Långtur med Discovery (Eino)

Forum TEKNIK Discovery Discovery I (1989-1998) Långtur med Discovery (Eino)

  • Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-12-28 00:56 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21502
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by jussi]

      Köpte mig i somras en Discovery. Köpte bilen i Norrbotten och använde bilen en hel del för att känna på den och hitta det som behövdes göras och en prioriteringslista på detta. Bilen är tänkt att behållas och skötas om på bästa sätt samt användas under tiden, så ingen brådska här.
      Bilen har använts som sig bör till allt möjligt: Fisketurer på ibland riktigt dåliga vägar, till skogsarbete för att dra ut lättare timmer ur skogen, dock endast korta sträckor och enkel terräng, osv.
      Resan från norra Finland till södra Sverige med Discoveryn gick bra. Inga nya ljud eller vibrationer har uppkommit. Bilen tog 0.73 l/milen under resan ner, 170 mil, och nästan lika lite under allroundkörningen i lappland, Finland. Ganska ok, tycker jag, för en så stor bil. 300 mil totalt under sommaren.
      Nu är det ändå dags att börja gå igenom priorieringslistan och det som är det första att börja med är kamremsbyte och oljning av underrede som kommer att bokas tid för kommande månad.
      Inga nya ljud eller vibrationer har uppkommit, som sagt, men det är en del gamla som säkert någon på detta forum är bekant med och som kan tipsa mig om i vilken ände man kan börja med.
      Från transmission uppkommer vid lite acceleration samt vid motorbroms, ett sågande läte som inte är i proportion med farten. Det låter precis som när man sågar i en bräda, i samma takt. Lite fortare givetvis när bilen rullar på. Det blir tystare när bilen med alla vätskor blivit varm. Tydligast hörs det på passagerarsidan på bilen.
      Hjullager har jag kollat och på ena sidan bak läcker en packbox till inre hjullagret. Lager och tätningarna ska bytas snart, men ljudet kommer inte därifrån, tror jag mig veta.
      Hardyskivan är sprucken men inte slut, men en del av ljuden samt någon vibration kan nog härledas från denna.
      Kan det vara så att det är diff eller fördelningslåda som ljudar av ålder och förslitning? Det läcker lite olja från packbox mellan kardan och diff. Kan det vara ett lager där som sagt upp sig, eller är hela diffen slut?
      Knutkors och kardan ser och känns ok, inga glapp och välsmörjade.
      Bilen känns gedigen, 98% rostfri. Hittade ett hål i ramen som till slut blev 15 cm långt och lagades med en gång. Innan svetsning skrapades och blåstes det ut ett kilo grus och sand och det är väl bra att få ut så mycket som möjligt när nu ramen ska oljas in.
      Discon har använt till att köra ut ved med ur skogen. Ändå inga allvarligare skavanker än lite skråmor på balk och kaross. Nu har den tillfälligtvis pensionerats från detta arbete. Tlll nästa sommar åker Discon norrut igen och innan det service och reparationer, samt vintervila.
      Någon som kan hjälpa mig med tips för åtgärd av (o)ljuden från transmissionen?
      Tack på förhand för svaren.
      mvh Jussi

      Eino GNW631 Discovery tdi -98

      #21503
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by 1788]

        Disco1 från norr är bra! Köpte själv en 93:a i Pajala nu i februari. I princip rostfri som din[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH] Har även samma ägarfilosofi med omvårdnad och regelbunden inoljning. Oljudet låter knepigt, försvinner när bilen blir varm? Brukar vara vanligare med ljud knutet till varvtal eller hastighet

        Skickat från min S30 via Tapatalk

        #21504
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by jussi]

          Hej och god fortsättning.
          Jodå, jag har lokaliserat ljudet och det är transmissionen, diffen som är lite sliten. Det låter från den men inte mer än att den kommer att hålla många år till med mitt sätt att bruka bilen.
          Jag bytte hardydisken, plockade av kardanen och bytte flänsen som sitter i den bakre änden på den, samt tappen-hylsan som sitter i medbringaren på diffen. Det tog lite tid att lossa på allt, men det var det värt. Passade på att byta packboxen också för den läckte lite. Det blev riktigt bra. Diffen är sliten och ljudet från den hörs fortfarande, men det är knappt märkbart. Det är som sagt ingen panik att byta den. Kostar runt 5000:- renoverad och monterad i Sverige eller en original från UK som jag får byta själv.
          Eino står i vinterdvala nu. Besiktad i november utan anmärkning. Jag har köpt original 5,5" vita defenderfälgar från UK som jag ska lägga A/T däck på. 225mm breda. Ingen höjning eller något sånt. Till sommaren kanske jag åker och hämtar baksoffan som finns i Pajala, – den lär inte vara sliten så den åker in så fort bilen är veteran om några år.
          Så långt allt väl. Har du några bilder på bilen du köpte?
          Gott nytt år.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.