TD5 eller V8?

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) TD5 eller V8?

  • Detta ämne har 21 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-14 05:42 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29034
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by deffo]

      Jag har idag en TD5 men är lite sugen på en V8 så jag undrar vad era erfarenheter är?
      Jag tycker mycket om TD5:an men jag kör bara drygt 1500 mil om året och då skatten är mycket hög är den LB-reggad. Behöver snart fler sittplatser och då drar ju skatten iväg rejält.
      Hur mycket drar era V8:or? Min TD5 ligger på ca 1 l/mil, något mindre på landsväg.
      Är V8:an en pålitlig motor jämfört med TD5?

      #29035
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        1 liter på Td5, då kör du försiktigt :lol:

        Räkna med att V8 drar 60% mer än Td5, i ditt fall blir det 1,6. Td5 är typ 10 gånger mer pålitlig än en V8 om man ska räkna hur många V8or som hinner dö för varje Td5 som går bort. 8)

        Trivs du med din Td5 så personbilsregistrera den istället, bit ihop och betala skatten :P

        #29036
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Spitfire]

          Hej,

          Jag kör Disco II V8 och den ärliga förbrukning är runt 2 liter/milen för blandad småkörning. Detta gäller med normal hantering av gaspedalen (varken smyga eller överdrivna pådrag) i mitt fall 5-6 km/tur på 30 och 50 väg med många stopp. Med försiktig körning på landsväg jämn fart runt 80 km/h så kommer man ner till 1.4 l/mil.

          #29037
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Palle]

            Nu kör jag iofs Disco1 V8, men håller med att 2-liter milen, eller till och med strax över vid småkörning hemmavid. Kan komma ner på säg 1,5-1,6 på landsväg/motorväg.

            #29038
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by deffo]

              Ok, ja jag körde till fjällen nyligen 110 mil ca på en tank :D .
              1,6 liter milen är för mig svårt att motivera :shock:
              Tack för era åsikter

              #29039
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Kjelle]

                Har en D1a V8 96a… 3,9liter, har ALDRIG kommit över 2 liter. Hemmavid små körning till Kumla eller Hallsberg håller den sig runt 1,5 (när det är kallt lite till)… Motorväg/landsväg – 1.2 upp till 1,4 beroende på omständigheter vid körningen (omkörningar osv)….. nu kör jag lugnt… håller sällan över 2000 varv…inte ens när ja axar upp.. bara vid motorvägs körning…

                #29040
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by deffo]

                  Edfors skrev:1 liter på Td5, då kör du försiktigt :lol:

                  Räkna med att V8 drar 60% mer än Td5, i ditt fall blir det 1,6. Td5 är typ 10 gånger mer pålitlig än en V8 om man ska räkna hur många V8or som hinner dö för varje Td5 som går bort. 8)

                  Trivs du med din Td5 så personbilsregistrera den istället, bit ihop och betala skatten :P

                  Vad är det som brukar gå sönder på V8:orna?

                  #29041
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by #1784 Thomas]

                    deffo skrev:Vad är det som brukar gå sönder på V8:orna?

                    Motorn och allt runt omkring den :lol:

                    Nej inte så illa kanske, V8’an är på det stora hela en okomplicerad pjäs som brukar funka bra bara den får ordentligt med mat. Det riktigt trista är problem med foder som lossnar och sprickor i blocket vilket i princip gör blocket till skrot. Verkar nästan vanligare ju nyare bil det är, en teori är att gjutverktygen hade dålig precision mot slutet av produktionen. Sen gillar den täta oljebyten (runt 1000 mil eller varje år är lagom).

                    #29042
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Edfors]

                      #1784 Thomas skrev:Sen gillar den täta oljebyten (runt 1000 mil eller varje år är lagom).

                      Håller med om 1 år, men 500 mil är mer lagom är riktigt rädd om motorn och inte vill ha några koksproblem, allt enligt en amerikansk Rover V8 expert jag fick rådet av för många år sedan. V8an verkar också gå tystare och mjukare med en lite tjockare olja, typ 20w50. Sen att man kollar att vevhusventilationen är bra, jag finns mycket att kolla och underhålla men nu ska jag inte göra detta till en servicetråd :wink:

                      Td5 klarar sig lite längre, typ 1000 mil. Men man kan börja notera sot i oljan efter ca 700 mil. Här gäller olja 5w30, ACEA klass A1/B1 eller A5/B5.

                      #29043
                      SLRK Forum
                      Administratör

                        [Originally posted by Pellson]

                        Har själv räknat på Td5 vs V8 och fann att en ekonomisk brytpunkt ligger på ca 700 mil/år. Mer körning än så, och det blir billigare att betala skatten för dieseln än bränslet till V8:an.

                        #29044
                        SLRK Forum
                        Administratör

                          [Originally posted by deffo]

                          Ja jag har räknat fram något liknande, blir till att behålla dieseln. Skulle dock vilja hitta en nyare.

                          #29045
                          SLRK Forum
                          Administratör

                            [Originally posted by Ronny-S]

                            Edfors skrev:

                            #1784 Thomas skrev:Sen gillar den täta oljebyten (runt 1000 mil eller varje år är lagom).

                            Håller med om 1 år, men 500 mil är mer lagom är riktigt rädd om motorn och inte vill ha några koksproblem, allt enligt en amerikansk Rover V8 expert jag fick rådet av för många år sedan. V8an verkar också gå tystare och mjukare med en lite tjockare olja, typ 20w50. Sen att man kollar att vevhusventilationen är bra, jag finns mycket att kolla och underhålla men nu ska jag inte göra detta till en servicetråd :wink:

                            Td5 klarar sig lite längre, typ 1000 mil. Men man kan börja notera sot i oljan efter ca 700 mil. Här gäller olja 5w30, ACEA klass A1/B1 eller A5/B5.

                            Det där med motoroljan. Gäller det även nyare modeller?

                            Skickat från min iPhone med Tapatalk

                            #29046
                            SLRK Forum
                            Administratör

                              [Originally posted by Edfors]

                              Ja jag gör också tätare oljebyten på våran TDV8 och även på TDV6 motorerna jag mekar med emellanåt. Använder även här endast kvalitetsolja med rätt klassning eller bättre.

                              #29047
                              SLRK Forum
                              Administratör

                                [Originally posted by Ronny-S]

                                Edfors skrev:Ja jag gör också tätare oljebyten på våran TDV8 och även på TDV6 motorerna jag mekar med emellanåt. Använder även här endast kvalitetsolja med rätt klassning eller bättre.

                                Vilken märke rekommenderar du?

                                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                                #29048
                                SLRK Forum
                                Administratör

                                  [Originally posted by Edfors]

                                  Har inget favoritmärke att rekommendera men oftast blir det nog ändå Q8 oils från Swedol, men det händer att jag handlar hos Sweaenergi och Lantmännen då jag har konto upplagt hos alla dessa tre.

                                  Inte alltid de har de oljor jag vill ha hemma på Swedol så då blir det till att beställa hem till butik. Bra är att passa på då de har Swedoldagen, en gång per vår och höst för då får man ca 20% rabatt om man köper 5 st 20-liters dunkar olja, går bra att blanda olika oljor i det köpet men man ska tänka på att de bör ha ungefär samma pris då det är den billigaste dunken som man får på köpet. Swedol har inte heller alla oljor listade på sin hemsida, så bäst kolla på OKQ8 sidan och ta modellbeteckning och artikelnummer därifrån.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.