Diffen på Disco 1

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Diffen på Disco 1

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-27 18:21 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41973
    Juha Salmela
    Deltagare

      Min bakre diff på Discon låter sliten och jag kollar runt på olika ställen om det är lönt att byta den till en utbytes, renovera eller köpa en ny från England.
      Jag fick frågan från ett ställe i England som jag köpt grejor av förut, om diffen är en 2 pins eller 4 pins, så de kan kolla vilken diff som kan passa min bil samt få rätt pris osv.
      Bilen är en Discovery 1 300 tdi, manuell växellåda, 1998 års modell.
      Tackar för svar
      Jussi

      #41974
      Karl Edfors
      Deltagare

        Spelar ingen roll med 2-pinn eller 4-pinns, det har med hållbarheten att göra, ännu trevligare är att sätta in en limited slip eller locker när du ändå byter. Det du ska ha är en 24 spline 3.54 diff. Men sen är det frågan om vad i diffen som ger missljud, att byta själva differentialen hjälper inte om det är kronhjul och pinjong som är fel.

        Ett första steg är att byta olja och göra rent magnetpluggen på spån och se om det blir bättre. Sen kanske även byta olja om några månader igen och då göra en bedömning av åtgärd. Kan man inte lösa det med olja så är det bara att skruva ner och kontrollera ytorna på kugghjul och kuggspel m.m.

        • Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
        #41989
        Juha Salmela
        Deltagare

          Hej, ingen aning vad som är slitet i den. Tog ut de där stagen med splines på när jag grejade med att byta packbox på den. De såg väldigt fina ut, inget trasigt eller slitet i ändarna på dem. Jag plockade av kardanen och de där stagen och så körde jag omkring med framhjulsdrift när jag då la i spärren på fyrhjulsdriften. Under den tiden fick jag naturligtvis inte ett enda ljud från diffen, som annars har ett sågande, hummande läte, beroende på hur mycket jag belastar den. Den håller förmodligen min tid ut med bilen, men bilen är fin så nog vill jag kosta på den denna reparationen.
          Är det så att kronhjul och pinjonger är fel så är det lite mer att greja med.
          Ska ta och låna en diff som är bra och köra med den så kanske jag kan sortera ut lite mer fel.
          Bytt olja förra hösten och den gamla var helt ok, inget skräp i den.
          Bilen har använts som skogstraktor norrut och det är väl det som slitits mest som behöver bytas ut.
          Tack för info.
          Jussi

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.