Kamremsbyte 200tdi

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Kamremsbyte 200tdi

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-05-20 15:58 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21607
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by WTM Td5]

      Hej!

      Är det någon som själv bytt kamrem på sin 200tdi?

      Vi har gjort det tidigare på en Volvo 940 men inte på LR innan.

      Jag har tittat lite på Youtube och det ser rätt okej ut men det är ett moment där man drar åt spännarrullen och den jag sett använder nåt speciellt skaft till det.

      Hur har ni gjort? Går det utan det skaftet?

      Länk till videon jag pratar om. Vid 11:40 börjar han spänna: https://youtu.be/yeAc3kdGz88

      Bild

      #21608
      SLRK Forum
      Administratör
        #21609
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by GroundZero4wd]

          momentnyckel säljes på Biltema för 65 kr.
          Först måste du få bulten ut vevaxeln!
          utan lås verktyg nästan omöjligt!
          du får dem ut, med lufttryck.
          men aldrig får bulten tillbaka med rätt moment!!

          #21610
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by WTM Td5]

            Tack Patrik! Aldrig sett en sån innan :O

            Vad menar du Björn? Jag har sett folk som fått den loss genom att köra startmotorn.. men hur skulle man inte få fast den igen?

            #21611
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by GroundZero4wd]

              du snurra motorn runt, du kan låsa svänghjulet med en skruvmejsel,
              men denna bult sitter så extremt hårt, det finns en chans att du förstör
              starter ring eller växellådshus

              #21612
              SLRK Forum
              Administratör
                #21613
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by kinle]

                  Jag har bytt på både 200 och 300 tdi med bara vanlig momentnyckel till spännrullen sen är det en fördel om man har alla låsverktyg för att låsa pump och svänghjul mm i rätt läge innan man börjar, bulten på vevaxeln har jag lossat med mutterdragare bägge gånger sen behöver du en avdragsregler till remskivan, jag gjorde en egen och det funkade bra….

                  #21614
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by 1953 Lars Larsson]

                    Jag har alltid kört loss bulten i vevaxeln med startmotorn på diverse olika motorer. Låsverktyg för vevaxeln klarar du dig utan, men jag tror jag har ett hemmagjort du kan få låna. Annars gör jag ett nytt. :wink: Pumpen låser du med ett 9 mm borr.

                    Jag har också haft en sån "böjlig" momentnyckel, men den verkar någon ha lånat. Nu slog det mig vem… Åtdragning av vevaxelbulten fixades genom att Ulli lånade med en stoor momentnyckel från jobbet. Tillräckligt lång nyckel så är det piece of cake att dra 400 Nm.

                    Och lita inte helt på Youtube, du kan få låna handbok av mig.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.