Forum › TEKNIK › Teknikspalten – Allmänt om teknik › Nya besiktningsregler 2018
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-30 22:50 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-10-29 kl. 07:19 #37580
Jag läser om de nya besiktningsreglerna. Betyder det att den tidigare veteranfordonsklassningen (35 år) slopas och att ett fordon från 1980 ska besiktas varje år till dess det är 50 år 2030?
2017-10-29 kl. 11:21 #37586Det nuvarande regel är at en lätt lastbil fordon är besiktnings varan år från när den fylla 30 år och är väg skatt befriad, men kvarstor register avgift av 50 kr.
mvh Jim P 126
2018-01-26 kl. 14:41 #38886Enligt din länk ovan Mats, till transportstyrelsen så står det så här:
<u>”Vad gäller för fordon som är 30-49 år gamla och motorcyklar som är 30–39 år gamla? </u>
För fordon som är 30-49 år blir det ingen förändring från dagens regler. De ska kontrollbesiktas senast 24 månader efter den månad då fordonets föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.”
<hr />
Så alltså ska fordon besiktigas varannat år from. året de blir 30år, precis som idag
2018-01-28 kl. 08:33 #38898En ”nyhet” är att man ”kapat” 2 av de 5 inställelsemånaderna.
Betyder i klartext att ”sista besiktningsdatum” enlig besiktningsprotokollet som erhölls vid besiktningen 2017 inte gäller.
Betyder i mitt fall, för en av hobbybilarna med tunn sufflett, att jag i stället måste inställa mig sista februari i stället för sista april.
Men det bryr jag mig inte om. Har för avsikt att utmana myndigheterna och låta besikta i slutet på april. Om farbror blå har synpunkter tänker jag sticka senaste besiktningsprotokollet under näsan på vederbörande. Undrar vad som händer om jag säger mig inte vara skriftligt informerad om att inställelsedatumet ändrats/kortats.
B t w så var det 3 månader inställelsetid från början. För att, som man trodde, ”kapa topparna” under våren så infördes att man kunde låta besikta 2 månader innan slutsiffran. Därtill med 20:- reducerad avgift. I början/mitten på 90-talet avskaffades ”förmånen”. Då uppstod rena kalabaliken. Under november till mars praktiskt taget tomt i hallarna hos ASB. Däremot överbeläggning och mycket svårt att få tid i maj och juni. Jag vet mycket väl vem som var mamma till förändringen, som jag bestämt satte mig emot. Men vad hjälper praktik mot politisk teori?
2018-01-28 kl. 08:45 #38899Helt o t så finns det 2 olika ”veteranfordonsklassningar”.
Transportstyrelsens/skatteverkets 30 år.
MHRF:s 30 år eller 20 år för tekniskt intressanta fordon som slutat tillverkas.
Äger ett hobbyfordon som är 28 år men ändå av MHRF klassas som veteran.
Får därmed försäkras prisreducerad hos bl a Folksam fr o m uppnådda 20 år.
Visserligen på speciella premisser.
Gäller samma sak äldre Land Rover nu är tillverkningen av ”riktiga Land Rover” upphört,
i alla fall i Europa.
2018-01-28 kl. 20:35 #38905Apropå försäkringar så måste jag tipsa om Bilsports försäkringar. Min bil var av förra ägaren försäkrad genom MHRF, men vid ägarbyte så var det minst sagt tidsödande att få bilen besiktad och godkänd för samma försäkring lustigt nog. Bilsport tog emot bilder över e-mail på bilen och godkände samma dag. Försäkringen innehåller mindre restriktioner och kostade väl typ 20 kr mer per år. Om jag minns rätt hade den blivit 50 kr billigare om bilen hade varit ett år äldre.
2018-01-29 kl. 15:18 #38911Skit, det är vad det är. När förslaget från transportstyrelsen kom så var det att det skulle bli 24 månader mellan besiktningarna, som i våra grannländer och en EU-anpassning. När väl beslutet togs av vår regering så blev det 14 månader. Visst, i teorin en längre period men i praktiken en kortare tid man har på sig att nu besiktiga så nära slutet som möjligt istället för att ha 5 månader på sig! Skit för dom med mig som utnyttjar hela 5-månaders perioden och besiktade 2 gånger med 7 månaders mellanrum på en 24-månadersperiod. Nu kommer man behöva sikta in sig på ett specifikt datum, gärna den 1:a i aktuell månad så att man kan rulla 15 månader mellan besiktningarna.
2018-01-30 kl. 08:54 #38919Jag har haft mina MC försäkrade hos Bilsport.
Enorm skillnad på premien mot andra.
Men även krav på motprestation i form av bl a lås och personlig skyddsutrustning.
Beträffande bil så var Bilsport inte prisbilligare för min lilla ”ickebil” från Frankrike med plåsterlapp på taket.
Har dock inte kollat upp premierna de senaste åren.
2018-01-30 kl. 12:29 #38921vad gäller premien för vår s2a 109 har ”vårt vanliga” försäkringsbolag en ”mycket mindre” kostsam premie jämfört med bilsport…har dock inte gjort någon annan jämförelse än pris…
betr jämförelse MHRF`s försäkring på vår andra ”gammelbil” (med angivet större värde) är skillnaden ungefär hälften (till MHRF´s fördel jämfört med Bilsport´s premie)…så variationerna är ganska stora…
kan alltså vara ide´att begära in offerter…
/Denis
2018-01-30 kl. 22:50 #38925Off Topic:
Bilsports Entusiastförsäkring var ju rätt enhetlig, det spelade inte nån större roll vilken bil det är. Fanns väl kanske ett maxvärde som dock få Seriebilar når upp till. Minns inte priset precis men en femhunka per år och 1000 mil, vill jag minnas. Priset står på websidan och det var rätt få varianter och därmed priser. Eftersom det var Folksam som är MHRFs partner, så tecknar man ju först försäkringen där preliminärt, tills bilen ev blir godkänd för veteranförsäkringen. Men eftersom deras trafikpremie för S2a:n var så hög blev det dyrt att invänta godkännandet… I båda fallen ska man ha brandsläckare och strömbrytare och så är det ytterligare några bivillkor, och då lite striktare i MHRF-fallet.
Det är ju egentligen Moderna som är bolaget för Bilsport, och jag sänkte sen med dem också priset på min Freelander ned till 60% av vad mitt tidigare bolag ville ha, men de var väl billigast när jag tog dem en gång…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.