Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › ABS lampa lyser.
- Detta ämne har 18 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-09-02 14:16 av .
- FörfattareInlägg
- 2015-03-22 kl. 13:05 #21564
[Originally posted by Bege]
Lampan har börjat lysa på en Disco 1 1996.
Vad brukar vara den vanligaste felorsaken?
Tips på hur att enklast felsöka?
Tips på Quick fix?
MVH BeGe Bengtsson2015-03-22 kl. 17:19 #21565[Originally posted by Kjelle]
En ABS sensor vid något hjul kan ha lagt av, prova att trycka ner dom fram…. om inte det hjälper så kolla med dingos instrument. Jag har ett sådant….var bor du?
2015-03-22 kl. 17:33 #21566[Originally posted by håkan13]
hej.
nu har jag inte gjort det på nån Land Rover… men jag brukar klippa kablarna till ABS-lampan och koppla dom till oljetryckslampan!! men det absolut bästa är ju naturligtvis att laga ABSen!!!
håkan.2015-03-22 kl. 18:49 #21567[Originally posted by Bege]
Kjelle, Hörde med en lokal verkstad som har diagnosinstrument och de trodde int man kunde få mer info än att det är något fel på ABS systemet, vad menar du att man kan få för ytterligare info? Trycka ner givarna? Har ej kollat och har ej någon erfarenhet kring ABS så jag vet nog inte vad du menar. Får ta en koll så klarnar det kanske. Har märkt att Lampan slocknar som den ska när bilen får lite fart men sen tänds den efter bara en liten stund……
Håkan, ditt tips ser jag oxå som en möjlighet men dock som en av de sista altenativen.
2015-03-22 kl. 19:37 #21568[Originally posted by håkan13]
bra att du spar det till sist!!! ABS kan va guld värd…
2015-03-22 kl. 21:45 #21569[Originally posted by kinle]
ABS givarna sitter i bromsoket vid varje hjul.
Om man knackar ner dom försiktigt och sen backar lite återställer dom sig i rätt läge, enligt en känns LR mek.
Prova detta om inte det hjälper så kolla så du inte har glapp i något hjullager det kan ge samma fel.2015-03-23 kl. 11:38 #21570[Originally posted by Bege]
Tack Kinle. Ska provas. Återkommer.
Med vänlig hälsning BegeEn fråga bara innan jag tar och dyker under bilen.
Sitter sensorerna åtkomliga eller måste man demontera bromsoken för att kunna justera ner sensorerna ??
Kollat på bilder på Google och det ser ut som demontering är nödvändig.
Kanske har varit Discovery 2 som de visat. Är det annorlunda på min Disco 1 ?
Med vänlig hälsning Bege2015-03-23 kl. 12:41 #21571[Originally posted by Kjelle]
Hej… Sensorerna är lätta att se..följ kabeln. mitt insrument skriver i klartext vad som felar…
Kan vara hjullager som kinle påpekar…
Jag bor lite söder om Örebro
//Kjelle2015-03-24 kl. 20:24 #21572[Originally posted by Bege]
Hej . Så har man då provat Era goda råd och kan konstatera att visst gjorde det skillnad men dock inte det önskade resultatet. Nu lyser lampan konstant 🙁 innan slocknade som den ska när bilen fått lite fart för att sen tändas efter bara en liten stund……
Och ja, jag knackade bara lite försiktigt. Bak märkte jag inte alls att givarna flyttade sig inåt alls medans i alla fall på en sida fram kunna ana en viss rörelse.
Någon idé på nästa åtgärd?
Borde ju vara nåt på spåren då jag ju i alla fall fått en förändring. Kanske ditt instrument Kjelle är vägen att gå, eller någon med ett liknande instrument på närmare håll, bor i Borås trakten.
Tacksam för all respons…..
mvh Bege2015-03-25 kl. 12:05 #21573[Originally posted by Kjelle]
När du sätter på tändningen ska lampan tändas sen slåckna en kort stund seda tändas, sen slåcknar den vid rullning…
när du nu peta på sensorena, och fick en ändring…. så talar det för att det är en sennsor som jävlas…
Prova att ohm mäta ,och se om det är avbrott på någon…börja bak det var där min jäklades.. sen hade jag en dålig ECU…också…2015-03-25 kl. 15:32 #21574[Originally posted by Bege]
Hej Kjelle. Ursäkta min okunskap men när jag skall ohm mäta så ska jag mäta mellan stiften vid snabbkopplingen i andra ändan av sladden antar jag….vad bör ohm talet vara vid frisk respektive kass sensor?
Vad är en ECU…..??
Med vänlig hälsning Bege2015-03-25 kl. 16:43 #21575[Originally posted by Kjelle]
Lugnt.. jag har också varit okunnig …. avbrott är oändligt, har för mig att det är 1,5 till 2 ohm…inte säker…ska kolla senare för jag har lite bråttom ..ska till Örebro
ECU=styrdator för ABEsen….2015-03-25 kl. 20:46 #21576[Originally posted by Kjelle]
Tillbaka från Örebro…
Nu har ja kollat… 1.104 till 1.107 KOhm skall det vara…2015-03-29 kl. 20:25 #21577[Originally posted by Bege]
Nu har jag mätt alla fyra givare och de låg alla mellan 0,920 till 0,935 KOhm, ingen av dom som markant skilde sig m.a.o.
Om det vore en av givarna som var knas så borde den väl avvika mer från de andra?
Jag kan inte tro inte att alla är kass.
Hur jag skall tolka detta resultat och vidare tips mottages tacksamt.
mvh Bege2015-03-30 kl. 08:47 #21578[Originally posted by Kjelle]
Heej… det är dags att kolla med ett diagnostik instrument.. kan vara ABS ECUn eller ABS hydral aggregat …
Titta lite på diagnostik kartan, det är inte så många som har för D1 an…. Du har förmodligen en Wabco C ABS…
Jag har påsklov den här veckan så jag är i krokarna i söder om Örebro..
På onsdag ska vi förmodligen till Götene och köpa en studsare till, om det kan vara nåt…det är ju neråt i alla fall..
//Kjelle - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.