Forum › ALLMÄNT › Din Land Rover › Rostskydda Land Rover › Svar till: Rostskydda Land Rover
Hej Micke! Att rostskydda en Defender eller Series bil är en grannlaga uppgift. Ramen är den viktigaste delen. Många s.k. rostskyddsfirmor glömmer insidan på ramen. Där kan mycket otrevligt fuktbevarande/rostfrämjande grus m.m samlas. En radikal lösning är att till sin högtryckstvätt skaffa en avlopps-rens-slang en s.k. ”iller” som man långsamt för in framifrån i ramens längsgående balkar. Innan dess bör man ha borrat några extra dräneringshål underst på balkarna. Så bör man palla upp bilen och göra samma sak bakifrån. Då är det lämpligt att borra upp ingångs- hål där bakre tvärbalken möter de längsgående rambalkarna. Urtorkningen av ramen kan man göra med att på något sätt anbringa en ”skotork med extra långa luftslangar. Utvändigt rost skydd föregås av rentvättning och skrapning av ev. behandlade ytor. Synlig ytrost behandlas ”rostätare”. En komplettering av s.k. innerskärmar är ett måste.. likaså bättre form av stänkskydd särskilt i bakvagnen. Bitumenprodukter för ytskiktet tunnare penetrerande för invändigt… Dörrar bör få tynnflytande medel, särskilt viktigt där alu. möter stål . Torpedväggen kräver mycket extrahål för injektion av tynnflytande medel. Det är minst en veckas arbete med ordentlig urtorkning och applicering av div. passande rostskyddsmedel. jag har aldrig låtit någon ”rostskyddsverkstad” behandla mina bilar. Har sett förmycket resultat av okunskap, bristande intresse (fusk?) hos s.k. proffs-aktörer. Jag har aldrig haft rost i eller på någon av mina Def./series-bilar sedan 1961., Men minst vartannat år/sommar har de fått en grundlig behandling.. Så har vi förstås alu.karrossen som kan börja”fjälla”vit alu.oxid. men det är ett kapitel för sig….
mvh Knut