Ratten pekar kl 14 när man kör rakt fram??

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Ratten pekar kl 14 när man kör rakt fram??

  • Detta ämne har 7 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-12 11:40 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21526
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Kent_46]

      Hej, var och körde offroad på Sandlycke utanför Strängnäs, och det var bitvis rätt stenigt..
      Hur som helst, ratten blev vriden så att den pekar kl 14 vid färd rakt fram! :x
      Har ett styrstagsskydd som är intakt, så vad kan ha hänt?

      /Kent

      #21527
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Edfors]

        Krökt parallellstag, eller styrstag… trots skyddet!

        #21528
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Kent_46]

          Det hade varit enkelt om någon av stagen varit krökta, men så är ej fallet!! :roll:
          De är dessutom extraförstärkta – kraftigare än orginal.
          Det enda som ser annorlunda ut är krängningshämmarfästet som har vikit sej bakåt på ena sidan(vänster).
          Dessutom drar bilen åt höger – suck. :twisted:
          Kanske kan en vanlig hjulinställning hjälpa?

          /Kent

          #21529
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Edfors]

            En vanlig hjulinställning innebär justering av parallellstaget, det kommer kunna räta upp ratten. Men enklast är om du börjar med att lägga en rät regel eller spänner ett snöre runt hjulen och kollar toe out och toe in. Kolla först att du har samma lufttryck i alla hjulen, mät sedan med regel/snöre och en tumstock hur mycket toe out eller in du har. Du ska ha 0 mm, men ett par millimeter toe out kan funka, men inte toe in.

            #21530
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Kent_46]

              Känns som fel årstid att ligga under bilen och skruva – har beställt en hjulinställning hos en verkstad.
              Mätte avståndet mellan fram o bakaxel via däckskanten/fälgkanten och då fick jag en differens på ca 2 cm mellan vänster o höger sida!! :roll:
              Vilket skulle kunna förklara att bilen drar till höger…
              Man skulle kunna tänka sej att någon bussning gett med sej..men med blotta ögat ser jag ingenting..

              /Kent

              #21531
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Kent_46]

                Provade med snöre-metoden, men aningen bökigt då styrdämparen måste lossas på parallellstaget.
                Sen lyckades jag justera åt fel håll – allt blev värre.. :twisted:
                Ska göra ett nytt försök i morron, det kan bara bli bättre…

                /Kent

                #21532
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Kent_46]

                  Gav upp justeringen när jag såg att höger styrled var trasig(gummibälg)..
                  Beställt nya styrleder – får se om det blir bättre med nya delar.. :)

                  /Kent

                  #21533
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Kent_46]

                    Helv… – styrlederna jag beställt passar inte i Discons förstärkta parallellstag.. :twisted:
                    Omtag – beställt orginal parallellstag (NRC145/NRC4700) så borde det funka…

                    /Kent

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.