TD5 vill inte lufta bränslesystemet.

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) TD5 vill inte lufta bränslesystemet.

  • Detta ämne har 6 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-21 08:59 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29026
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Klappmarkarn]

      För en tid sen bytte jag oringar i bränslekylaren. Fick inte luften ur systemet med luftningssekvensen utan fick lossa en ledning under huven. Söligt. En vecka senare kör jag soppatorsk pga strulande tankmätare. Samma fenomen. Läser jag runt ska systemet lufta sig själv. Vad kan vara fel? Denna? http://www.island-4×4.co.uk/fuel-filter … 17972.html

      Pumpen ska iaf bytas så snart som möjligt.

      #29027
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        Inte helt lätt att lufta dessa, prova att kläm ihop gummidelen av returledningen från FPR under tiden du luftar och provstartar, brukar kunna hjälpa. Medhjälpare behövs vid denna operation.

        #29028
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Mezzner]

          Jag vet inte om det är ett bra tips… men jag har en dieseltruck som kan vara svår att lufta.
          När jag gjort det länge och väl en gång, utan önskat resultat (Jag hade diesel ända framme vid spridarena, men…), så provade jag med startgas. Eller, det blev bromsrengöring eftersom jag inte hade startgas. Dvs en cocktail av bensin, aceton och toluen eller vad det brukar vara. En liten dusch i luftintaget och trucken gick igång, och då var det inte längre nåt problem med luft i bränslesystemet…

          #29029
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Klappmarkarn]

            Första gången körde jag luftningssekvensen säkert 10-15 ggr. Pumpen skrek hela tiden när den sög luft. Till slut lossade jag returledningen från bränslekylaren. Det kom en skummande blandning av luft och diesel. Lät slangen vara lös tills pumpen blev tystare. Försökte plugga returen så att inte mer luft skulle sugas in den vägen. Man hörde fortfarande hur pumpen sög luft ibland och det fräste lite från bränslekylaren men till slut fick jag igång bilen. Andra gången gick jag direkt på slangen men det tog rätt lång tid ändå innan motorn startade.

            Borde det inte vara så att när man kör luftningssekvensen ska pumpen suga bränsle direkt ur tanken och spola tillbaks returbränslet dit? Nu känns det som om samma luft cirkulerar runt runt i systemet.

            #29030
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Mad/Max!]

              Tjenare! :D

              Har du lyft upp pumpen och kollat hur silen på undersidan ser ut? :?
              Min bil D2 -99 betedde sig nästan likadant, och du ser på bilderna varför… :shock:
              Alger, alger, alger… :cry:
              I mitt fall betydde det att pumpen kaviterade, och skapade en diesel/ skumblandning som aldrig blev helt ren från bubblor.
              Det resulterade till slut i att pumpen skar/ gav upp. :(
              Så om detta pågått ett tag, byt pump innan den havererar. :smt004
              Jag rekommenderar dig oxå att beställa hem en bränsletrycksregulator.
              När jag bytte pump, kom min regulator på att den inte (p.g.a. dåligt tryck/ flöde i den gamla pumpen) reglerat någonting på länge och började läcka våldsamt.
              Kolla noga om du har 10P eller 15P motorn! 2 slangar, respektive 3 slangar?
              http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Di … 0865386720
              Givetvis köper du den på valfri firma. :smt003

              Silen i botten på pumpen…
              Bild

              Pumpen från sidan.
              Bild

              Mvh, Mad/Max! :smt028

              #29031
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Klappmarkarn]

                Bra tips där Max :smt023

                Ny pump är beställd pga att tankmätaren inte funkar som den ska. Ska bli intressant att se hur det ser ut i tanken.

                Jag tror att tidigare ägare bytt regulatorn. Följde med en faktura från 2015 där det står "bränsleventil" för 3752:- plus moms. Borde vara regulatorn?

                Byte av bränsleventil. Rengöring av tank
                Byte av bränsle + oljefilter och olja
                De + mo av pumpinsprutare för byte av packningar
                Byte av vevaxelgivare

                15 timmars arbetstid och en nätt summa av 19.653 riksdaler på sista raden. :shock: Då står ändå inte vevaxelgivaren upptagen nånstans. Jag kör iaf inte bilen på raps, trots att det står på bakskärmarna att jag gör det. :mrgreen:

                #29032
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Klappmarkarn]

                  Bilen fick för ett par veckor sen en ny bränslepump. Passade på att byta bränslefilter och vattengivaren i botten när jag ändå var i farten. Inga alger eller annat konstigt i tanken. :)

                  Bild

                  Riva ut halva inredningen eller skära i mattan? Det blev det senare alternativet. Ett rakt snitt mellan fästena för extrasätena och sen vek jag undan fliken.

                  Bild

                  Undrar när det filtret byttes sist? Innan underredet rostskyddsbehandlades iaf… :lol:
                  Systemet luftades och bilen startade direkt. Inga läckage.

                  En resa på dryga milen och kontroll. Inget läckage. Tillbaks hem igen och jag känner direkt jag kliver ur att det luktar diesel. Jaja tänker jag, jag sölade ju lite när jag lyfte ur gamla pumpen.

                  Bild

                  Går runt bilen och ser att hela bakdelen är blöt. Innanför höger bakhjul en pöl på marken. Filtret känns löst trots att jag drog det ordentligt så jag drar åt lite till och slår på tändningen. Det sprutar diesel mellan filtret och filterhållaren. Filtret känns stumt att vrida med handkraft så jag tar loss det och ser att den gamla packningen blivit kvar i filterhuset och en till monterades med filtret. Tar bort den ena och monterar igen. Nu är det tätt. Åker och tankar och noterar att 22 liter "saknas". :oops:

                  Alla problem jag hade tidigare är borta. Tankmätaren funkar som den ska. Inga problem att lufta. Dessutom blev tanken större. Tidigare har jag aldrig fått i mer än 70 liter när mätaren närmat sig noll. Nu har jag tankat 85 utan att varningslampan tänts.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.