytt TPS på en 300TDI Automat med EDC ?
Med TPS menar jag den som finns klurigt gömd vid gaspedalen.
Min 300TDI-98 har börjat krångla mer och mer – som värst lyser ”Check Engine” lampan och varvtalet går inte att öka mer än till ca 1200/min..
Ibland märks det bara som om den inte får tillräckligt med bränsle, tappar effekt helt fär att sedan gå ganska normalt – ett tag.
Vid felsäkning mha Nanocom pekar det mot TPS:en.
Jag har sökt i div engelska forum, och tydligen är det inte alltid själva TPS:en, utan det kan vara oxiderade anslutningar också.
Några har bytt tPS – utan resultat!!
Därav min fråga, någon som bytt, och felet avhjälpt?
Jag har själv trott att bränsletillförseln varit problemet, och därför bytt liftpump, bränslefiler, bränsleslang och tagit bort sedimentorn
– först verkade allting bra, men nu ej längre..
Ska försöka tömma tanken för att kolla ev alger, men tror inte det är själva felet..
/Kent2018-11-12 kl. 20:46 #42477Tömde tanken ca 15 liter – det tog tid pga klen dimension på slangen.
Fyllde på med 15 liter nyköpt diesel, startade upp och åkte och tankade fullt, inga problem.
Märkte av en viss ojämn gång i början, så aningen tveksam om felet är avhjälpt.
/Kent2018-11-15 kl. 12:57 #42489Jag har skrotat en och kommer snart att skrota en till Disco 1 edc om du söker delar.
T
2019-03-18 kl. 17:29 #43823Läget idag är att över 1200 rpm så lyser ”Check Engine” lampan.
TPS:en är temporärt inkopplad i motorrummet, så man får gasa genom att vrida på ”throttle pedal quadrant” = plåtprofil fastskruvad på TPS:en.
Mätning mha Hawkeye ger ”Error Code 132” som benämns ”Pedal Position Sensor Circuit”??
Har provat min TPS i 2 andra 300tdi automater, och då fungerade den under den tid den var ansluten.
Har provat en TPS från en bildemontering, med samma felkod!!
Mycket frustrerande att inte hitta felorsaken./Kent
2019-03-20 kl. 11:47 #43845Följa kablarna från TPS till ECU. Alla OK? Ev. koppla förbi?
Kontakten in i ECU?
ECU?
/T2019-03-23 kl. 12:37 #43868Har följt alla 4 kablarna till ECU-kontakten.
De ger i princip samma ohm-värden som från TPS direkt.
Kontakten in till ecu har jag försökt rengöra med elektronik-spray
ECU – ingen aning, men jag tycker mej sett att den måste kustomiseras om man byter .
Har provat min ECU på annan bil, men den bilen ville inte starta då..
Bengt W tyckte jag skulle kolla/byta relä K116 som har med insprutningen att göra…
Börjar misströsta…/Kent
2019-03-25 kl. 10:29 #43893Man kan ju alltid byta till mekainsk pump.
Eller sälja bilen billigt till mig! ;-p
Tobias
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.