Ork och förbrukning

Forum TEKNIK Discovery Discovery II (1999-2004) Ork och förbrukning

  • Detta ämne har 4 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-05-24 04:44 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29021
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by EmanuelH]

      Hej,

      Har funderat en del kring min Disco 2 gällande ork och förbrukning.

      Bilen är en 2004 med Td5 Automat som gått ca 15 000mil.
      Den har frontrunner takräcke, är höjd 2 tum och rullar på Cooper Discoverer S/T MAXX i dimension 265/75-16.

      Vid det vanliga åkandet drar den ca 1,3-1,4 l/mil.

      Min största fundering är orket, med de större däcken hoppar inte 4e växeln i förens en liten bit över 90km/h och tenderar att kugga ner igen så fort det är tendenser till uppförsbacke.
      Att den dessutom går i snigelfart i backarna kring Jönköping skulle vara skönt att få lite ändring på.

      Vad tror ni om att byta utväxling i fördelningslådan för att få den att bli något starkare och dessutom få ner hastigheten där lock-upen går i till någorlunda rimlig landsvägsfart?

      Borde det inte påverka förbrukningen till det bättre?

      #29022
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Anders D]

        Det lätta svaret är att med större däck, däcktryck, takräcke och höjningen samt en bil formad som en ladugårdsvägg så ska du ligga i närheten av den förbrukningen :shock:

        Min förra Disco II:a låg kanske runt litern/mil men då hade jag 265 65 18 med högt tryck i däcken samt ny växellåda från Ashcroft (HP24 och större convertor) och där låg lockupen i längre 8)

        Sedan gör körstilen lite på sig också :wink:

        #29023
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by EmanuelH]

          Ja, att prata om bränsleförbrukning som argument faller ju helt klart när man diskuterar dessa bilar.
          Men trevligare fart med lockup, möjlighet att dra tyngre släp osv kanske skulle kunna överväga.

          Är det någon som som bytt utväxling i sin LT230 låda med delar från Ashcroft Transmission?
          Tanken är att gå från 1,222 till 1,410.
          Att det blir skillnad förstår jag givetvis men kommer den aningen klena momentomvandlaren göra mödan ovärd?

          Som det ser ut nu så är det inte aktuellt att dra tyngre släp annat än på plattmark.

          #29024
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by #1725]

            En TD5:a är ju inte orkeslös – kör en referensrunda med lite noteringar i olika backar, varvtal, hastigheter samt mät förbrukningen så bra det går. Montera landsvägsdäck och kör samma runda och jämför.

            Kan lika gärna vara något knas med motor – tänker intercoolerslangar, EGR, luftfilter, bränslefilter och sen dyrare saker…

            F

            #29025
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Anders D]

              Kanske en mappning av ECU:n skulle hjälpa en del. Min beskrivning ovan gäller en mappad version.
              Finns ett par stycken i klubben som kör med denna mappning. Jag tror att jag har kvar denna mappning i min Nanocom.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.