Startar inte efter byte av bränslepump

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Startar inte efter byte av bränslepump

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-10-28 00:25 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37481
    Per Söderlund
    Deltagare

      Har en disco II -99 som gått ok efter byte av automatlådan för ett år sedan, men har upplevt den som svag vilket var ett problem redan innan växellådsbytet. Nu i veckan kom jag till skott och bytte bränslepumpen efter att provat at byta det mesta i övrigt, dvs luftmassemätare, waste gate control, har blankat EGR mm. Det hela gick bara fint, körde en provrunda på några kilometer och tyckte att jag fått ett klart bättre driv på motorn. Sen fick den stå några timmar innan det var dags för ett ärende. När jag startadtye tyckte jag att dieselpumpen väsnades lite men körde iväg. Jag kom ungefär en och en halv kilometer, sen dog motorn.

      Har provat detta: Kört avluftningsprocedur x antal gånger, bytt tillbaks till den gamla pumpen med samma fel, bytt tillbaks till den nya. Lossat på matningen vid tryckregulatorn för att ytterligare lufta, tagit lös tryckregulatorn för att se om det var stopp där. Inget förändrar situationen. Motorn startar inte. Dessutom blinkar en del lampor och varningssignalen piper. Nu lossade jag på returledningen, den som sitter fram på motorblocket för att lufta där, och det kommer ingenting??? Ska det inte vara ett flöde av överskottsdiesel där? Nu kommer ingenting. Dessutom har jag mätt bränsletrycket vid uttaget för bränsletempgivaren och ligger på 4,5 bar när pumpen går. Sammanfattningsvis håller jag på att bli galen. Please, tips och råd. Kan det vara så oturligt att jag drabbats av nåt fel som inte har med bränsletillförsel att göra, och bara ”råkat” inträffa i samband med bytet? Jo, har kollat med Nanocomen också och har inga (!!!!!) felkoder mer än EGR ventilen men den är ju blankad. Kan motorn ha blivit flödad och inte startar av den anledningen? Vad gör man i såna fall???

      #37485
      Johan Karlsson
      Deltagare

        Regulatorn skulle jag gissa. Läst på andra forum om folk som fått byta den strax efter att pumpen bytts. Antagligen ger den nya pumpen högre tryck eller större flöde och det klarar inte den gamla regulatorn av.

        Det ska komma bränsle om du lossar returen. Mycket bränsle. Har du tryck fram till regulatorn men inget efter gissar jag att felet sitter där.

        Lycka till! 🙂

        #37488
        Per Söderlund
        Deltagare

          Ja, det kommer ju inte en droppe där… fast jag bytte tryckregulatorn för några år sedan då den läckte… Men nu är man ju desperat. Blir till att beställa en ny, troligtvis, om jag inte får några andra tips.

          #37530
          Per Söderlund
          Deltagare

            Tryckregulatorn bytt, till en Bosch i stället för den gamla no-name. Har nu ca 4.6 bar i hålet för tempgivaren men fortfarande inget i returen. Har också rengjort det lilla rörformade filtret vid regulatorn. Den nuvarande teorin är att luftningsventilen som sitter vid filtret kan vara paj. Jag tänker att om membranet är trasigt så att det är fritt flöde där kanske det innebär att inget kommer till spridarna och inte heller då i returen…? Låter det rimligt? Väntar otåligt på att ventilen ska komma med posten.

            #37543
            Karl Edfors
            Deltagare

              Ja det ska komma diesel i returen till regulatorn. Jag har lyckats lösa det genom att pressa ihop slangdelen på returen med en plattång för att öka trycket där och fortsätta köra luftningsproceduren. Slangen har varit ansluten till båda sidorna när jag gjort detta. Felet är troligen att du fortfarande har luftficka i toppen.

              #37574
              Per Söderlund
              Deltagare

                Success!

                Efter byte av luftningsventilen som sitter på dieselfilterhållaren och luftning som du beskriver Edfors, så startar hon igen. Har kört några mil och allt verkar ok 🙂

                Svårt att veta om det var ventilen eller bara luftningen som var problemet, huvudsaken att det löste sig. Nu är det bara resten kvar 🙂 Någon som har en bra beskrivning på hur man fixar läckande taklucka?

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.