Forum › TEKNIK › Serie I, II & III › Serie III (1971-1982) › Låsta broms backar, verkstad skåne?
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-28 23:14 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-12-13 kl. 19:42 #38273
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Har problem med en trumbroms på min Volvo 11-bil, ingen Landrover, men bromssystemet kommer från Landrover serie III, så jag hoppas att någon har haft ett liknade problem i detta forum. Om jag minns rätt kommer systemet från Landrover serie III LWB.</span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Vänster bak har varit svår att justera och hjulet låste sig till sist. Bromsarna var redo för en total renovering, så komplett set beställdes från England, bromsbackar, cylindrar, fjädrar och justerings excentrar till alla fyra hjulen.</span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Skiftade ut alla komponenter och bytte justering excentern på vänster bak främre, då denna var svår att justera. Ljuster tappen var inte kontakt med excentern av någon anledning.</span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Efter bytet fungerar justeringen fint. </span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Vid förts provturen låste sig bakre vänster hjul igen!</span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Jag har i princip uttömt mina möjligheter, allt är utbytt. Jag bytte tom bromstrumman till en ny. Har någon en ide vad som vara fel?</span>
<span lang=”SV” style=”font-family: Georgia, serif;”>Alternativt, finns det någon bra mekaniker som kan gamla landrover bromssystem i sydvästra Skåne?</span>
<span style=”font-family: Georgia, serif; font-size: 11pt;”>Mvh</span><span style=”font-family: Georgia, serif; font-size: 11pt;”> CJ</span>
2017-12-16 kl. 13:55 #38295Dåligt format; Nytt försök.
Har problem med en trumbroms på min Volvo 11-bil, ingen Landrover, men bromssystemet kommer från Landrover serie III, så jag hoppas att någon har haft ett liknade problem i detta forum. Om jag minns rätt kommer systemet från Landrover serie III LWB.
Vänster bak har varit svår att justera och hjulet låste sig till sist. Bromsarna var redo för en total renovering, så komplett set beställdes från England, bromsbackar, cylindrar, fjädrar och justerings excentrar till alla fyra hjulen.
Skiftade ut alla komponenter och bytte justering excentern på vänster bak främre, då denna var svår att justera. Ljuster tappen var inte kontakt med excentern av någon anledning.
Efter bytet fungerar justeringen fint.
Vid förts provturen låste sig bakre vänster hjul igen!
Jag har i princip uttömt mina möjligheter, allt är utbytt. Jag bytte tom bromstrumman till en ny. Har någon en ide vad som vara fel?
Alternativt, finns det någon bra mekaniker som kan gamla landrover brom system i sydvästra Skåne?
Mvh
2017-12-17 kl. 05:51 #38302Hej ”Anonym”!
Roligt att du hittat hit, trots avsaknaden av just en Land Rover. 🙂 Släng gärna in ett namn i din profil, eller längst ner i inlägget. Det är ju trevligt att kunna tilltala med namn.
Det är ofta slangar ut till hjulen fungerar som perfekta ”backventiler” på gamla bilar.
Om du inte har bytt ut slangarna, gör det. Det brukar vara en liten bit gummmi som lossnar inuti slangen, och sedan fungerar som en backventil. Har egentligen inte något med märket på fordon att göra. Oftast släpper bromsen på det aktuella hjulet under natten, medan man funderar på vad i helskotta som är fel… Och sedan är det samma visa nästa dag.
Oftast händer detta när man har renoverat bromsar och klämmer slangen för att slippa att bromsvätska rinner ut under tiden rep. pågår. Ibland händer det ändå… Någon kanske har klämt slangen vid en tidigare rep.?
Mvh, Mad/Max!
2017-12-28 kl. 23:54 #38411Hej. Det låter också som du kan vänt backarna åt fel håll. Om det är 109 bromsar bak, skäms inte över det. Till och med Land Rover själva hade problem med mekaniker som vände backarna fel. Det finns en leading och en trailing shoe även om det inte är lika uppenbart som på 88an. Ett typiskt exempel på det är att ena justeringen på varje sida inte kan justera backen helt ut. Sen har man väl en leading och en trailing för att inte hjulet ska låsa sig om man bromsar och kör framåt. Gissa hur jag vet allt detta.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
2017-12-28 kl. 23:55 #384122018-01-28 kl. 23:14 #38907Hej, tackar för alla tips!.
Idag var jag ute i verkstaden, jobbar ganska mycket utomlands så lite svårt att finna tid. De monterade bromsbackarna, nya från England, har inte de förskjutna bromsbeläggen som bilderna visar, både Volvo verkstadspärmen och Landrover bilderna. Så jag bytte till ett annat par som jag hade liggande, kom från en annan firma i England, dessa har de förskjutna beläggen.
Men efter bytt på båda hjulen, kom samma fel igen! Vänster bakhjul helt fast. Så nu börjar jag tro att jag har letat efter felet på fel ställe. Man blir lite blind när man tro sig veta vad felet består i.
När felet uppstår efter ett antal test inbromsningar, typ 5-6 stycken, lyser bromskrets lampan. Nu vet jag inte ifall Landrover har denna varningskrets, ifall inte består den av en balanskolv mellan de två bromskretsarna, och när en av kretsarna tappar tryck, typ läckage, lyser lampan upp. Nu har bilen inget bromsläckage men olika tryck i systemet. Samma som på en Landrover bromsar en krets en cylinder på vardera framhjul och ett bakhjul. Framhjulen verkar inte vara blockerade, har inte känt på hjulen när axeln är upplyft, så helt säker är jag inte.
Jag har två teorier;
- Antigen bromsslangen till höger bakhjul eller den sista broms röret har blivit skadat, och skapar den ”backventil”.
- Bromsservos huvudcylinder kärvar.
Om det är nummer 2, borde även fram hjulen vara delvis blockerade, eller? Fram cylinder är 1 1/8, och bak 1 1/4. Så kraften är minder och bara på en bromsback, men den borde sitta fast de också.
Några idéer hur at testa vad som är felet.
Jag tänker att provocera from felet igen och sedan lyfta upp fram axeln för att se ifall backarna ligger på även på de främre bromsaren, om de gör så borde det vara huvudcylindern.
TGB11 har något speciellt broms system, bilen har två helt separata broms servon, en per krets. Så det kan tänkas att en kärvar. Jag hoppas inte detta är fallet då de sitter riktigt svårt till.
/Christer
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.