300Tdi – ZF automat + dieselpump

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) 300Tdi – ZF automat + dieselpump

  • Detta ämne har 5 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-27 22:01 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21505
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Winstone]

      Hej!

      Nybliven Disco ägare. Kommit över ett objekt som stått ett par år. Ska byta filter i lådan. Har en ZF automat (vad jag kan förstå). Har varit under den och tittat lite och kan konstatera att en av bultarna till tråget sitter ganska precis under tvärbalken till fördelningslådan (och avgasröret med :) ). Någon som har ett bra stalltips på hur man gör detta lättast – är det till att avlasta fördelningslådan och demontera balken… Eller riva ner fördelningslådan?

      Har tömt ut oljan ur lådan och det var länge sedan den var fräsch kan jag lova, någon som fått problem med att ventilpaket packat ihop efter oljebyte? (Har ju tyvärr hänt på någon gammal jänk då man bytt olja efter 45år).

      Sedan har jag en riktig rookie fråga angående den mekaniska diselpumpen innan filtret. Den lilla manöverarmen på den – är inte den till att prima filtret efter ett byte? Bytte idag (och i min fantasi :lol: så trodde jag man fyllde upp filtret igen genom att pumpa på den… men icke). Vad har armen för funktion?

      Hoppas någon med lite erfarnehet från dessa riktiga "Heavy Metal"-åk kan bringa lite klarhet – så besten kan styras in till närmaste bes-gubbe för ett utlåtande.

      Mvh

      Peter

      #21506
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by kinle]

        Den lilla pumpen går att pumpa fram diesel med ja, den måste dock hamna i rätt läge så om det känns som om den inte tar så låt motorn gå ett varv på starten och prova igen.

        #21507
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by #1482 Tobias]

          RAVE (Verkstadshandboken) säger att växellådsbalken ska ner. Jag vet att den måste det på V8:orna, men har aldrig bytt på en diesel, så kollade nu för säkerhets skull.

          Om den inte verkar pumpa hur än motorn står så är det rätt vanligt att dom dör utan att det märks. Är insprutningspumpen frisk och inte dras ngn tjuvluft i matarledningarna så orkar insprutningspumpen mata sig själv, med icke-fungerande matarpump.

          #21508
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by Winstone]

            Halloj,

            Tack för återkoppling! Jag har en del övriga vitala delar demonterade just nu så att provstarta motorn får vänta ett tag. Men när det är klart så ska jag se om funktion i lilla pumpen kan verifieras då.

            Angående demontering av tråg i lådan – Har till gång till en lyft i garaget men har tänkte bespara den vikten av en Disco. :) – När ni pallar upp bilen på bockar ställer ni den på axlarna (en på var sida om diffhuset) – eller finns det bättre experttips. Tyvärr är det något strax över bältet som tar i när jag ålar in under kärran med hjulen på backen. :wink:

            Mvh
            Peter

            #21509
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by #1482 Tobias]

              Du kan ju dra runt motorn med en 27mm hylsa på skruven i vevaxelremskivan för att kolla dieselpumpen.

              Pallbockar under axlarna eller ramen beroende på vad som passar vad du tänkt göra…

              Främre bärarmarna funkar också, men inte de till bakaxeln. :shock:

              #21510
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Winstone]

                Halloj,

                tack för tips (lite sent återkopplat dock – sorry). Ställde åket på pallbockar på varsin sida om diffhuset + en på ramen vid passargerarsidan.

                Började demontera balken och förbereda för att palla upp fördelningslådan men tog en besinningspaus och omgrupperade ;-)

                Faktisk så går det att "bara" lossa fästet till fördelningslådan som är "bakom" tråget och skjuta detta bakåt tills den skymda bulten på tråget kommer fram. Med lite blandade förlängare, 10mm hylsor och spärrskaft lossar man sedan tråget utan några större problem. Nivåröret lossnade föredömligt enkelt.

                Nackdelen med att göra detta på golvet under lådan… ja det är ju just det att du är underlådan. Rekomenderar skyddsglasögon , stängd mun och spån för att suga upp spilld olja då tråg och filter plockas ner.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.