Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Motorstopp och svårstartad
- Detta ämne har 24 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-18 11:38 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-03-05 kl. 17:23 #28956
[Originally posted by JonasC]
Jag har fått ett fenomen på min D2 -03 där den startar hur bra som helst, men att den helt plötsligt tappar orken för att slutligen stanna. Har hänt ett antal gånger på motorvägen. När man skall starta igen är den mycket svårstartad och man får hålla på ganska länge tills den helt plötsligt går igång och det är bara att köra igen. Händer ibland ett par gånger med några mils mellanrum. Ibland har jag kunnat köra 30 mil utan att den stannar. Någon som har någon idé vad det kan vara? Skulle jag ge mig på en gissning är det något med bränsletillförseln som helt plötsligt slutar funka och som sedan kommer igång efter omstart. Kanske man tömmer bränslesystemet och att det är därför den är så svårstartad efter denna typ av stopp.
/Jonas2016-03-05 kl. 18:52 #28957[Originally posted by Edfors]
Som du är inne på, bränsletillförsel. Finns ju diverse komponenter som kan fela, bränsletrycksregulator, bränslefilter, men jag skulle nog hålla själv bränslepumpen än mer trolig orsak. Låter pumpen som vanligt när du sätter nyckeln i läge II utan att starta?
2016-03-05 kl. 20:26 #28958[Originally posted by JonasC]
Bränslepumpen är bytt. Innan dess var den svårstartad och det blev bättre för att sedan börja stanna vid lite olika tillfällen. Ganska ofta på motorvägen, men ibland mitt i en rondell. Kan inte riktigt påstås hända exvis vid hårt gaspådrag ed. Kan det vara något elfel som gör att pumpen lägger av? Relä? Om det skulle vara ett relä, kan det bara komma så där för att sedan försvinna? Jag har inte riktigt kunnat lyssna på pumpen när den har stannat mitt i en rondell eller på motorvägen. Då är man mer mån om att komma därifrån.
/Jonas2016-05-24 kl. 04:55 #28959[Originally posted by JonasC]
Nu trilskas bilen mer än vanligt. Stannade två gånger igår precis när jag skulle köra in rondeller. Stannade även på motorvägen. Den startar alltid efter en del malande. Är också ibland segstartad när man skall starta på morgonen. Bränslepumpen är som sagt bytt. Det skulle kunna vara något elfel som stannar pumpen, men jag börjar luta åt att det är något med bränsleledningarna. Finns det något slags backventil eller dylikt som kan spöka? Kan ett sådant här fel vara spridarkablage? Jag har en KCR-box i bilen, men jag har svårt att tro att det skulle vara den. Skall dock prova att koppla ur den.
/Jonas2016-05-24 kl. 06:18 #28960[Originally posted by Pellson]
Lite fria ideer:
Bränsletrycksregulatorn är en klassisk felkälla på Td5. Kan du inte mäta trycket – byt i förebyggande syfte.
Alger/skit i filtret eller tanken. Kan vara svårt att se om man inte demonterar filtret. Faktum är att jag själv varit med om att filtret varit fullt med vatten utan att vattenlarmet gick – och då betedde din sig ungefär som din. Har du alger är det ju värre, men det finns grejer så länge man inte heter Romson..
Elanslutning till bränslepumpen. Den kan glappa i vissa lägen. Inte upplevt det på Td5, men på V8. Extremt störigt eftersom felet är intermittent.
Good luck!
2016-05-24 kl. 18:25 #28961[Originally posted by #252]
El och bränslefel är jobbiga att felsöka. Blir inte några felkoder Frågan är om det kommer in luft i systemet? Lite svårt att lyssna på pumpen när det stannar på dumma ställen, men nån gång kanske? Det sitter en backventil på filterbasen, WJN500110 Airbleed valve. Mycket jobbigare fel är om det är tryck från cylindrarna, i så fall spridartätningarna som behöver bytas. Det bör synas i bränslefiltret då det blir sot i dieseln.
Elfel kan vara relä eller säkring. Ta loss och se om det finns oxid på kontakterna. Byt plats på bränslepumpsrelät och tutrelät. Ja, det var lite fler ideér2016-05-29 kl. 22:21 #28962[Originally posted by JonasC]
Idag byttes pumpen igen till en helt ny (garanti). Bilen gick hela vägen hem (stannade en gång på väg till verkstaden). I övrigt är relä bytt. Vi får se om den kommer att gå nu.
2016-07-07 kl. 08:47 #28963[Originally posted by JonasC]
Bytet av pump fungerade inte heller. Alltså inte det problemet.
Vi har kopplat om så att strömförsörjningen går direkt från annan säkring och inte via styrboxen. Det har heller inte hjälpt. Den stannar ändå.Det som kvarstår är att byta bränsletrycksregulator eller koppla en sladd direkt till pumpen från batteriet. Bränsletrycksregulatorn är ju en ganska dyr historia så man skulle ju vilja kunna avgöra om det är den som behöver bytas innan man bestämmer sig. Några andra idéer?
/Jonas
2016-07-07 kl. 09:26 #28964[Originally posted by Anle]
Det kan inte vara luftmassemätaren som bråkar? Hade liknande symptom på min icke-bil att den stannade med jämna mellanrum för att stundvis gå helt ok.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
2016-07-07 kl. 14:25 #28965[Originally posted by JonasC]
Borde inte luftmassemätaren ge felkoder? Jag har inga felkoder alls. Känns som om det skulle vara något mekaniskt eller kanske jordfel till pumpen.
/Jonas2016-07-07 kl. 15:25 #28966[Originally posted by Anle]
Det borde den tycker jag.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
2016-07-07 kl. 19:49 #28967[Originally posted by JonasC]
Har kopplat en lampa från elanslutningarna vid pumpen och fram till instrumentpanelen för att kunna avgöra om elförsörjningen fungerar. Slocknar den nästa gång så är det ju något där. Annars får jag söka någon annanstans.
2016-07-24 kl. 12:29 #28968[Originally posted by JonasC]
Min indikatorlampa, kopplad direkt till pumpen visar att det fortfarande är spänning på pumpen. Alltså något mekaniskt, typ luft eller annat. Skall nog prova detta med Air Bleed Valve. Verkar vara en hyfsat låg kostnad. Vet inte hur avancerat bytet är.
/Jonas2016-07-24 kl. 13:05 #28969[Originally posted by Edfors]
Hörs pumpen så går den och troligen inget fel där, pumpfel brukar göra att den tappar kraft, inte dör helt, även om det kan säkert hända i vissa fall.
Hur är det med insprutningskablaget, är det bytt? Kolla även den röda kontakten vid ECU att det inte finns olja där.
Du kan klämma med en tång på bränslereturens gummislang som kommer ut från framkant på toppen för att öka trycket i systemet, det kan hjälpa till för att få ut den sista luften ur systemet.
2016-07-24 kl. 15:00 #28970[Originally posted by #5161]
Flikar in ett speciellt tack till dig edfors för den sista stycket i inlägget ovan. Ett "mentalt" verktyg som jag nu har lagt i min verktygslåda. Jag har aldrig tänkt på det viset själv
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.