Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Tips på mothåll till remskivan på veven?
- Detta ämne har 15 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-11 18:58 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-01-07 kl. 13:14 #21449
[Originally posted by Winstone]
Hej (igen)
Ska fatt mig kort. Någon av er som har tips på ett verktyg som man kan hålla emot remskivan till vevaxeln med när man ska demontera den? Köpa- bygga eller något annat fiffigt tips som ni använder er av. Alla förslag mottages tacksamt.
2017-01-07 kl. 13:23 #21450[Originally posted by Edfors]
Man brukar spärra svänghjulet med något lämpligt verktyg, man kommer åt det genom att ta bort startmotorn.
2017-01-07 kl. 17:54 #21451[Originally posted by Winstone]
Ahhh… fiffigt. Det ska undersökas. Tack för tipset.
2017-01-07 kl. 19:45 #21452[Originally posted by kinle]
Jag brukar använda muttermaskin och då har det gått bra…
2017-01-07 kl. 20:06 #21453[Originally posted by håkan13]
hej…
jag kör också med muttersmacken…
brukar använda en sån här att hålla emot med!! http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verkt … 000023009/
funkar skapligt även om den egentligen är till kamdrev…
Håkan.2017-01-07 kl. 20:22 #21454[Originally posted by Winstone]
Hej.
Vanligtvis så kör jag muttermaskinen jag med. Men (olje)anslutningarna till kylaren vill inte lossna så den står kvar och maskinen får inte plats mellan kylare och remskivan.. (300tdi motor). Var på biltema idag och klämde på precis en sån men ångrade mig… får kanske åka tebax imorgon igen.
Har precis beställt ett lass med delar från paddock så jag har ju lyxen med tid att göra rätt – (i motsatts till snabbt och kanske fel… )
2017-01-07 kl. 21:06 #21455[Originally posted by Mad/Max!]
Tjenare!
Detta verktyg (tillverkare kvittar) sviktar aldrig!
https://www.ridgid.eu/se/sv/kedje-taenger
Bra att lägga en gummimatta runt remskivan innan du går igång, då det ibland gör märken…
Men funkar gör det!Mvh, Mad/Max!
2017-01-07 kl. 21:14 #21456[Originally posted by Mezzner]
Hade också problem med remskivan på veven på en VW LT för nåt år sen. Det var trångt framåt, så ingen maskin rymdes, och skruven satt nåt så för igt. Jag fick tillverka kopia på originalspecialverktyg. Det var en hylsa som gick utanpå skruven och i remskivan fanns en utbuktning för vilken jag slipade eller fräste ett spår i utsidan av hylsan… De krävdes rätt bra precision för att det skulle passa, så det gick inte med vad som helst. Så frågan är förstås hur remskivan ser ut, om det finns nåt hål eller knöl på den. På hylsan svetsade jag ett skaft som nådde ned till golvet, och så stod jag OCH en kamrat uppifrån och drog i ett stort spärrskaft med förlängare på mer än en meter… Skruven skulle alltid bytas efter att den tagits loss…
2017-01-08 kl. 09:54 #21457[Originally posted by Winstone]
Remskivan har 4st M8 bult hål i sig. Har surfat lite och hittat ett special verktyg som motsvarar det du beskriver (typ en hylsa som man bultar fast i skivan – sedan ett skaft på den som fungerar som mothåll – så får det plats en M24 i mitten).
Den funkar nog jäkligt bra men för ca 900sek från England får man tänka lite extra dårå…
Ska se om jag inte testar en "klasisk" sånt mothåll som ni tipsat om i tidigare trådar.
Som svar på din erfarenhet om vevbult ja ibland undrar man ju om dom inte blivit homogena med godset alltså… haha.. – hade exakt samma på audin från -82. Det blev en 2m fyrkantsprofil och hoppa… Medans brorsan stod på bromsen… Haveriet var nära…
2017-01-08 kl. 16:14 #21458[Originally posted by 1788]
Just verktyget med fyra hål hittade jag med när jag skulle byta kamrem på min 200tdi, tyckte med att det var för dyrt, så jag tillverkade ett eget. Har en bild som jag kan lägga in när jag kommer hem. Ganska enkelt bonnsmide att göra själv
Skickat från min S30 via Tapatalk
2017-01-08 kl. 17:30 #21459[Originally posted by Mezzner]
OK, ja finns det hål, blir det lite lättare. (Då är alltså remskivan skruvad i ett nav antar jag.)
Det kanske funkar med ett kraftigt plattjärn som man gör två hål i för två av de fyra hålen?2017-01-08 kl. 20:09 #21460[Originally posted by 1788]
Här kommer bilder på verktyget jag tillverkade och sen på plats i min D1a
jag gjorde verktyget långt nog att det tar stöd mot ramen, sen är det bara att ta i med förlängare
2017-02-09 kl. 20:20 #21461[Originally posted by Winstone]
Hej och tack för alla hjälpsamma tips. Nu kommer vi kanske till upplösningen… kanske…
Har haft en garagepaus ett tag men fick tag på originalverktyget via nätet för en överkomlig peng – leverans för en vecka sedan.
Glad i hågen tänkte jag att nu är det ju klart! Men jösses vad jag bedrog mig. Någon som känner en exorcist eller besvärjare? Bult(jäveln) är stum & har nära på kostat mig alla mina kalsonger vid det här laget!!. (Och knogar) Finns bara 4-förklaringar kvar till orsaken varför den inte lossnar.
Rimligast så är det någon av följande:
1. Bulten har vid denna höga ålder utvecklat en egen fri vilja och har således numera ingått en helt homogen relation med godset i gängan.
2. Bulten är besatt av högre makt och behöver således en praktiserande och invigd gudsman för att via tvång och rening med bön släppa.
3. Svartmagi och besvärjelser håller Bulten på plats mot fysiken och religionens lagar. Var är tusan är Gandalf när han behövs som mest?
4. En kombination av alla ovanstående orsaker samtidigt – troligtvis också den mest logiska förklaringen till varför bulten inte lossnar.Sedvanliga svenska verbala övergrepp och omotiverat handlande i affekt har inte påvisat några positiva resultat…
Fortsättning följer….
2017-02-09 kl. 20:51 #21462[Originally posted by Mezzner]
De verkar vara generösa med lim på gängorna i England.
Det kanske vore värt att värma lite. Blå Loc-tite nästan kräver det, om det är lite stort och som i det här fallet fingänga. Värm med gasol eller motsvarande.
Ska lossa vevbulten på en 300Tdi inom kort, och har fått tipset att sätt (stort) spärrskaft mot golv (eller rambalk) och dutta på startmotorn. Det låter ju bekvämt om det funkar – och det tror jag det gör.2017-02-09 kl. 21:41 #21463[Originally posted by Edfors]
Så här gjorde jag på en Td5. Jag tog ur den runda kontakten till spridarna så att inte motorn skulle starta. Det är viktigt att förhindra att motorn startar om du inte vill den ska snurra ut helt okontrollerat!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.