Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 3 (2005-2009) › D3 TDV6 Ryker som f-n. Brusten laddluftslang.
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-04 09:09 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-08-04 kl. 09:09 #29482
[Originally posted by chainsaw]
Vår D3 -08 som gått ca 17000 mil gjorde på några dagar drygt 300 mil motorväg i Sverige och Europa. Jag tänkte före turen att det kommer den definitivt att må bra av. Allt skit skulle eldas ur systemet Bilen var nyservad med renoverade bromsar runt om, ny motorolja och filter.
Väl hemkommen backar jag efter en vecka upp mot Elgigantens vita lagervägg och parkerar. När jag startar igen för att köra försvinner den vita lagerväggen i ett svart moln… Hmm… obra. Bilen drar dessutom märkbart mer diesel. Dock upplevs den inte som helt kraftlös. Och den ryker rejält vid gaspådrag, särskilt i låga hastigheter.
Felkoderna som uppenbarade sig var P0101 och ibland P023D. Båda hade med lufttillförsel och lufttryck i insuget att göra. Tvärsäkert konstaterade jag att det måste vara MAF:en som är kass. Trots att min LYNX visade att sensorn gav värden och följde med vid gaspådrag. Lika självsäkert konstaterade jag att MAP:en måste vara full med skit.
Sagt och gjort. Ny MAF monterades och K&N-filtret byttes ut mot ett vanligt luftfilter. Det blev bättre men inte bra. Vilket så här i efterhand kan verka konstigt.
Tankarna gick till IC och turboproblem. Spruckna eller dåliga slangar passerade tankesfären men "sån skit händer inte min bil…".
Efter mycket tankearbete och nättrålande kontaktade jag LR i krokarna kring Malmö. "Kolla slangen precis före insuget, de brukar spricka där när de börjar bli till åren". Jag går ut, lyfter motorhuven, tittar rakt ner på biten av slangen mellan IC och insuget som syns, och visst är den sprucken (Hur f-n har jag lyckats med att inte se det?). Hjärnan är bra subjektiv… Det enklaste av den enkla var just bara för enkelt för att vara sant.
Eftersom det var semestertider fick det bli en semesterlagning tills ny slang anlänt (PNH500025). Även om silvertejp är bra så höll den inte för turbotrycket så det blev en bit sladdrigt gammalt avloppsrör, kontaktlim och buntband Nu är bilen fit-for-fight igen. Dessutom med ny MAF. Den gamla hade sannolikt snart gjort sitt i alla fall.
Semesterlagning, man tager vad man haver…/Martin
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.