Luftfjädring som krånglar!?

Forum TEKNIK Discovery Discovery 3 (2005-2009) Luftfjädring som krånglar!?

  • Detta ämne har 6 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-28 11:07 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29503
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Leif Bergqvist]

      Vår Discovery 3 2005 har sedan en tid haft krångel med luftfjädringen! Ibland, på slutet mer ofta än sällan har luftfjädringen slutat funka och den gula varningslampan lyser! Vi har vart på Land Rover verkstad i Vällingby och dom har bytt kompressor till en uppdaterad version. Då upphörde problem för en kort stund! Vid nästa besök så gjorde dom en felsökning och fick felkoder som dom inte kunde tyda!!!! (om inte en aktoriserad verkstad kan tyda koder?? vem kan då??) Dom upptäckte ärg på kontakten för styrenheten gällande luftfjärdringen och gjorde rent den! Även denna gång funkade luftfjädringen för en kort stund. Nu så funkar luftfjädringen ungefär bara vid var 10-15 start. Detta är så klart ett stort problem och jag behöver vägledning och hoppas att någon här på forumet kan komma med ideér för att lösa detta!
      Jaguar och Land Rover i Vällingby åker vi inte till igen!

      Med hopp om hjälp

      Leif Bergqvist

      #29504
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by #1784 Thomas]

        Har du koll på vilka felkoder som är aktiva nu?
        Vad händer när luftfjädringen "inte funkar"? Ligger den i botten, står normalt eller i högsta läget? Hör du om den justerar höjden något med ventilerna? Går kompressorn alls när lampan lyser?

        #29505
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Leif Bergqvist]

          Jag kan inte felkoderna tyvärr!!
          r la,pan lyser så "fryser" fjädringen i det läget som den är! ibland i normalt läge och ibland i botten om bilen stått länge! Felet uppstår oftast när man startar bilen och den gör sin nivåkontroll runt om men även ibland efter ett tag när man åkt iväg. Kompressorn går inte när lampan lyser!

          #29506
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by #1784 Thomas]

            Ja, det är nog svårt att med det underlaget säga vad som är fel.
            Jag tolkar det som att systemet är relativt tätt, mao det är inte en luftläcka som gör att kompressorn går oavbrutet och stängs ner vid övertemp?
            I så fall handlar det troligen om ett fel på någon av ventilerna, kablage eller ECU. För att hitta rätt är felkoderna en viktig ledtråd, så en egen eller lånad felkodsläsare som klarar D3’ans luftfjädring behövs att börja med.

            Vi har haft ett strul med luftfjädringen, då var det en kabel i främre vänstra hjulhuset som skavts av, lagade den och nu har det gått bra utan fel i fem år. Tog lite tid att hitta, men med lite tålamod och nättrålande så går det mesta :D

            #29507
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Triumph_Kjell]

              Puh, äntligen. Min luftfjädring har inte funkad på 3-4 år, men nu gör den. Hade aldrig innan tagit mig tiden att mäta igenom varje kabel, men denna gången när jag tog bort högre stänkskydd framme så såg jag med blotta öga vilken ledning som det var brott i. Det svaga punktet ligger ca 5 cm från kontakten till ventilblocken, har sätt bild på engelska forumet av samma sak.

              #29508
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by urhunden]

                finns det någon bild på de trasiga kablarna???
                Har också intermittent fel.
                Felkod att reservoiren fylls långsamt.
                Tror ändå att det inte är kompressorn utan något elektriskt eller en läcka.
                Bilen sjunker inte så ventilblocken bör väl vara ok.

                Några andra tips????

                #29509
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by PeterTh]

                  Leif Bergqvist skrev:Jag kan inte felkoderna tyvärr!!
                  r la,pan lyser så "fryser" fjädringen i det läget som den är! ibland i normalt läge och ibland i botten om bilen stått länge! Felet uppstår oftast när man startar bilen och den gör sin nivåkontroll runt om men även ibland efter ett tag när man åkt iväg. Kompressorn går inte när lampan lyser!

                  Hej,
                  Om bilen sjunker när den står låter det som att något inte är tätt. Min sjunker inte alls när den står. Ska man tro engelska forum är det sällan eller aldrig fel på ECU men man vet ju aldrig… Uppdaterades programvaran när nya kompressorn installerades? Den nya AMK kompressorn ska ha en ny programvara. Hur långt har bilen gått? Slitna bussningar i länkarmar och annat kan orsaka att styrningen av luftfjädringen får spunk. Det finns t ex en "steering angle sensor" som ska kalibreras vid hjulinställning och efter byte av länkarmar/fjädring etc. Var finns du? Jag har felkodsläsare till Disco3 och finns i Alunda/Uppsala.

                  Mvh
                  Peter

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.